۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
 پایبندی به استراتژی واحد در تلاطم خبرهای بورسی

برنامه شمارش معکوس با روح‌الله فرهادی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی عوامل غیربرجامی تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس امروز با روح‌الله فرهادی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی عوامل غیربرجامی تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداخته شد. وی اعتقاد دارد که برجام یک عامل زودگذر است و مسائل دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرند. فرهادی همچنین در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری عنوان می‌کند که  سیاست‌گذاران کلان کشور از تبعات منفی این موضوع آگاه هستند اما نیاز است که به آن‌ها برای رفع این مشکل زمان داده شود. وی درباره شرطی شدن فعالان بازار سرمایه و پیگیری لحظه‌ای خبرهای مختلف صحبت کرده و می‌گوید سرمایه‌گذاران فارغ از خبرهای روزانه باید به یک استراتژی مشخص در چیدن پرتفوی خود پایبند باشند.

مهم‌ترین مسئله بازار سرمایه

روح‌الله فرهادی در رابطه به اثرات برجام و مشکلات اصلی بازار سرمایه بیان کرد: تاثیر برجام بر بورس تهران کوتاه‌مدت خواهد بود و مسئله اصلی بورس موضوعات دیگری است.
وی اظهار کرد: مشکلات از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است، در بورس این روزها اخبار منفی یک صنعت به سایر صنایع سرایت می‌کند. بخشی از ریزش بازار سرمایه بنیادی و ناشی از رشد حبابی سال ۹۹ بوده است، اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه در مقطع کنونی بیش از اندازه تحت تاثیر اخبار منفی قرار می‌گیرد و اخبار مثبت چندان مورد توجه سهامداران قرار نمی‌گیرد.
فرهادی تاکید کرد: مسلما برجام می‌تواند عملکرد بازارها را تحت تاثیر قرار دهد، اما مسئله اصلی سوگیری‌های رفتاری سرمایه‌گذاران به ویژه افراد تازه وارد است و به نظر می‌رسد این قضیه یک زمانی تغییر خواهد کرد و به نقطه‌ای می‌رسیم که بازار در آستانه برگشت از این وضعیت قرار گرفته است.

هدف دولت از قیمت‌گذاری دستوری

این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل تاکید دولت بر قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد: این مبحث جدیدی نیست و حدود ۳ دهه است که اقتصاد ایران با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از صنایع از این موضوع ضربه خورده‌اند.
وی ادامه داد: البته بیراه نیست اگر بگوییم برخی از صنایع نیز از قیمت‌گذاری دستوری منتفع می‌شوند و سودآوری آنها در گرو همین موضوع است، به عنوان مثال شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی یوتیلیتی‌ها را با قیمت‌گذاری دستوری دریافت می‌کنند که این موضوع نقش مهمی در سودآوری آنها دارد، اما در بعضی بخش‌ها نظیر صنعت لاستیک دخالت‌های دولت فشار قابل توجهی را به شرکت‌های فعال وارد کرده و آن‌ها را به محدوده تعطیلی رسانده است و وزارت صمت باید اقدامات لازم را جهت حمایت از این دسته صنابع انجام دهد.
فرهادی در پایان تاکید کرد: ریشه این موضوع را باید در اوایل دهه ۹۰ جست و جو کرد و زمانی که نرخ بهره و نرخ ارز وارداتی دستوری است مطمئنا بعضی صنایع بهره‌مند شده و در مقابل برخی دیگر آسیب می‌بینند، اما به نظر بهترین راهکار واگذار کردن قیمت‌گذاری به نظام بازار است و باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار