کارنامه درخشان مهاجران ایرانی در آمریکا

نتایج پژوهش درباره وضعیت درآمد، تحصیل، محل سکونت و... ایرانی‌های مقیم ایالات متحده نکات جالب زیادی دارد
۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
کارنامه درخشان مهاجران ایرانی در آمریکا

یک پژوهش درباره مهاجران ایرانی ساکن آمریکا نشان می‌دهد که میانگین تحصیلات و درآمد ایرانیان نه تنها از مهاجران کشورهای دیگر بلکه متولدان خود آمریکا هم بیشتر است. این پژوهش که از سوی موسسه سیاست مهاجرت در این کشور منتشر شده اطلاعات دست اول زیادی از وضعیت زندگی مهاجران ایرانی ایالات متحده به دست می دهد. به عنوان مثال به این موضوع پرداخته که اکثر ایرانیان یا مشاغل مدیریتی دارند و یا فروشنده هستند. همچنین اکثریت آنها اقامتشان را یا با کاریابی گرفته‌اند یا از طریق پناهندگی.

گزارش تازه منتشر شده به سرشماری سال 2019 ایالات متحده می پردازد که می گوید مدرک حدود 59 درصد از ایرانی هایی که بالای 25 سال سن دارند لیسانس یا بالاتر از آن بوده است در حالی که این این رقم برای افرادی که متولد آمریکا هستند 33 درصد بوده این عدد برای کل مهاجران به آمریکا ۲۶ درصد است.

وضعیت درآمد ایرانی های آمریکا

در سال 2019، مهاجران ایرانی میانگین درآمد خانوار خود را 79 هزار دلار گزارش کردند که بسیار بیشتر از درآمد 64 هزار دلاری مهاجران 66هزار دلاری شهروندان متولد آمریکا بوده است. البته آماری هم وجود دارد که مقایسه آن با میانگین درآمد ایرانی ها خبر از شکاف زیاد بین درآمد ایرانی های ساکن آمریکا می دهد این گزارش می گوید که ۱۲ درصد ایرانی های مهاجر در آمریکا زیر خط فقر بوده اند که این عدد برابر با میزان فقر بین خود آمریکایی ها است اما باز هم از میانگین کل مهاجران که ۱۴ درصد فقیر هستند کمتر است.

پول هایی که به ایران فرستاده شده است

طبق این گزارش میزان حواله بانکی از آمریکا به ایران در سال 1990 (دهه هفتاد) در اوج خود بوده است طوری که سال 1376 این عدد به یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده. سال 2020 اما تنها 1.3 میلیارد دلار از آمریکا به ایران حواله شده که این عدد دو دهم تولید ناخالص داخلی ایران در همان سال بوده است.

ایرانی های یقه سفید

ایرانی های ساکن آمریکا از نظر شغل به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند. اول گروهی که تحصیلات بالا و مشاغل مدیریتی دارند و دسته دوم آنهایی که فروشنده هستند یا کاری با منزلت اجتماعی پایین‌تر از مدیریت می‌کنند. دقیق‌تر این که بخش بزرگی از ایرانیان یعنی 62 درصد از آنها)در مشاغل مدیریتی، علمی و هنری شاغل هستند در حالی که نسبت آمریکایی‌ها و همچنین مهاجران دیگر کشورها در این دسته از مشاغل کمتر از ایرانیان است. از بین همه آمریکایی‌ها (یعنی آنهایی که آمریکا به دنیا آمده اند 41 درصد و از بین همه گروه‌های مهاجر دیگر 35 درصد در این مشاغل کار می‌کنند. رتبه دوم شغل‌های پرطرفدار ایرانیان را کار در فروشگاه ها یا کار به عنوان فروشنده تشکیل می‌دهد که شامل 18 درصد از ایرانیان ساکن آمریکا می شود.

در حالی که گویا جذاب‌ترین شغل برای ایرانیان ساکن آمریکا مشاغل مدیریتی و سطح بالاست، کم‌طرفدارترین شغل‌ها بین آنها هم مشاغل ساخت و ساز، تعمیرات و مدیریت مناطبع طبیعی است که حدود 4 درصد از ایرانیان مهاجر در این مشاغل کار می‌کردند و 7 درصد هم در مشاغل حمل و نقل و جابه جایی حضور دارند. همچنین 9 درصد از مهاجران ایرانی آمریکا کارمند مشاغل خدماتی هستند. ایرانی‌ها در مشاغل خدماتی خیلی کمرنگ تر از آمریکایی‌ها یا مهاجران دیگر ظاهر شده‌اند.

جالب اینکه از جدول های گزارش اینطور برمی آید که ایرانیان به بیمه سلامت خود اهمیت زیادی می دهند. چرا که تعدادشان تقریبا برابر آمریکایی های دارای بیمه است. دو سوم مهاجران ایرانی بیمه خصوصی و 38 درصدشان هم بیمه سلامت عمومی دارند. 6 درصد از ایرانیان بیمه نداشتند که این رقم برای خود آمریکایی ها 20 درصد بوده.

راه های مهاجرت ایرانی ها به آمریکا

در سال 2019، 76 درصد از مهاجران ایرانی الاصل شهروند ایالات متحده بوده اند، در حالی که این رقم در کل مهاجران 52 درصد بوده است و جالب اینکه 21 درصد ایرانی های مقیم آمریکا با ازدواج تابعیت این کشور را گرفته‌اند.

البته بیشترین مهاجران ایرانی اقامت قانونی خود را از پیدا کردن کار گرفته اند که شامل 38 درصد از جمعت آنها می شود. گروه بعدی آنهایی هستند که با پناهندگی وارد آمریکا شده اند (32 درصد)  و  27 درصد هم از طریق پیوندهای خانوادگی به اقامت رسیده اند. (از این تعداد 21 درصد با ازدواج توانستند اقامت بگیرند و 6 درصد بقیه هم به واسطه خواهر و برادران فرزندان بزرگسالشان توانسته‌اند مقیم این کشور شوند.)

در حالی که 32 درصد از ایرانی ها از طریق پناهندگی اقامت گرفته‌اند، اقامت از طریق پناهندگی بین کل مهاجران آمریکا 10 درصد بوده است. نرخ گرفتن اقامت از طریق استخدام های شغلی هم بین کل مهاجران این کشور 14 درصد است و این یعنی تعداد ایرانیانی که با اشتغال و پناهندگی اقامت گرفتند از مهاجران کل دنیا به آمریکا بیشتر است.

ایرانی ها کجای آمریکا را دوست دارند؟

پژوهشی که داده هایش را بررسی کردیم حتی به پراکندگی جمعیت ایرانی‌های مقیم آمریکا هم پرداخته و می گوید که اغلب آنها غربی ترین ساحل این کشور را برای سکونت انتخاب کرده اند. نیمی از آنها (54 درصد) ساکن ایالت کالیفرنیا هستند که از این تعداد نزدیک به یک سوم (29 درصد) در شهر لس آنجلس زندگی می کنند. سه ایالت بعدی با بیشترین جمعیت مهاجر ایرانی عبارتند از تگزاس (8 درصد)، نیویورک (5 درصد) و ویرجینیا (4 درصد). بعد از لس‌آنجلس و نیویورک، واشنگتن و سانفرانسیسکو هم شهرهای پرطرفدار برای ایرانی ها بهستند که به ترتیب 6 و 5 درصد مهاجران ایرانی ها در آنها زندگی می کنند.

پولدار و تحصیل کرده اما با سن بالا و زبان ضعیف

وضعیت تسلط به زبان انگلیسی بین ایرانیان آمریکا چندان تعریفی ندارد. در حالی که 46 درصد مهاجران آمریکا تسلط کامل به انگلیسی دارند، این رقم برای مهاجران ایرانی ر 36 درصد بوده است.  میانگین سنی مهاجران ایرانی هم از مهاجران کشورهای دیگر و همچنین مردم آمریکایی بیشتر است. در سال ۲۰۱۹ میانگین سنی آنها 55 سال بوده اما این عدد برای کل مهاجران 46 و میانگین سنی شهروندان آمریکایی 37 سال است و در حالی که فقط دو درصد از ایرانیان آمریکا زیر 18 سال سن داشتند این عدد برای آمریکایی ها 25 درصد و برای همه مهاجران 6 درصد است. در واقع باید بگوییم که 70 درصد مهاجران ایرانی بین 18 تا 64 سال سن داتشتند و 28 درصد هم 65 ساله یا بالاتر از آن بودند.

عجیب اینکه با وجود مشکلات زیادی که گرفتن اقامت آمریکا برای ایرانی‌ها دارد آمارها می‌گویند مهاجرانی که از ایران می آیند بیشتر از کل جمعیت مهاجران خارجی این کشور هستند که احتمال دارد تابعیت ایالات متحده را دریافت ‌کنند. در سال 2019، 76 درصد از مهاجران ایرانی شهروند ایالات متحده بودند، در حالی که این رقم برای کل مهاجران این کشور 52 درصد بوده.

غیر از این مهاجران قانونی در آمریکا ،تا سال 2018 حدود هفت هزار ایرانی هم به صورت غیرمجاز زندگی می کردند که تعدادشان 0.1 درصد از مهاجران غیر قانونی ساکن این کشور بوده. تا سال  2021 هم 50 ایرانی بدون مدرک اقامتی توانسته اند از دادستانی مجوز موقت کار بگیرند. این عدد برای کل مهاجران این کشور 600 هزار نفر بوده است.

نکته دیگر اینکه مهاجران ایرانی در مقایسه با دیگر مهاجران معمولا سابقه طولانی‌تری زندگی در آمریکا را دارند. پنجاه و هفت درصد از آنها قبل از سال 2000 وارد ایالات متحده شده اند، در حالی که این رقم در کل مهاجران 51 درصد است. 20 درصد ایرانیان بین سال های 2000 تا 2009 و 23 درصد در سال 2010 یا بعد از آن وارد آمریکا شده اند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار