۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
خبر فوری برای دارندگان دسته چک / مهلت پذیرش چک‌های قدیمی

مهلت استفاده از چک‌های نسل اول صیادی (کرم رنگ) در سامانه چکاوک تا ۱۵ مهرماه امسال تمدید شد و از آن تاریخ به بعد تنها در شعب بانک صادرکننده قابلیت کارسازی دارند.

تسنیم: درحال‌حاضر و با گذشت دو سال و نیم از اجرای قانون جدید چک، حدود ۹۰ درصد چک‌های در گردش از چک‌های جدید است. به بیان دیگر براساس آخرین آمار (تیرماه امسال) سهم چک‌های جدید از کل چک‌های وصول شده در سامانه چکاوک حدود ۹۰ درصد بوده است.

بانک مرکزی با توجه به آمار بالای استفاده از چک‌های جدید در ماه‌های قبل با صدور بخشنامه‌ای تأکید کرده بود: پذیرش و تبادل چک‌های قدیمی از مهر ماه امسال صرفا در بانک صادرکننده چک قابل انجام است و درصد اندک دارندگان این دسته‌چک‌ها تا پایان شهریورماه امسال می‌توانند به شعب خود مراجعه کرده و نسبت به تعویض دسته‌چک خود با دسته‌چک‌های جدید اقدام کنند.

همزمان با پایان شهریور و آغاز مهر بانک‌ها باید بخشنامه بانک مرکزی در خصوص شرط نقدشوندگی چک‌های قدیمی را اجرایی می‌کردند با این حال اما اطلاعیه‌هایی که از سوی برخی بانک‌ها منتشر شده بیانگر تمدید این مهلت از سوی بانک مرکزی است.

برهمین اساس مهلت پذیرش چک‌های قدیمی در سامانه چکاوک تا نیمه مهر تمدید شده است؛ بنابراین با تمدید دو هفته‌ای مهلت پذیرش و پردازش چک‌های صیادی نسل اول در سامانه چکاوک، مهلت کارسازی این چک‌ها در این سامانه تا پایان روز شنبه ۱۵ مهرماه سال ۱۴۰۲ تمدید شد و پس از آن، این چک‌ها تنها در شعب صادرکننده قابلیت پذیرش و نقدشوندگی دارند.

پیشتر بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی، چک‌های صیادی نسل اول (چک‌های صادره قبل از سال ۱۴۰۰) تنها تا ابتدای مهرماه امسال قابلیت کارسازی در سامانه چکاوک را داشت که بر اساس دستورالعمل جدید، مهلت پردازش آنها در این سامانه دو هفته دیگر تا نیمه مهرماه تمدید شد.

ذی‌نفعان چک‌های صادره طرح قدیم صیادی با سررسید ۱۶ مهرماه به بعد، لازم است با مراجعه به شعب بانک‌ها نسبت به واگذاری آنها به حساب اقدام کنند. بدیهی است از ۱۶ مهرماه امسال، چک‌های قدیمی تنها در شعب بانک صادرکننده قابلیت کارسازی دارند.

 مشتریان بانکی می‌توانند ضمن مراجعه به شعب و تحویل دسته‌چک‌های قدیمی نسبت به دریافت دسته‌چک‌های صیادی جدید بنفش رنگ اقدام کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها