۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
شکست خلاقانه آمازون در بازار ویدیوی آنلاین

سریال « سیتادل» با بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری دومین سریال پرهزینه تاریخ بعد از ارباب حلقه‌هاست که توسط آمازون تولید شده اما نقدهای متوسط و استقبال کم باعث شده حتی در بین ۱۰ سریال پربیننده آمریکا هم قرار نگیرد اما چرا آمازون از این شکست خوشحال است؟

فردای اقتصاد - سریال « سیتادل» با بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری دومین سریال پرهزینه تاریخ بعد از ارباب حلقه‌هاست که توسط آمازون تولید شده اما نقدهای متوسط و استقبال کم باعث شده حتی در بین ۱۰ سریال پربیننده آمریکا هم قرار نگیرد اما چرا آمازون از این شکست خوشحال است؟

سیتادل در آمازون پرایم - سرویس ویدیوی آنلاین آمازون - نمایش داده می‌شود و مخاطبان علاوه بر خرید کالاهای مرتبط با این سریال از طریق سایت آمازون می‌توانند به موسیقی متن آن در آمازون موزیک گوش بدهند یا اطلاعات مربوط به عوامل تولید را در سایت IMDB ( بازهم متعلق به آمازون ) ببینند. 
منتقدان سنتی به این سریال روی خوش نشان نداده‌اند و معتقدند که آن را می‌توان در کنار پروژه‌های پرهزینه و شکست خورده قرار داد. 

آمازون امسال ۱۲ میلیارد دلار روی تولید فیلم و سریال هزینه کرده و در مقابل این آثار کمتر از ۴۵ نامزد جوایز Ammy را کسب کرده که کمتر از نصف نامزدی رقبایی چون نتفلیکس و یا دیکساوری ( متعلق به مکس‌وارنر) است. 
اما آمازون علی رغم این شکست در حال ساخت چیزی است که اغلب رقبایش از آن محروم بوده‌اند. یک مدل کسب و کار برای سودآور کردن صنعت استریمینگ ( پخش آنلاین ویدیو) . هرچند ممکن است که برنامه‌های آمازون تا به حال ایده‌آل نباشند و حتی هالیوود کیفیت خروجی آثار تولید شده در آمازون را به تمسخر بگیرد اما واقعیت این است که این غول تجارت الکترونیک ممکن است در نهایت آخرین کسی باشد که لبخند فاتحانه بزند. 

درآمد صنعت استریمینگ
 

آمازون از سال 2006 وارد کسب و کار ویدئو شده است، زمانی که پلتفرم دانلود Unbox مشابه آیتونز  اپل را راه اندازی کرد.
از آن زمان این شرکت از درآمد کلان خود در بخش تکنولوژی برای تبدیل شدن به یکی از غول‌های هالیوودی استفاده کرده است. سرویس اصلی استریمینگ آمازون که Prime Video نام دارد دارای حق اشتراک ۸.۹۹ دلاری است و هر کسی عضو سرویس پرایم ( شامل تحویل سریع‌تر کالاهای خریداری شده) باشد می‌تواند به طور رایگان از این سرویس ویدیو هم استفاده کند. 

سرویس پرایم آمازون ۱۵۶ میلیون تماشاگر ماهانه در سراسر جهان دارد که تقریبا به اندازه دیزنی پلاس است و پس از نتفلیکس در رده دوم تعداد تماشاگر جهانی قرار دارد.

سرویس  Freevee یک سرویس رایگان استریمینگ متعلق به این شرکت به همراه تبلیغات است که ۴۰ میلیون کاربر دارد و Twitchسرویس استریم بازی‌های کامپیوتری که در سال ۲۰۱۴ توسط آمازون خریداری شد نیز هم اکنون روزانه ۳۵ میلیون کاربر دارد. 

Fire TV یک سخت‌افزار کوچک برای اتصال تلویزیون به سرویسهای استریمینگ است که بعد از دستگاه مشابه سامسونگ پرفروش‌ترین دستگاه در سراسر جهان است. حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه Fire TV در سراسر جهان در حال استفاده است.

روش‌های آمازون برای درآمد از اکوسیستم ویدیو 

آمازون تلاش دارد سرویس اشتراک پرایم خود را با اتصال اجزای اکوسیستم مرتبا با ارزش‌تر کند اما خود ویدیو به طور مستقل هم پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع درآمدزایی هم دارد. چگونه؟ از دو طریق: 

۱- تبلیغات: آمازون در کمتر از یک دهه یک کسب و کار تبلیغات دیجیتالی را ایجاد کرده که بازار انحصاری دو بازیگر قدیمی گوگل و متا را به هم زده است. 

پیش‌بینی می‌شود درآمد تبلیغاتی آمازون امسال حدود 45 میلیارد دلار باشد که حدود 7.5٪ از کل تبلیغات دیجیتال جهان است. این کسب‌وکار تبلیغاتی آمازون اکنون بیش از یک سوم اندازه کسب‌وکار تبلیغاتی متاست و به شکلی سریع در حال رشد است.  در حالی که گوگل و متا هر دو عملیات تبلیغات ویدئویی خود را از طریق یوتیوب و ریلز وسعت بخشیده‌اند. مسیر درآمدی تبلیغات آمازون عمدتا در نتایج جست و جوی کالا در این پلتفرم به دست می آید. 

اما به نظر می‌رسد این استراتژی در حال تغییر است. آمازون پرایم ویدیو را عمدتاً بدون تبلیغات نگه داشته تا احساس "پریمیوم" آن حفظ شود. اما معرفی تبلیغات سال گذشته توسط نتفلیکس و دیزنی‌پلاس به دیگران نیز اجازه این کار را داده است.

۲- کسب درآمد از محتوای دیگران:   آمازون نه تنها از طریق پلتفرم خود محتوای خود را به فروش می‌گذارد بلکه از محتوای شرکتهای رقیب هم درآمد کسب می‌کند. در حالی که مشترکان نتلفلیکس یا دیزنی پلاس فقط می‌توانند محتوای تولید شده و قابل نمایش این پلتفرمها را در این سرویس ببینند در آمازون به جز محتوای پرایم، ویدیوهای دیگر شرکتها هم قابل مشاهده است. مشترکان می‌توانند این ویدیوها را از طریق سرویس پرایم خریداری یا اجاره کند. 

سهم آمازون از این نوع محتواها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد است. 

همچنین وقتی بیننده یک کانال رایگان را از طریق سرویس پرایم تماشا می‌کند آمازون بخشی از درآمد تبلیغات را دریافت می‌کند. 

این همان استراتژی است که آمازون در زمانی که هنوز به مارکت پلیس تبدیل نشده بود در فروش کالا در به کار می‌گرفت. این روزها دو سوم کالاهایی که روی آمازون فروخته می‌شود کالاهای دیگر شرکتها هستند و آمازون تنها کمیسیون فروش خود را از آنها دریافت می‌کند. 

با این استراتژی آمازون می‌تواند به مارکت پلیس بزرگ ویدیو در دنیا تبدیل شود که درآمد اصلی آن نمایش محتواهای دیگر شرکتهاست. 

چنین استراتژی مشخص کننده  دلیل بودجه سنگینی است که آمازون برای سریال «سیتادل» پرداخته است. همانند استراتژی قبل از مارکت پلیس آمازون می‌خواهند ویترین اولیه این کسب وکار را با محصولات پرزرق بیاراید. اما جریان اصلی درآمد بعد آن به دست خواهد آمد. 

منبع: اکونومیست

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار