۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
انتقاد نمایندگان مجلس از کیفیت پایین اینترنت

مجلس در جلسه امروز خود بحث کیفیت پایین اینترنت را با حضور وزیر ارتباطات بررسی کرد. 

فردای اقتصاد- مجلس در جلسه امروز خود بحث کیفیت پایین اینترنت را با حضور وزیر ارتباطات بررسی کرد. 

در این جلسه هم گزارشی درباره کیفیت اینترنت توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارایه شد و هم تعدادی از نمایندگان درباره اینترنت صحبت کردند. همچنین وزیر ارتباطات نیز در این جلسه از عملکرد خود در زمینه اینترنت دفاع کرد. 

روح الله عباس‌پور سخنگوی کمیسیون صنایع معادن مجلس گزارش این کمیسیون را درمورد کیفیت اینترنت ارایه داد. 

در این گزارش بر اساس نظرسنجی‌های معتبر آمده که ۶۴ درصد کاربران ایرانی از ابزارهای فیلترشکن یا وی پی ان استفاده می‌کنند. همچنین سهم پهنای باند ناشناس شبکه از کمتر از ۵ درصد پهنای باند بین‌الملل در سال گذشته به ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است. 

یک مانع پیش روی دسترسی آسان شهروندان به اینترنت در این گزارش اختلال در اینترنت عنوان شده است ولی توضیحی درباره عوامل این اختلال ذکر نشده است. 

مجلس در این گزارش با اشاره به تحریم ۳۰۰ هزار سایت، بخشی از نارضایتی کاربران را به این تحریم‌ها نسبت داده به نحوی که کاربران تصور می‌کنند سایت‌های تحریم شده به دلیل فیلترینگ در دسترس نیست و از وزارت ارتباطات خواسته تا در مذاکرات بین‌المللی به رفع تحریم‌ها اقدام کند. 

مجلس در این گزارش به وجودمتولیان متعدد در ایجاد نارضایتی کاربران و به ویژه اخلال در بازار کسب و کارهای اینترنتی هم اشاره کرده است. 

استهلاک در شبکه ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه هم از دیگر مشکلات این عرصه اعلام شده و آن را ناشی از مشکلات اقتصادی کشور و شرایط تحریم دانسته است. 

مردم از این اینترنت نارضی‌اند

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین هم در سخنان خود با اشاره این گزارش گفت که مردم از وضعیت ارایه اینترنت ناراضی‌اند. او همچنین خواستار ساماندهی استفاده از فیلترشکن شد. 

او با اشاره به فیلترینگ بدون ضابطه در کشور ادامه داد: «ابتدایی که اینترنت آمد خیلی از سایت‌ها را بستیم و فیلتر کردیم. باید بازنگری صورت گیرد و در حال حاضر فیلتر آنها مانند گوگل پلی، توییتر، یوتوب موضوعیت ندارند. برای مثال یوتیوب یک سایت مهارت‌محور است و به نسبت از خیلی از سایت‌هایی که الان فیلتر نیستند پاک‌تر است.»
در همین زمینه غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات درباره رشد ظرفیت ارتباطی کشور، تأکید کرد این رشد باید با دنیا مقایسه شود چرا که رشد سایر کشورهای دنیا بسیار بیشتر است.

او نیز با انتقاد از افزایش فیلترینگ و افزایش استفاده از فیلتر شکن گفت: «در گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره استفاده 64 درصدی مردم از فیلترشکن صحبت شده، اما باید بگویم که برخی از مراکز علمی تا 96 درصد هم استفاده از فیلترشکن را گزارش کرده‌اند.»

نوری با تأکید بر معایب استفاده از فیلترشکن مانند افزایش هزینه مردم و ناامنی در شبکه، از وزارت ارتباطات خواست تا این موضوع را که فیلترینگ چقدر برای مردم و کسب‌وکارها هزینه‌زا است را بررسی کند.

یکی دیگر از نمایندگان که به وضعیت پایین کیفیت اینترنت و تاثیر منفی استفاده از فیلترشکن روی کیفیت اینترنت انتقاد کرد، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود. او با انتقاد از اینکه در حوزه فضای مجازی با تعدد مراجع مواجه هستیم، گفت: «وزیر برای پاسخگویی در مجلس حضور می‌یابد و 7 مرجع دیگر نیز داریم که کار مسدودسازی و بازگشایی را انجام می‌دهند و این موضوع باعث آشفتگی در تصمیم‌گیری می‌شود، در حالی که در این حوزه دشمن تمرکز کرده و از رئیس جمهوری انتظار داریم این حوزه را مدیریت کند.»

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به خصوصی شدن شرکت مخابرات، یادآور شد: «این موضوع به محل نزاع برای وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات تبدیل شده در حالی که این دو نهاد دارای ظرفیت‌های زیادی بوده و انتظار می‌رود رئیس جمهورس با ورود در این حوزه این مسئله را حل کند؛ با توجه به اینکه وزیر باید به مجلس پاسخگو باشد ضروری است که اختیاراتی داشته باشد و دولت باید مرز دقیق را مشخص کند.»

زارع پور: بساط فیلترشکن فروشی جمع خواهد شد
 

در مقابل این انتقادهای نمایندگان مجلس از توسعه کند زیرساخت‌های شبکه و همچنین ضربه استفاده از فیلترشکن به کیفیت اینترنت و امنیت کاربران، عیسی  زارع‌پور، وزیر ارتباطات اعلام کرد که شاخص‌های توسعه شبکه اینترنت در مدت گذشته رشد قابل توجه‌ای داشته است و میزان اختلال‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. همچنین او تاکید کرد که به عنوان وزیر ارتباطات آرزو دارد که هیچ ایرانی نیاز به فیلترشکن نداشته باشد و با کمک مجلس می‌توان بساط فیلترشکن فروشی‌ها را جمع کرد.

عیسی زارع‌پور، در واکنش به گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد کیفیت اینترنت گفت: «در 2 سال گذشته اقدامات زیرساختی خوبی در جهت نوسازی شبکه در 4 لایه دسترسی، تجمیع، شبکه زیرساخت و دروازه های اینترنتی انجام شد. در لایه ورودی اینترنت بین‌الملل  هم در 2 سال گذشته ورودی‌های اینترنت متنوع شد و بیش از 2 برابر نیاز ظرفیت تامین شد.»

او ادامه داد: «همچنین در لایه زیرساخت نیز با بهره‌گیری از تجهیزات صدرصد ایرانی بیش از 50 درصد رشد داشتیم که تا پایان سال به 2 برابر می رسد و میزان قطعی‌ها و لینک‌های اشباع کاهش یافته و ترافیک داخلی تقویت شد، همچنین برای ترافیک داخلی بیش از 3 برابر نقاط تبادل ترافیک افزایش یافته است.»

زارع‌پور تاکید کرد که شاخص‌های کیفی روبه بهبود است و این آمارها در مراجع بین المللی قابل دسترسی است، اما با وجود رشد اکثر شاخص‌ها این که چرا رضایتمندی از سوی مردم تامین نشده است باید در بخش دیگری به آن پرداخت.

او در این مورد گفت:‌ «مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند و می‌پذیریم کار نشده فراوان است، اما چالش‌های پیش روی ما زیاد است و یکی از آنها تعدد مراکز تصمیم گیر است که باعث بار در شبکه شده است و ما در تلاشیم به شکل متوازن رشد داشته باشیم.»

زارع‌پور با اشاره به تصمیم‌های اتخاذ شده در کارگروه مصادیق مجرمانه توضیح داد: «ما مجری تصمیم‌های این کارگروه هستیم، اما پاسخگویی و تبعات تصمیم‌های این کارگروه با ماست و ما معتقدیم تا جایی که ممکن است باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کرد. موضوع ساماندهی فیلترشکن‌ها و مواجه به سوداگری فیلترینگ نیز از جمله همین موضوعات است که معتقدیم راهکار جمع‌آوری آن صرفاً فنی نیست.»

به باور وزیر ارتباطات مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که او آن را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می‌کند. او تاکید کرد که می توانند در این زمینه با کمک هم بساط فیلترشکن فروشی‌ها را جمع کنند.

زارع‌پور در مورد راهکارهای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن گفت: «چند اقدام برای این موضوع باید انجام دهیم، اولین کار این است که باید در لیست مصادیق فیلترینگ یک بازنگری جدی انجام دهیم که در گذشته به دلایل غیرامنیتی انجام شده است.»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار