۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
روسیه در شمال ایران پتروشیمی می‌سازد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهارکرد: درحال‌حاضر برخی مفاد و بندهای تفاهمنامه با روسیه در حال پیگیری است، بنابراین احتمال اینکه روس‌ها در کشور ما اقدام به سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه در این حوزه کنند وجود داشته و قابل توجیه است.

ایلنا: رمضانعلی سنگدوینی درباره ساخت مجتمع پتروشیمی در شمال کشور با همکاری روسیه اظهارکرد: درحال‌حاضر برخی مفاد و بندهای تفاهمنامه با روسیه در حال پیگیری است، بنابراین احتمال اینکه روس‌ها در کشور ما به سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه در این حوزه اقدام کنند وجود داشته و قابل توجیه است.

وی افزود: باتوجه به اینکه اصل مبنای اقتصاد استان‌های شمالی بر پایه کشاورزی است، ساخت پتروشیمی‌هایی که مواد اولیه مورد نیاز این بخش از جمله اوره و کود شیمیایی را تامین کنند، قابل توجیه است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: با احداث مجتمع پتروشیمی در استان‌های شمالی علاوه بر تامین ملزومات کشاورزان و صرفه اقتصادی؛ می‌توانیم به کشورهای شمالی از جمله کشورهای منطقه اوراسیا و حتی روسیه تبادل محصول پتروشیمی و صادرات داشته باشیم.

وی تاکید کرد: درحال‌حاضر در منطقه آزاد اینچه‌برون ریل داریم که در صورت راه‌اندازی مجتمع پتروشیمی در استان گلستان؛ با کشورهای شمالی روابط اقتصادی و تجاری داشته باشیم و این خود منجر به تحول در اقتصاد کشور خواهد شد.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: موضوع مهم در احداث واحدهای پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش است، وقتی خوراک گاز داده می‌شود که محصول پتروشیمی تولید شود، باید مجوز ساخت به واحدهایی داده شود که در مسیر انتهای زنجیره و تولید محصول نهایی گام بردارند و از خام فروشی بپرهیزند.

وی با اشاره به اجرای پروژه پتروشیمی در استان گلستان تصریح کرد: سال ۸۹ کلنگ احداث یک واحد پتروشیمیایی برای تولید اوره و آمونیاک‌ در منطقه آق قلا زده شد اما به دلیل برخی مشکلات حقوقی با وجود پیشرفت ۱۵ تا ۲۰ درصدی معلق باقی ماند، اکنون مشکلات حقوقی و قضایی رفع شده و پروژه در شرف اجرایی شدن است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اجرای واحد پتروشیمی با لحاظ کردن الزامات زیست محیطی صورت خواهد گرفت، بیان کرد: قطعا همسایگان شمالی به محصولات پتروشیمی نیاز دارند و بازار خوبی خواهند بود، ضمن اینکه در این منطقه مسیر ریلی داریم که می‌توانیم تا روسیه و چین هم برویم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها