۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
سواد سرمایه‌گذاری/ پول هوشمند

«حتما خبری هست که ما بعدا از آن مطلع می‌شویم» خیلی از فعالان بازار سرمایه در مواجهه با بسیاری از تحرکات از این جمله استفاده می‌کنند اما آیا برای دنبال کردن خبرهای تاثیرگذار راهی وجود دارد؟ عده‌ای در جواب این سوال پای «پول هوشمند» را وسط می‌کشند و می‌گویند این پول‌ها زودتر جریان سودآور را تشخیص می‌دهند. بنابراین دانستن اینکه پول هوشمند چیست و چطور می‌توان آن را دنبال کرد ضروری به نظر می‌رسد.

«صداش بعدا درمیاد»؛ احتمالا شما هم وقتی این اصطلاح رو می‌شنوید تو ذهنتون می‌گید حتما باز یک خبری هست که من وقتی متوجهش میشم که دیگه دیر شده. تصور از پول هوشمند در بازارها هم همینطوره، یعنی پول‌هایی که قراره زودتر جریان سودآور رو تشخیص بدن.

در یک تعریف کلاسیک، سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران حقوقی، خبرگان بازار، بانک‌های مرکزی، صندوق‌ها و سایر افراد حرفه‌ای در بازارهای مالی را پول هوشمند می‌نامند. ریشه تاریخی کلمه پول هوشمند یک اصطلاح قماربازی است که به کسانی گفته می‌شد که سابقه خوبی در شرط‌بندی داشتند. مثلا افرادی که به اصطلاح خوره فوتبال بودند و دائما در شرط‌بندی‌های فوتبالی برنده می‌شدند. در دنیای سرمایه‌گذاری هم همینطور است؛ هرچند هیچ پژوهش تجربی وجود ندارد که نشون بده پول هوشمند عملکرد بهتری از دیگران در سرمایه‌گذاری داشته. اما، پول هوشمند همیشه بر جریان کوتاه‌مدت بازارها اثرگذار است. فهم عمومی اینه که پول هوشمند توسط کسانی هدایت می‌شود که درک بهتر و دانش بالاتری از بازار دارند. بنابراین، مردم معمولا پول هوشمند را دنبال می‌کنند و همین باعث جهت‌دهی آنها به بازار می‌شود.

البته همیشه هم اینطور نیست که پول هوشمند واقعا هوشمند باشد؛ بعضی مواقع، یک پول بزرگ که می‌تواند بازار را تکان دهد مشابه پول هوشمند رفتار می‌کند. مثال بارز آن مداخلات بانک‌های مرکزی است که با به دنبال کشاندن سرمایه‌گذاران خُرد، جریان بازارها را تغییر می‌دهد.

حالا پول هوشمند را چگونه ردیابی کنیم؟ پنج راه پیشنهاد میشه.

  • معاملات بزرگ را دنبال کنید. مثلا در بورس ببینید سهامدارهای حقوقی چه سهم‌هایی را خریدن یا فروختن.  
  • افراد با اطلاعات نهانی نظیر مدیران یا اعضای هیات مدیره می‌توانند جهت‌دهنده پول هوشمند باشند. افرادی که از برنامه‌های شرکت‌ها زودتر از همه باخبرند. مثلا وقتی خود مدیران از سهام شرکتشان می‌خرند می‌تواند یک نشانه از جریان پول هوشمند باشد.
  • بخش‌ها با پتانسیل رشد بالا را شناسایی کنید. پول هوشمند معمولا به دنبال صنایعی است که انتظار می‌رود رشد خوبی در آینده تجربه کنند.
  • افق سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشید. پول هوشمند معمولا دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی می‌رود که طی چند سال نتیجه خوب بگیرد.

تحلیل بنیادی کنید. سرمایه‌گذاران موسوم به پول هوشمند معمولا تحلیل‌های عمیق بنیادی را مبنای تصمیمات خود قرار می‌دهند.

البته یادتان باشد دنبال کردن پول هوشمند شما را از تحلیل و ارزیابی شخصی بی‌نیاز نمی‌کند. شما چی؟ تا حالا تجربه مواجهه با پول هوشمند رو داشتین؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    صدای موسیقی آنقدر زیاد است که صدای گوینده متن را غیر شفاف و مبهم میکند .