۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
قیمت‌گذاری دستوری، مانع  اصلی تولید

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه، ستاد رفع موانع تولید در کشور وجود دارد و این ستاد کارش را به‌درستی انجام می‌دهد، گفت:  چنانچه تولید محور اصلی اقتصاد است و می‌تواند اقتصاد را نجات دهد، چرا باید موانع ایجاد شود.

به گزارش فردای اقتصاد، محسن نقاشی تصریح کرد: ستاد رفع موانع تولید، در ابتدای کار باید دیده شود و قبل از اینکه تصمیمی گرفته شود یا کاری انجام دهند که مشکلات و موانعی ایجاد کند، نظر تشکل‌های بخش خصوصی را اخذ کنند تا تصمیم‌های غیرمنطقی گرفته نشود که مانع تولید باشد و بخواهند برای رفع آن به رحمت بیفتند.

حذف ارز دولتی بدون برنامه مناسب

وی با بیان اینکه در زمان اختصاص ارز دولتی (ارز ۴۲۰۰ تومانی) این ارز هیچ خاصیتی برای تولیدکنندگان نداشت و فقط برای عده‌ای از افراد ایجاد رانت می‌کرد، خاطرنشان کرد: به‌همین دلیل خواسته ما این بود که ارز تک نرخی شود و دولت نیز ارز دولتی را قطع کرد، در حالی که هیچ برنامه‌ای برای کاهش تبعات این کار نداشت.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران افزود: بعد از حذف ارز دولتی قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها بسیار بالا رفت و نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش این واحدها افزایش چند برابری پیدا کرد، در چنین شرایطی بانک‌ها نیز تسهیلات مناسبی به واحدهای صنایع غذایی پرداخت نکردند که این مساله موجب شد بسیاری از واحدها از چرخه تولید خارج شوند و برخی نیز با ظرفیت کمتر از توان خود اقدام به ادامه فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه حتی واحدهای بزرگ نیز در مقاطعی مجبور به کاهش ۶۰-۵۰ درصدی تولید شدند، گفت: یکی از مطالبات ما هم‌اکنون نیز این است که دولت فکری به حال سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بکند.

راهکارها

نقاشی ادامه داد: عوامل و اقدامات مختلفی در این میان برای بهبود وضعیت تولید وجود دارد؛ دولت باید با پدیده مخرب قاچاق کالا به‌صورت جدی برخورد و مقابله کند و اگرچه برخی از مواد اولیه و مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود، اما از ورود کالاهای قاچاق به کشور باید جلوگیری کرد.

قیمت‌گذاری دستوری؛ تخریب تولید

 وی با بیان اینکه در شرایطی که ارز دولتی حذف شده و کارخانه‌ها مواد اولیه مورد نیازشان را با ارز آزاد تهیه می‌کنند، چرا باید دولت اقدام به قیمت‌گذاری دستوری کند، تصریح کرد: بازار باید به روال منطقی خودش برگردد و بر اساس عرضه و تقاضا کنترل شود. هیچ کجای دنیا هم اقدام به قیمت‌گذاری دستوری نمی‌کنند، بلکه بازار عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران اضافه کرد: ضمن اینکه خود دولت، کالاها و خدماتی که ارایه می‌دهد را با افزایش قیمت شدید به تولیدکننده و واحدهای تولیدی می‌فروشد که موجب افزایش بیشتر هزینه‌های تولید می‌شود، اما به تولیدکنندگان اجازه نمی‌دهد که محصولشان را گران‌تر بفروشند.

مالیات بر ارزش افزوده و افزایش هزینه تولید

نقاشی گفت: به نظر بنده در مورد مالیات نیز دولت به تولیدکنندگان اجحاف می‌کند؛ ما این مساله را قبول داریم که در این کشور زندگی و فعالیت می‌کنیم و باید مالیات آن را هم بپردازیم، اما هم اکنون واحدهای تولیدی که به‌صورت رسمی و با مجوز فعالیت می‌کنند، مالیات پرداخت می‌کنند ولی بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و تجار به شکل‌های مختلف از مالیات فرار می‌کنند و مالیاتی پرداخت نمی‌کنند که مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای چنین واحدهایی دارد!؟ اگر فقط از ۲۰ درصد کسانی که فرار مالیاتی دارند، مالیات اخذ شود، دولت قادر خواهد بود که بخش تولید را از مالیات معاف یا از میزان مالیات آنها بکاهد.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در زمان آقای احمدی‌نژاد به‌صورت ۴ ساله و آزمایشی اجرا شد، افزود: اما بعد از گذشت این مدت نیز ادامه پیدا کرد و به تولیدکنندگان تحمیل شد. اگر مالیات بر ارزش افزوده حذف شود، کمک بزرگی به تولید و قیمت تمام شده خواهد کرد؛ در بسیاری از کشورهای دیگر نیز صنایع غذایی از مالیات معاف هستند.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد : تولید کننده هزینه‌هایی مانند: مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی و دیگر هزینه‌ها را باید متحمل شود که تمام اینها موجب افزایش قیمت تمام‌شده محصول نهایی می‌شود.

وی افزود: در این مورد ما با دولت هم نظر هستیم که باید اجناس ارزان‌تر به دست مصرف کنندگان برسند؛ چراکه اگر اجناس ارزان‌تر باشد، مشتری بیشتری داشته و فروش واحدهای تولیدی نیز بالاتر می‌رود، اما وقتی برخی اقدامات دولت مانند مالیات‌ها و مالیات بر ارزش افزوده و...  هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و اجناس گران می‌شوند. بنابراین خواسته ما از دولت این است که شرایطی ایجاد کند که اجناس ارزان‌تر به‌دست مصرف کننده برسند.

قطعی برق

نقاشی گفت: ما با مشکلاتی مانند قطعی بدون برنامه برق نیز مواجه هستیم که زیان‌های سنگینی به صنایع غذایی وارد می‌کند؛ قطع برق به‌ویژه در صنایع غذایی باعث زیان‌های هنگفتی به این واحدها می‌شود.

امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی

وی با بیان اینکه اگر موانع این‌چنینی رفع شوند، تاثیر زیادی هم بر رشد تولید خواهد داشت و  همچنین موجب کاهش تورم می‌شود.

به گفته دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران، بعد از نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی صادرات بسیار خوب و قابل توجهی دارند و به‌دلیل برخورداری از اقلیم مناسب، محصولات کشاورزی ما از نظر کیفیت کم‌نظیرند.

وی ادامه داد:  همک اکنون بسیاری از کشورها از تحریم‌های ما خوشحالند و اگر مشکلات تحریمی و صادراتی کشور ما حل شوند، در بسیاری از بازارهای صادراتی قدرت رقابت خواهیم داشت. ضمن اینکه علاوه بر تحریم‌ها، خودتحریمی‌ها نیز موانع زیای بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد می کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار