۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
آغاز سفرهای بدون ویزای روس‌ها به ایران + عکس

نخستین گروه از گردشگران روس پس از لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه، وارد تهران شد.

ایسنا: همزمان با اجرای توافقنامه ایران و روسیه برای لغو روادید گروهی گردشگری، نخستین گروه از گردشگران روس سه‌شنبه ۴ مهرماه، بدون ویزا وارد ایران شدند. این گروه قرار است به تعدادی از شهرهای ایران سفر داشته باشد. هفته گذشته نیز یک هیأت گردشگری از ایران بدون ویزا به روسیه سفر کرد.

ایران و روسیه توافقنامه‌ای را به منظور لغو ویزای گروهی گردشگری بین دو کشور به اجرا گذاشتند که این توافق در تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۱ بسته شده بود و در چارچوب آن، شهروندان ایران و روسیه می‌توانند بدون ویزا برای اهداف توریستی در گروه‌هایی از پنج تا پنجاه نفر برای یک دوره حداکثر پانزده‌روزه از کشورهای یکدیگر دیدن کنند.

محمد حسین صوفی ـ مدیرعامل کانون اتومبیل‌رانی و جهان‌گردی (زیرنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در حاشیه مراسم استقبال از گردشگران روسی گفت: از اولویت‌های برنامه‌های تحولی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت سیزدهم افزایش تعاملات اقتصادی، فرهنگی به‌ویژه افزایش تعاملات گردشگری با کشورهای مختلف، از جمله همسایگان است که بر این اساس برنامه‌های متعدد و متنوعی مانند برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری ایران در خارج از کشور، برگزاری انواع رالی تورها طراحی شده است.

او افزود: از برنامه‌های مهم دیگر وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی موضوع لغو روادید با کشورهای مختلف جهان به شکل یک‌طرفه و دوطرفه است. خوشبختانه امروز پس از لغو روادید دو طرفه میان ایران و روسیه که حاصل چند سال تلاش و کوشش به‌ویژه در یکسال اخیر بوده است، شاهد ورود نخستین گروه گردشگران روسی بودیم.

صوفی اظهار کرد: این لغو روادید با تلاش و به‌ویژه مذاکرات متعددی که با طرف روسی، پلیس، گمرک و نهادهای مؤثر داشتیم، محقق شد. پس از لغو روادید هفته گذشته نخستین گروه گردشگران از ایران وارد فدراسیون روسیه شدند و امروز نیز شاهد حضور نخستین گروه گردشگران که شامل تورگردان‌ها و مسئولان آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری از کشور روسیه هستند در ایران هستیم.

مدیرعامل کانون اتومبیل‌رانی و جهان‌گردی درباره لغو روادید با سایر کشورها گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده لغو روادید موجب افزایش گردشگران از ایران به روسیه و بالعکس خواهد شد. همچنین لغو روادید با کشورهای دیگر نیز انجام خواهد شد و در آینده نزدیک شاهد تحقق این موضوع خواهیم بود. درحال‌حاضر لغو روادید با بیش از ۵۰ کشور را پیشنهاد دادیم.

عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ سه‌شنبه چهارم مهرماه ۱۴۰۲ در حاشیه سفری که به کرمان داشت، درباره طرح پیشنهادی لغو روادید با بیش از ۶۰ کشور، اظهار کرد: لغو روادید با دیگر کشورها ایده مهمی بود ‌که برای تقویت گردشگری کنار پیشنهادات متعدد دیگر مطرح شد. جلسات متعددی در این ارتباط با وزارت امور خارجه داشتیم و این وزارتخانه کاملاً با پیشنهاد وزارت گردشگری هماهنگی دارد.

او افزود: این کار آرام آرام شروع شده است و کشورها به پنج دسته تقسیم شده‌اند ‌که هر کدام از این گروه‌ها ویژگی خاصی دارند که در اولویت لغو روادید قرار بگیرند. نخستین مورد لغو روادید در ارتباط با روسیه بود که هفته قبل انجام شد و در ارتباط با دیگر کشورهایی که از نظر ما در اولویت هستند به‌تدریج و با هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط انجام می‌شود.

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز به تازگی درباره طرح پیشنهادی لغو یکطرفه روادید ایران با حدود ۶۸ کشور گفته است: ‌مخالفت اساسی با این طرح نشده است. تا کنون، با کلیت طرح و تعدادی از این کشورها در جلسات و گفت‌وگو با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، موافقت شده، اما نیاز است طرح لغو روادید در کمیسیون‌های مختلف دولت تصویب شود.

به گفته معاون گردشگری، گزینش کشورها برای لغو یکطرفه روادید مبتنی بر سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم بوده، که روی توسعه با کشورهای همسایه، مسلمان، حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل شانگهای و بریکس تاکید دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها