۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
سالانه دو هزار دستگاه به تعداد کامیون‌های فرسوده کشور اضافه می‌شود

مدیرعامل شرکت آرین دیزل گفت: عمده کامیون‌های کمپرسی جفت محور کشور با موتور ۲۴۰ اسب بخار و تکنولوژی ۴۰ سال تولید و عرضه شده است.

به گزارش فردای اقتصاد ، سعید محمودی، در مراسم رونمایی از دو کامیون باری و کمپرسی جفت محورشک موتو، افزود: هم‌اکنون در تولید و عرضه کامیون‌های جفت محور به رغم تقاضای بالا شاهد عرضه کم هستیم.

وی در رونمایی از کامیون کمپرسی جفت محور ایکس ۵۰۰۰ دی شک موتو (X۵۰۰۰D)، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد عرضه و تولید کامیون‌های با تکنولوژی قدیمی در کشور بوده‌ایم که همین تولیدات هم به‌صورت محدود انجام‌گرفته است.

مدیرعامل شرکت آرین دیزل با توجه به جای خالی کامیون های کمپرسی و باری جفت محور در بازار کشور، تصریح کرد : براساس گزارش سازمان راهداری، افزون بر ۶۰ هزار کمپرسی در کشور تردد دارد که حدود ۳۰ درصد از این خودروها عمر بالای ۱۵ سال دارد و نیازمند جایگزینی است.

وی با توجه به نیاز جایگزینی ۲۰ هزار کامیون فرسوده در کشور، خاطرنشان کرد: سالانه دو هزار دستگاه به تعداد کامیون‌های فرسوده کشور اضافه می‌شود و این در حالی است که طی ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالی دو هزار دستگاه کامیون در کشور تولید شده است.

محمودی با اشاره به کارکرد عمومی و وسیع کامیون کمپرسی جفت محور  ایکس۵۰۰۰دی شک‌موتو، گفت: مهمترین بازار این کامیون، فعالیت‌های عمرانی و معادن کشور است.

وی با توجه به اهمیت موتور در خودروهای سنگین، از تجهیز کامیون کمپرسی جفت محور شک موتو به موتور ۴۵۰ اسب بخار کامینز خبر داد که یک سر و گردن از کامیون‌های مشابه بازار بالاتر است.

مدیرعامل آرین دیزل، کامیون X۵۰۰۰D را مجهز به قوی‌ترین موتور در بین تولیدات امروز کشور دانست که از گیربکس مدرن فست نسل جدید نیز بهره می‌برد.

وی ادامه داد: شرکت آرین دیزل با بررسی نیاز کشور، نسبت به انتخاب و عرضه خودروهای سنگین و تجاری با تکنولوژی روز اقدام می‌کند.

دو کامیون باری شک موتو X۵۰۰۰ L و کمپرسی X۵۰۰۰ D آرین دیزل رونمایی شد

شب گذشته، شرکت آرین دیزل طی مراسمی در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب، از کامیون کمپرسی شک موتور X۵۰۰۰ D و کامیون باری جفت محور X۵۰۰۰ L رونمایی و این محصول را به بازار معرفی کرد.

آرین دیزل پیشتر اعلام کرده بود که در سال جاری قصد معرفی ۵ محصول جدید را دارد که شب گذشته دو محصول جدید را همزمان رونمایی کرد. یکی از این دو محصول کامیون شک موتو X۵۰۰۰D بوده که یک کامیون کمپرسی ۱۰ چرخ با موتور قدرتمند کامینز و گیربکس دنده ای بوده که در رده قدرتمندترین کامیون های کمپرسی موجود در بازار قرار می گیرد.

مشخصات فنی کامیون شکموتو X۵۰۰۰D

کامیون شک موتو X۵۰۰۰D در کاربری کمپرسی به بازار عرضه می شود و یک کمپرسی ۶×۴ با موتور قدرتمند کامینز است. فضای بار این کامیون حجمی معادل ۱۷ متر مکعب داشته که کاملا مناسب حمل بارهای سنگین و حجیم با چگالی بالاست. نکته جالب تجهیز این کامیون به تایرهای آفرودی بوده که نشان از این دارد که آرین دیزل این کامیون ۱۰ چرخ شک موتو X۵۰۰۰D را برای کاربری های معدنی و خارج از جاده ای نیز مناسب می داند.

این کامیون طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۷۵۵۰، ۲۵۵۰ و ۳۲۷۰ میلی متر داشته و فاصله بین محور جلو تا اولین محور عقب آن ۳۷۷۰ میلی متر است. مرکز محورهای عقب نیز از یکدیگر ۱۴۰۰ میلی متر فاصله دارند. این کامیون از موتور ۱۰.۸ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل کامینز با کد ISM۴۵۰SE بهره گرفته که قادر به تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۸۰ نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس دنده ای FAST با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب به چرخ ها منتقل می شود.

کامیون کمپرسی شک موتو X۵۰۰۰D با این مشخصات قادر به شیبروی طولی با حداکثر شیب ۳۰ درصد بوده و نهایت سرعت آن به دلیل مسائل ایمنی روی ۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. حداکثر ظرفیت باربری اکسل جلوی این کامیون ۹.۵ تن و حداکثر ظرفیت باربری هر یک از اکسل های عقب نیز ۱۶ تن اعلام شده که تقریبا نسبت به تمام کامیون های کمپرسی موجود در بازار ایران بیشتر است. حداکثر ظرفیت باربری ناخالص این کامیون کمپرسی نیز ۲۶ تن اعلام شده است. ظرفیت مخزن سوخت این کامیون نیز ۴۰۰ لیتر اعلام شده است.

امکانات کامیون کمپرسی ۱۰ چرخ شک موتو X۵۰۰۰D

کامیون کمپرسی شک موتو ضمن بهره گیری از پیشرانه قدرتمند که آن را مناسب حمل بارهای سنگین کرده، تجهیزات ایمنی و رفاهی کاملی هم دارد که سبب شده ضمن حفظ ایمنی راننده، از بار نیز بیشترین محافظت به عمل آید. کامیون کمپرسی شک موتو X۵۰۰۰D دارای سیستم ترمز خودکار اضطراری، ریتاردر گیربکس، ترمز موتور جیکوب، سیستم هشدار خروج از خط، دوربین دید ۳۶۰ درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم تعلیق هیدرولیکی برای کابین، غربیلک فرمان با کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، شیشه بالابرهای برقی، کابین با فضای مناسب برای استراحت ۲ نفر، صندلی راننده با تعلیق بادی به همراه گمرکن، گرمکن آینه دید عقب با قابلیت تنظیم به صورت برقی، مخازن باد آلومینیومی، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، بخاری درجا و … است.

کابین کامیون ۱۰ چرخ کمپرسی شک موتو X۵۰۰۰D طراحی کلی مشابهی با کشنده X۵۰۰۰ دارد. نکته جالب در خصوص این کامیون توجه به جزییاتی بوده که در کمتر کمپرسی مشاهده کرده بودیم. به محض باز کردن درب ها، لوگوی شاکمان روی زمین نمایش داده می شود. همچنین تریم رودری ها و داشبورد به صورت دو رنگ مشکی و کرم بوده و البته در قسمت هایی از درب ها شاهد تودوزی چرم مصنوعی شکلاتی رنگ نیز هستیم. غربیلک فرمان D شکل بوده و روی آن کلیدهای کنترلی مختلفی تعبیه شده است.

در پشت فرمان کامیون کمپرسی ۱۰ چرخ شک موتو X۵۰۰۰D نیز ضمن حفظ نشانگرهای عقربه ای، یک نمایشگر دیجیتالی برای کامپیوتر سفری نیز تعبیه شده است. در میان داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی مالتی مدیا قرار دارد. صندلی ها دارای تودوزی پارچه ای بوده و در پشت آنها دو تخت خواب برای استراحت راننده و کمک راننده تعبیه شده است. سقف کابین به قدر کافی بلند بوده که با ایستادن در کابین نیز با محدودیت فضا برای سر مواجه نخواهید بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha