۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
کامپیوترهای نامرئی به حاکمیت تلفن‌های هوشمند پایان می‌دهند؟

به نظر می‌رسد سیلیکون ولی مسیر آینده صنعت موبایل را در بهره‌گیری از هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند. 

فردای اقتصاد - به نظر می‌رسد سیلیکون ولی مسیر آینده صنعت موبایل را در بهره‌گیری از هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند. 

۱۵ سال بعد از انقلابی که آیفون در صنعت تلفن همراه ایجاد کرد حالا برخی از شاخص‌ترین چهره‌های صنعت فناوری به دنبال معرفی محصولی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که تعامل انسان وکامپیوتر را به سطح متفاوتی ارتقا دهد. 

چند روز قبل شرکت متا و بنیانگذار آن مارک زاکربرگ هدست واقعیت مجازی ری بن را معرفی کردند که در واقع یک یک نسخه جدید از هدست Quest شرکت متاست. 

این هدست ۲۹۹ دلاری دارای اسپیکر، میکروفن و دوربین است و میتواند ویدیو استریم کرده یا تماس تلفنی برقرار کند. این عینک همچنین مجهز به دستیار هوش مصنوعی Llama  شرکت متاست که می‌تواند تابلوها را ترجمه کند و یا به کاربر در یافتن مسیر کمک کند. 

شرکت متا در سال ۲۰۲۱ نسخه اولیه این عینک را معرفی کرده بود که موفقیتی جذب نکرد اما حالا آن عینک را با هوش مصنوعی مولد ( مدل زبانی که چت جی پی تی بر اساس آن توسعه داده شده ) آمیخته است. به گفته مارک زاکربرگ بخش هوش مصنوعی در این عینک به اندازه سایر ویژگی‌های واقعیت افزوده مهم است و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

تنها یک روز بعد خبر تازه‌ای از یک محصول دیگر منتشر شد. شرکت OpenAI و بنیانگذار آن سم آلتمن تصمیم گرفته در کنار جانی آیو ( دیزاینر افسانه‌ای محصولات اپل ) و شرکتش LoveFrom یک محصول مشابه آیفون با محوریت هوش مصنوعی تولید کند. ضلع سوم این جمع یک سرمایه‌گذار شناخته شده استارتاپی به نام ماسایوشی سان بنیانگذار و مدیرعامل سافت‌بانک است. این سومی قول ۱ میلیارددلار سرمایه‌گذاری روی این پروژه داده است. 

دو نفر از همکاران سابق جانی آیو اخیرا نشان داده‌اند که منظور از یک دستگاه قدرت گرفته از هوش مصنوعی چه گونه است. استارتاپ Humane در سانفرانسیسکو توسط دو نفر از کارکنان سابق اپل یعنی  Imran Chaudhri و Bethany Bongiorno شکل گرفته و به تازگی محصول « کامپیوتر نامرئی»  را در یک کنفرانس TED به نمایش گذاشته‌اند. 

این محصول بدون صفحه نمایش و شبیه یک بج کوچک روی لباس است که دارای دوربین و اسپیکر است و می‌تواند صحبت‌های شخص را ترجمه کند، عکس بگیرد و با یک پروژکتور لیزری متن را روی دست شخص قابل مشاهده کند. 

 Chaudhri در جریان معرفی این محصول گفته « برای آنکه رابطه انسان و تکنولوژی فراتر از صفحه نمایش تکامل پیدا کند به چیزی کاملا متفاوت نیاز داریم» .  شرکت او توانسته ۲۳۰ میلیون دلار از شرکتهایی مثل مایکروسافت،‌سم‌آلتمن سرمایه جمع‌آوری کند و در واقع از سیستم چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کند.
قرار است فروش این محصول از یک هفته دیگر آغاز  شود. 

به نظر می‌رسد سیلیکون ولی عزم خود را برای پایان دادن به حاکمیت آیفون جزم کرده است این در حالی است که محصول ویژن پرو اپل قرار نیست تا اوایل سال آینده معرفی شود. 

اسپیکرهای هوشمند آمازون که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد یکی ازنخستین تلاش‌ها برای برای ایجاد ارتباط کلامی با کمک هوش مصنوعی بود. اما کارکردن با آنها اساسا ساده نبود و برای همین چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند. 

حالا اما شاهد سقوط ۲۰ درصدی صادرات تلفن هوشمند از سال ۲۰۲۱ تاکنون هستیم و این فضایی را برای حضور نقش هوش مصنوعی در آینده این صنعت باز کرده است.Andrej Karpathy یکی از مدیران شرکت OpenAI که قبلا به عنوان مدیر AI در شرکت تسلا هم فعالیت داشته اخیر در یک پست در توییتر نوشته حالا مدل‌های زبان بزرگ (LLM) نه صرفا به عنوان یک ربات چت بلکه به عنوان فرآیند هسته یک سیستم عامل جدید در حال ظهور است. 

او همچنین نوشت: نگاه کردن به LLM به عنوان چت‌بات مانند نگاه کردن به کامپیوترهای اولیه به عنوان ماشین حساب است. اما ما شاهد ظهور یک الگوی محاسباتی کاملا جدید هستیم و  این تازه آغاز راه است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار