۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
افتتاح طولانی ترین آزادراه ایران در این استان‌ها + جزئیات

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: بیستم مهر ماه ابرپروژه بومی آزادراه شیراز - اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح این آزادراه طول مسیر اصفهان و شیراز تا ١٣۴ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

ایلنا: خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و زیربناهای حمل‌ونقل با از اشاره افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان در چند روز آینده اظهارکرد: بیستم مهر ماه ابرپروژه بومی آزادراه شیراز - اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح این آزادراه طول مسیر اصفهان و شیراز تا ١٣۴ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان آزادراه شیراز - اصفهان یک میانبر محسوب می‌شود، گفت: این آزادراه در هفت قطعه با طول ٢٩٧ کیلومتر مسیر شیراز به اصفهان را تا ٢ ساعت و ٣٠ دقیقه کاهش می‌دهد و با بهره‌برداری از این مسیر در مصرف سوخت سالانه ١٣٠ میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شود. برآورد این است که سالانه حدود ۶ هزار میلیارد تومان کاهش مصرف سوخت داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارزش روز این پروژه ٢۵ هزار میلیارد تومان است که با سرمایه‌گذاری ۵٠ درصدی دولت (سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع) و ۵٠ درصدی بخش خصوصی احداث شده‌است.

خادمی با بیان اینکه ساخت ۵ پروژه آزادراهی را هدف‌گذاری کردیم، گفت: براساس میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را اولویت کردیم و ساخت و تکمیل ۵ پروژه آزادراهی را در اولویت قرار دادیم.

وی ادامه داد: در پی‌نوشت قانون بودجه، ٢۴ طرح آزادراهی باید ساخته شود که طول آن ۴ هزار کیلومتر طول است، درحال‌حاضر ٢٧٩٣ کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری است و ساخت بزرگترین پروژه آزادراهی شیراز -اصفهان طول آزادراه‌های یکباره، ٩ درصد به طول آزادراهی کشور اضافه می‌شود و درحال‌حاضر ١٨٨٠ کیلومتر آزادراه در حال تکمیل است و درباره آن فراخوان سرمایه‌گذار منتشر شده و همچنین برای هزار کیلومتر هنوز مطالعاتی انجام نشده‌ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۵ پروژه آزادراهی در اولویت ساخت افزود: نخستین پروژه آزادراهی بخشی از آزادراه تهران شمال بود که به افتتاح رسید و دومین پروژه آزادراهی، مسیر شیرلز به اصفهان است که همانطور که گفته شد در هفته جاری به افتتاح می‌رسد. همچنین پروژه آزادراهی که امسال به افتتاح می‌رسد آزادراه منجیل به رودبار و گلوگاه آزادراه رشت به قزوین به طول ٨ کیلومتر است، هر چند مسیر کوتاهی بوده اما پروژه بسیار مهم و پر هزینه‌ای محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به رشد ساخت آزادراهی در کشور گفت: متوسط آزادراه‌سازی در کشور در سال متوسط ٨٠ کیلومتر بوده که در ده سال این عدد به ٨۶ کیلومتر در سا رسید اما با افتتاح این ۵ پروژه در اولویت، رشد ساخت آزادراه تا ٣ برابر افزایش خواهد یافت.

خادمی ادامه داد: مجموع سرمایه‌گذاری برای کل این ۵ پروژه ۶٠ هزار میلیارد تومان است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها