۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
تصمیم مهم اعضای اصلی اوپک چه خواهد بود

بانک آمریکایی «سیتی گروپ» اعلام کرد به دلیل رشد غیرمنتظره تولید پنج کشور، اعضای اصلی اوپک ممکن است لازم باشد تولیدشان را به میزان بیشتری کاهش دهند.

ایسنا: پنج کشور ایران، عراق، لیبی، نیجریه و ونزوئلا که در چند سال گذشته با کاهش و اختلال در تولید دست و پنجه نرم کرده‌اند، امسال حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز به تولید اضافه خواهند کرد و در سال ۲۰۲۴ هم به میزان مشابه به تولید اضافه می‌کنند که برای تامین رشد آتی تقاضا، تقریبا کافی خواهد بود.

اِد مورس، مدیر بخش تحقیقات کالای «سیتی گروپ» در مصاحبه ای گفت: این پنج کشور به یکباره به منابع رشد تولید تبدیل شدند و ظرف مدت چهار تا پنج سال آینده یا شاید حتی بیشتر در مورد عراق و ونزوئلا، منابع رشد تولید خواهند بود. این به معنای آن خواهد بود که تولیدکنندگان بزرگ اوپک پلاس، با مشکل روبرو هستند.

به گفته مورس، این پنج کشور، همگی نشانه‌های مثبتی از بهبود عرضه را نشان می‌دهند و همزمان، رشد تقاضا برای نفت با ضعیف شدن توسعه در چین، محدود خواهد شد.

تولید نفت ایران افزایش پیدا کرده و این افزایش در رشد صادرات به چین نمایان شده است.

عراق هم ممکن است در صورت دستیابی به توافق درباره ازسرگیری صادرات از طریق ترکیه، ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.

نیجریه امنیت را در منطقه نفت‌خیز ناآرام دلتا بهبود داده است.

ونزوئلا سرگرم مذاکره با واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها است و حتی لیبی که مدت‌ها دچار بی‌ثباتی بوده، از پتانسیل رشد تولید برخوردار است.

به گفته مورس، در نتیجه، عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس که امسال تولید نفت خود را برای تقویت قیمت نفت کاهش داده اند، ممکن است برای کاهش بیشتر تولید، تحت فشار قرار گیرند. این کشور که بزرگترین عضو اوپک است، اکنون تولید خود را به کمترین میزان در دو سال اخیر رسانده و نزدیک به ۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مورس گفت: مشکل بزرگی خواهد بود. تصور می‌کنم آنها باید تولیدشان را کاهش دهند و نمی دانم انجام این کار، چقدر برای آنها راحت خواهد بود

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها