میراث سده / روایت ۱۰۰ ساله رسانه در اقتصاد ایران

این گفت‌وگو در اردیبهشت ۱۴۰۰ ضبط شده است
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
میراث سده / روایت ۱۰۰ ساله رسانه در اقتصاد ایران

گفت‌وگو با عباس عبدی، پیشکسوت روزنامه‌نگاری و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی-سیاسی

آغاز رسانه در ایران به دوران قاجار و روزنامه‌های دولتی برمی‌گردد. در حدود یک و نیم قرن گذشته فراز و فرودهایی در اقتصاد کشور تجربه کرده‌ایم، رسانه‌ها در هر برهه چه نقشی داشته‌اند؟ برای پاسخ به این پرسش با عباس عبدی، پیشکسوت روزنامه‌نگاری و تحلیل‌گر اقتصادی-سیاسی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

عبدی از خشت کج مطبوعات در ایران می‌گوید و در ادامه ضربه‌هایی که سانسور به پهلوی اول و دوم زده است. وی در ادامه توضیح می‌دهد رسانه‌ها پس از انقلاب، دوران جنگ و دولت‌های بعدی چه نقشی داشته‌اند و چه ظرفیتی از آنها برای ارتقای کشور استفاده نشده است.

بخش دوم:

قسمت دوم گفت‌وگو با عباس عبدی، پیشکسوت روزنامه‌نگاری و تحلیل‌گر اقتصادی-سیاسی کشور به وضعیت مطبوعات در دو دهه اخیر توجه دارد. همچنین، تحولات صنعت رسانه در ایران از روزنامه‌های کاغذی تا شبکه‌ای اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

در بخش اول از برنامه روایت ۱۰۰ ساله رسانه در اقتصاد ایران، عباس عبدی از خشت کج مطبوعات در ایران گفت و در ادامه از ضربه‌هایی که سانسور به پهلوی اول و دوم زد صحبت کرد.

بخش سوم:

در بخش پایانی گفت‌وگو با عباس عبدی، پیشکسوت روزنامه‌نگاری و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی-سیاسی به میراث رسانه‌ها در ۱۰۰ سال گذشته پرداخته‌ایم. به اعتقاد عبدی در این مدت هرچند پیشرفت‌هایی داشتیم، اما در مجموع کارنامه شکست‌خورده‌ای داریم. وی تاکید می‌کند توسعه پایدار بدون رسانه‌های مستقل امکان‌پذیر نیست و اگر نهال رسانه را نتوانیم تقویت کنیم، پوپولیسم و وابستگی اقتصادی تهدیدهای مهمی برای این صنعت و شکوفایی کشوور محسوب می‌شوند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha