۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
زنگ خطر برای اپل بعد از اعلام محدودیت‌های چین

به دنبال محدود کردن استفاده از آیفون در چین ارزش سهام اپل طی دو روز متوالی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. 

فردای اقتصاد - به دنبال محدود کردن استفاده از آیفون در چین ارزش سهام اپل طی دو روز متوالی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. 

مهمترین دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از تحریم اپل توسط چین وابستگی غول تکنولوژی آمریکایی به زیرساخت‌های تولید و بازار مصرف چین است. اپل تاکنون چندین بحران را در چین پشت سر گذاشته است اما کشیده شدن پای این شرکت به یک مبارزه ژئوپولیتیکی می‌تواند سخت‌ترین آنها باشد. 

اپل طی سال‌های اخیر توانسته بحران‌های متعددی را در چین پشت سر بگذارد از جمله مناقشات بر سر افزایش دستمزد و همچنین محدودیت‌های سخت‌گیرانه پاندمی که اغلب بعد از یک دوره کوتاه حل و فصل شده است. 

اما حالا اقدام چین برای ممنوع کردن استفاده از آیفون برای کارمندان دولت برخی از سرمایه‌گذاران را وحشت‌زده کرده است چراکه به نرظ می‌رسد ملاحظات امنیت ملی بر اقتصاد چین در حال رسیدن به اپل است. 

در حالی که تحلیل‌گران انتظار ندارند که دستور دولت تا حد زیادی فروش اپل را محدود کند اما این اقدام نشان‌گر خطری است که رابطه قدرتمندترین شرکت تکنولوژی جهان را با دومین اقتصاد جهان تهدید می‌کند. این اقدام همچنین در حالی اتفاق می‌افتد که میلیون‌ها کاربر چینی در سراسر کشور به سمت برندهای تولید داخل این کشور حرکت کرده‌اند. 

با این حال اپل تا به حال سهم اصلی بازار گوشی‌های گرانقیمت چین را در اختیار داشته است هرچند هوآوی دو مدل پرچمدار جدید را طی هفته اخیر عرضه کرده که به طور بالقوه می‌تواند فروش آیفون ۱۵ را که قرار است این هفته معرفی شود، تحت تاثیر قرار دهد.

کسانی که موضوعات مربوط به اپل را دنبال می‌کنند این محدودیت دولتی چین را به عنوان نشانه‌ای از ممنوعیت وسیع مصرف کنندگان چینی از محصولات اپل یا ممنوعیت فعالیت‌های تولید مرتبط با اپل نمی‌بینند. آنها معتقدند که این صرفا نشانه‌ای از یک مشکل بزرگتر در جنگ تجاری بین چین و آمریکاست. 

تحلیل‌گران تسلا را به عنوان مطالعه موردی مد نظر قرار داده‌اند که در سال ۲۰۲۱ محدودیت مشابهی در مورد استفاده از خودروهای آن توسط کارکنان نظامی و کارمندان اعمال شد اما کسب و کار تسلا بعد از آن محدودیت هم در چین باقی ماند. 

سهام اپل طی دو روز بعد از اعلام خبر ممنوعیت کارکنان دولتی چین حدود ۶ درصد افت کرد و این نخستین افت سهام پس از یک سال رشد سرسام‌آور سهام این شرکت اتفاق می‌افتد. این رشد موجب شد که اپل به ارزش بازاری بالای ۳ تریلیون دلار دست پیدا کند. 

ارزش سهام اپل تنها طی سال جاری میلادی حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است و این در حالی رخ داد که فروش شرکت در تمام سه ماه نخست سال کاهش یافته بود. 

چین سومین بازار بزرگ اپل است و ۱۹ درصد از کل درآمد ۳۹۴ میلیارد دلاری شرکت در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده بود. 

محدود کردن اپل در زمانی رخ می‌دهد که کشور چین دچار چالش‌های اقتصادی متعددی است و همین باعث شده بسیاری از شرکتها از جمله اپل به دنبال توسعه تولیدات در خارج از چین باشند. 

اپل در این زمینه به خصوص روی سرمایه‌گذاری در تولید محصولاتی چون آیفون در هند حساب ویژه‌ای باز کرده است. 

اپل تاکنون در مورد محدودیت دولتی در چین اظهار نظر نکرده است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار