۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
 سومین همایش ملی قیر با ارزش برگزار شد

سومین همایش ملی قیر با ارزش با محوریت افزایش دانش فنی و تخصصی قیر توسط شرکت پالایش نفت و قیر دژپا برگزار شد.

 مدیرعامل قیر دژپا در بیان آسیب شناسی صنعت قیر کشور با اشاره به تاخیری که هر ساله در ابلاغ قانون بودجه صورت می‌گیرد و وکیوم باتوم در پایان دو فصل گرما به دستگاه‌های اجرایی واگذار می‌شود گفت: بسیاری استان‌ها امکان استفاده از این محصول را در راهسازی ندارند.

 وحید شیخی افزود:این رویه سازنده نبوده و اگر سهمیه‌ها درماه‌های ابتدایی در اختیار وزارت راه قرار گیرد، می‌توان در ماه‌های گرم سال بهترین بهره‌وری را در تامین آسفالت کشور ایجاد کرد.

وی افزود: این تاخیر در قانون بودجه، دستگاه‌های اجرایی را وادار می‌کند از شرکت‌های قیرساز درخواست همکاری کرده تا قیر مورد نیاز آنها را تامین کنند. دستگاه‌های اجرایی نیز پس از دریافت وکیوم باتوم سهمیه ای، از بابت بدهی بخشی از آن را به شرکت‌های قیرساز می‌دهند.

وی ادامه داد: این سهمیه دریافت شده توسط شرکت قیرساز که به نوعی وصول مطالبات است، به قیر تبدیل شده و در بازارهای داخلی و صادراتی عرضه می شود. همچنین قیرسازها نسبت به ۲۰ درصدی که بابت پرداخت ارزش افزوده و کرایه حمل وکییوم باتوم و اجرت خود دریافت می کنند اختیار تبدیل به قیر و فروش دارند. پس شاید از نگاه ناظر بیرونی تخلف صورت گرفته اما با نگاه کارشناسی تخلف صورت نگرفته است.

مدیرعامل قیر دژپا در خصوص گفتگوهایی که پیرامون تخلفات قیر تهاتری هست تصریح کرد : حوضه های مختلف در کشور نیاز به نظارت بیشتر دستگاه های بالادستی و نظارتی دارند و طبق قانون نیز دستگاه ها و وزارت نفت مکلف به ارسال گزارش عملکرد دوره ای خود در این حوزه به کمیسیون های مختلف مجلس هستند.

وی با اشاره به اینکه سالهاست افرادی به طور پیوسته و با قصد مشخص اقدام به تشویش اذهان عمومی می کنند که در قیر تهاتری فساد گسترده هست افزود : درخواست صنفی ما این است که اگر در این بخش تخلفات سازمان یافته ای وجود دارد مفسدین معرفی شوند و با آنها برخورد قانونی لازم صورت پذیرد و فضای سوء استفاده با گسترش نظارت‌ها به حداقل برسد. شیخی در پایان گفت : سامانه‌های وزارت راه (صبا) و بنیاد مسکن بر نحوه فعالیت شرکت‌های قیرسازی نظارت دارند. همچنین سامانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز (ثامن) نیز بر نحوه صادرات کنترل دارد. این موارد باعث می شود تا ابتدا منشا وکیوم باتوم قیر صادراتی مشخص شود و بعد امکان صادرات قیر وجود داشته باشد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha