۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
تاثیر نظرات کاربران بر رشد کیفیت خدمات پلتفرمها

گسترش اینترنت و خدمات مبتنی بر آن در سالهای گذشته به رشد آگاهی کاربران از کم و کیف محصولات و خدمات منجر شده است

فردای اقتصاد - گسترش اینترنت و خدمات مبتنی بر آن در سالهای گذشته به رشد آگاهی کاربران از کم و کیف محصولات و خدمات منجر شده است. نتیجه این موضوع از یک سو به سخت‌تر شدن رقابت و از سوی دیگر به افزایش کیفیت کالاها و خدمات منجر شده اما یک مزیت بزرگتری را هم به همراه داشته است: رفاه و رضایت بیشتر کاربران.

روی برنامه‌ها وپلتفرم‌هایی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم سیستم‌های ثبت نظر یکی از مهمترین ابزارهای تعامل کاربران به شمار می‌روند و به خصوص در بین کاربران استارتاپ‌ها به عنوان مهمترین ابزار تعاملی به شمار می‌روند.

با رشد پلتفرمهای اینترنتی در سال‌های اخیر، نظرات یا کامنت‌ها به اصلی ترین مجرای دریافت بازخورد کاربران نهایی و درجه‌بندی خدمات دهندگان تبدیل شده و به نوعی مسیری دموکراتیک و عادلانه برای ارزیابی خدمات به شمار می‌آید.

پلتفرمهای خرده فروشی و سفارش آنلاین غذا و تاکسی‌های اینترنتی در ایران از نخستین کسب وکارهایی بوده‌اند که سیستم‌های ثبت نظر را داخل پلتفرم خود پیاده‌سازی کردند با این حال  اما حالا پلتفرم رزرو خدمات سفر «جاباما» تمرکز ویژه‌ای را روی بهبود فرآیندهای کامنت‌گذاری هم برای میهمانان و هم میزبانان  خود انجام داده است.

سجاد میری معاون محصول جاباما معتقد است: سرویس ثبت نظر یا کامنت در جاباما یک مسیر خودکار است که بعد از آنکه کاربران تجربه خود را در یک اقامتگاه داشتند می‌توانند نظر خود را درباره تجربه اقامت خود ثبت کنند.  

نظرات به استارتاپهایی چون جاباما کمک می‌کند تا در جریان نحوه و کم و کیف سرویس ارایه شده و یا استفاده از خدمات قرار بگیرند اما مهمترین کاربرد این نظرات برای کاربران بعدی یک اقامتگاه است که می‌توانند قبل از انتخاب محل اقامت خود، از بازخورد میهمانان قبلی مطلع شوند.

با این حال کاربران پلتفرمهای مختلف معمولا از این نگرانند که نظرات منفی مورد فیلتر قرار بگیرد این چیزی است که جاباما روی آن حساسیت ویژّه‌ای نشان داده تا نظرات با کمترین فیلتر و حذف مواجه شوند.

نظرات فیلتر نمی‌شود

سجاد میری معتقد است که خط قرمز ما برای یک کامنت یا نظر صرفا توهین آمیز بودن یا استفاده از الفاظ رکیک است و به جز اینها سایر نظرات بعد از بررسی منتشر می‌شوند.  

تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نظر بدون فیلتر در جاباما ثبت شده که با توجه به داشتن سهم ۷۰ درصدی از بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران بیش‌ترین تعداد نظرات تجربه کاربران از اقامتگاه‌های ایران در این پلتفرم ثبت شده است.

جاباما در سه ماه گذشته با تمرکز بر فرهنگ‌سازی برای ثبت نظر درباره تجربه اقامت و خواندن نظر سایر کاربران درباره هر اقامتگاه، توانسته نرخ مشارکت کاربران در ثبت نظر را ۳۰ درصد و میزان ثبت امتیازها برای ۵ اقامتگاه را۲۰ درصد افزایش دهد.

امروزه بیش از ۲۰ هزار اقامتگاه در جاباما فعال هستند و با یک تقسیم ساده می‌توان گفت به‌طور متوسط برای هر اقامتگاه ۲۵ نظر ثبت شده که مطالعه این نظرات پیش از رزرو می‌تواند اعتماد به رزرو یک اقامتگاه از جنبه‌های مختلف مانند نظافت و بهداشت، برخورد میزبان و... را برای کاربر افزایش دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار