۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
ایده کارآفرین جنجالی برای تخریب خلاق بازار مسکن

آدام نیومن که یکی از تاریخی‌ترین شکست‌های استارتاپی را در کارنامه دارد به دنبال استارتاپ جدیدی در حوزه مسکن است.

فردای اقتصاد - در دنیای کارآفرینی شکست یک استارتاپ به معنی تجربه غنی‌تر  صاحب آن برای ایجاد استارتاپ بعدی است از این رو بعضی سرمایه‌گذاران به کارآفرینان شکست خورده بیشتر اعتماد دارند چراکه معتقدند آنها حداقل وارد مسیرهای ناموفق قبلی نمی‌شوند. 

با این حال این فرمول را به سختی می‌توان برای آدام نیومن در نظر گرفت. او هرچند در نگاه نخست می‌تواند از این دسته از کارآفرینان تلقی شود اما این کارآفرین جنجالی که به دلیل مدیریت بد و  هدر دادن منابع یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ سرمایه‌گذاری استارتاپی را رقم زده حالا  به دنبال تجربه مشابه قبلی در فضای جدیدتر در عرصه مسکن است. 

چهارسال قبل استارتاپ او Wework که یک مجموعه زنجیره‌ای از فضاهای اشتراکی بود با ارزش‌گذاری ۴۷ میلیارددلاری در آستانه ورود به بازار سرمایه قرار داشت که مشخص شد اطلاعات مالی که آدام نیومن از شرکتش ارایه داده تفاوت فاحشی با واقعیت دارد.

ایده کارآفرین جنجالی برای تخریب خلاق بازار مسکن
استارتاپ Wework آدام نیومن که چهارسال قبل ۴۷ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود حالا در آستانه ورشکستگی است.

بعدا مشخص شد که شخص نیومن هزینه‌های زیادی را شامل پرواز با جت شخصی، خرید خودرو  و ترتیب دادن میهمانی‌های بزرگ با هزینه شرکت به Wework تحمیل کرده است.

سرمایه‌گذاران شرکت که در میان آنها برخی از مشهورترین سرمایه‌گذاران استارتاپی همانند «سافت‌بانک» قرار داشتند نیومن را از مدیریت این شرکت کنار گذاشتند و بعدا با ارزش‌گذاری مجدد آن را به بازار سرمایه روانه کردند اما Wework که قرار بود تخریب خلاقی در فضای کاری ایجاد کند دیگر نتوانست سربلند کند و طی روزهای اخیر مدیران فعلی شرکت از احتمال ورشکستگی آن خبر داده‌اند. 

آدام نیومن اما به کمک مبلغ قابل توجهی که از سرمایه‌گذاران Wework در ازای فروش سهمش و خروج از شرکت از آنها دریافت کرد به سمت خرید تعداد زیادی آپارتمان رفت تا استارتاپ جدید خود راه‌اندازی کند. این استارتاپ Flow نام دارد و زمانی تعجب همگان برانگیخته شد که امسال خبر سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون دلاری اندریسن هوروویتز یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی روی Flow و آدام نیومن منتشر شد.

ایده کارآفرین جنجالی برای تخریب خلاق بازار مسکن
یکی از مشهورترین آثار ساخته شده درباره استارتاپ Wework و آدام نیومن، سریال wecrashed است. 

تخریب خلاق بازار مسکن توسط تکنولوژی

هدف استارتاپ Flow حل چالش کمبود مسکن در آمریکا توسط تکنولوژی است. 

این شرکت می‌خواهد مدلی از مسکن اشتراکی را برای اقامت و کار در اختیار مردم قرار دهد تا به این ترتیب تمرکز اقامت از  یک نقطه به سمت اقامت سیال سوق پیدا کند. این مشابه ایده فضای کار اشتراکی Wework هم هست.

بر اساس توافقنامه بین آدام نیومن و سرمایه‌گذاران Wework او تا اکتبر ۲۰۲۳ حق رقابت با Wework را نخواهد داشت و به نظر می‌رسد استارتاپ جدید او با ایده مشابه Wework بعد از این تاریخ رونمایی شود.

آدام نیومن و اندریسن هوروویتز هم اکنون دارای ۳هزار آپارتمان در برخی از ایالت‌های آمریکا هستند و به گفته نیومن ارزش این شرکت تا الان از یک میلیارددلار فراتر رفته است. 

قرار بر این بوده که این استارتاپ امسال - ۲۰۲۳ - فعالیت های خود را آغاز کند اما هنوز خبری از آغاز به کار یا مدل تجاری آن منتشر نشده است. هرچند حضور نیومن بعد از سال‌ها در فضای عمومی نشان دهنده آمادگی او برای رونمایی از این شانس دوم است. 

نکته اصلی اینکه استارتاپ Flow نیز کارکردی مشابه Wework دارد و نیومن در صحبت‌های خود خواستار ادغام یا شراکت Wework در آن شده تا به این ترتیب نه صرفا محلی برای اقامت بلکه برای کار و اقامت در کنار هم باشد. 

در همین زمینه بخوانید:‌اقامت در هتل گوگل، شبی ۹۹ دلار

شانس دوم برای کارآفرین جنجالی

نیومن در مصاحبه‌ای که اخیرا در جریان  کنفرانس فورچون انجام داده برای نخستین بار به سوالات مختلف درباره شکست Wework و راه‌اندازی Flow پاسخ گفته است. 

نیومن می‌گوید که ۶۶ درصد از جوانان آمریکایی مستاجر هستند و  ۳۴ درصد از کل درآمد خود را صرف اجاره می‌کنند.

نیومن به ایده هوارد شولتز مدیرعامل سابق استارباکس اشاره می‌کند که مفهوم مکان اول خانه، مکان دوم محل کار و مکان سوم استارباکس را مطرح کرد و می‌گوید: بعد از همه گیری چیزی که مشاهده کردیم ضرروت ادغام همه اینها با هم بود. هم اکنون ۷۰ درصد از کسانی که در خانه‌های ما ساکن هستند بین دو تا پنج روز را از خانه کار می‌کنند. پس راه حل جدید برای زندگی آینده انسان باید این باشد که همه آنها را به یک مکان تبدیل کند و این همان کاری است که Flow به دنبال آن است. 

بنیانگذار جنجالی Wework درمورد سرمایه‌گذاری اندریسن هوروویتز روی استارتاپ Flow می‌گوید: مارک و بن ( بنیانگذاران  اندریسن هوروویتز ) کسانی هستند که خودشان هم کارآفرین بوده‌اند و چندین کسب و کار را ایجاد کرده‌اند. آنها از آنچه من تصور می‌کردم شرکای بزرگتری هستند. 

ایده کارآفرین جنجالی برای تخریب خلاق بازار مسکن
آدام نیومن: راه حل زندگی آینده انسان باید تلفیق محل کار و زندگی باشد

او در پاسخ به این پرسش که چرا این شرکت سرمایه‌گذاری بعد از چنان شکستی به او اعتماد کرده می‌گوید: من مطمئنم افرادی هستند که بیش از من سزاوار سرمایه‌گذاری هستند و  آن را دریافت نمی‌کنند و امیدوارم که چنین شود. من فکر میکنم ما برای ساختن آینده به استارتاپ‌ها نیاز داریم و همه باید شانس خود را داشته باشند فارغ از اینکه از چه نژادی هستند و از کجا آمده‌اند. اما اینکه چرا من شانس دوم را پیدا کرده‌ام باید از خود آنها بپرسید. 

نیومن درباره اینکه شرکت او یک استارتاپ تکنولوژی است یا یک شرکت مستقلات می‌گوید: در حال حاضر چیزی به نام دسته فناوری املاک نداریم و خیلی هم مشکلی ندارم که یک شرکت مسکونی برای مصرف‌کنندگان تلقی شویم. ما بیش از 150 کارمند داریم که اکثریت آنها مهندسان، طراحان محصولات، دیجیتال و فیزیکی هستند. مدل کسب و کار ما یک سیستم یکپارچه عمودی است. ما مالک ساختمان‌ها هستیم، ساختمان‌ها را اداره می‌کنیم، فناوری می‌سازیم، جامعه می‌سازیم، و تیم‌هایی را می‌سازیم که آنها را اداره می‌کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار