۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
خودرو چگونه ارزان می‌شود؟

علی خسروانی کارشناس و فعال بازار خودرو معتقد است با اصلاح سیاستگذاری غلط می‌توان حباب خودرو را تخلیه کرد بدون اینکه به بازار ارز فشاری وارد شود.

قیمت خودرو در سال‌های اخیر سر به فلک کشید تا حدی که نرخ دلار مستتر در هر خودروی خارجی و حتی داخلی به حدود سه تا چهار برابر نرخ آزاد دلار تخمین رسید. این شوک بی‌سابقه باعث از دسترس خارج شدن خودرو برای بسیاری از خانواده‌ها و نیز عدم توانایی اکثر شهروندان برای جبران استهلاک خودروی خود شده است. 

کدام سیاستگذاری غلط باعث چنین حبابی برای خودرو شده است و آیا راه اصلاح باز است؟ علی خسروانی، کارشناس و فعال بازار خودرو معتقد است که ریشه این حباب در ممنوعیت واردات است که به بهانه کمبود ارز تحمیل شده است ولی پشت این بهانه هیچ استدلالی وجود ندارد. وی معتقد است با اصلاح سیاستگذاری غلط می‌توان حباب خودرو را تخلیه کرد بدون اینکه به بازار ارز فشاری وارد شود.

نسخه صوتی این گفت‌وگو را اینجا بشنوید:

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Ayat Akbari IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    آقای خسروانی درود بر شما: درسته که مجوز ثبت سفارش انجام شده و بانک مرکزی تخصیص ارز را ایجاد کرده اما نکته اصلی اینجاست که قیمت حواله ارزی نیمایی از سوی بانک مرکزی اعلام نمی‌شود و کد ساتا که یکی از آیتم های اصلی دریافت قبض انبار در گمرک و ورود به سامانه EPL و شروع عملیات ترخيص خودرو از گمرک است صادر
  • محسن جوکار IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    خسروانی هم به اندازه میرسلیم ذینفع کلان در سیاستگذاری خودرو محسوب میشه. نفع میرسلیم در دوام این سیاستهاست و نفع خسروانی در تغییر این سیاستها. لذا اظهارات و نظراتش قابل استناد و اتکا نیست.ضمن اینکه دلال خودرو هم خواه ناخواه از منظر جیب و نفع شخصیش به قضایا می نگره که اون نفع الزاما نفع عمومی نیست.
  • حامد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    تلاش برای ارزانی در یک کالا امکان پذیر نخواهد شد ، تا زمانی که همه چرخ های اقتصاد متعادل در گردش باشند ، در یک مکانیسم حرکتی ، خرابی حتی یک چرخ کوچک با گذر زمان به سایر چرخ ها سرایت کرده و‌در نهایت کلیت سیستم متوقف و متلاشی خواهد شد.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار