۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
موضع جدید دولت رئیسی درباره FATF

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست جمهوری اسلامی درباره FATF هیچ تغییری نکرده است و فارغ از کنوانسیون‌های بین‌المللی به اعتقادات خودمان با پول‌شویی مبارزه می‌کنیم و معتقدیم کارگروه اقدامات ویژه مالی باید با نگاه فنی به مسائل بنگرد

ایلنا: سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود ضمن تبریک پیروزی نیروهای مقاومت و طوفان الاقصی گفت: یاد و خاطره سید مقاومت حاج قاسم سلیمانی و شهدا را گرامی می‌داریم.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره میزان رشد اقتصادی بیان کرد: در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی با نفت ۶/۲ درصد و بدون نفت هم در رشد ۵/۷ درصدی اقتصادی داشته‌ایم.

وی افزود: به جهت این‌که اقتصاد ایران در دهه ۹۰ نرخ رشد اقتصادی نزدیک به صفر را تجربه کرده رفاه مردم کاهش پیدا کرده است نرخ رشد ۲ سال اخیر از سوی جامعه کمتر ادراک می‌شود و اگر این رشد اقتصادی تداوم پیدا کند احتمالا در آینده شاهد اداراکش باشیم.

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی را داشتیم که از سال ۹۱ عدد بیشتری را ثبت کردیم. گرچه به لحاظ تولید ناخالص کشور وضعیت نسبت به گذشته بهتر است اما امیدواریم در آینده رشد اقتصادی بیشتر را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: به استثنای بهار سال ۹۰ در بهار ۱۴۰۱ رشد اقتصادی منفی به مثبت رسید. در سنوات فصلی در سال‌های گذشته منفی بود که بعد از سال ۱۴۰۰ ما با رشد مثبت روبه‌رو بوده‌ایم. در مورد رشد نرخ اقتصادی تابستان آماری که توسط بورس و پژوهشکده پولی و بانکی ارائه شده است ما در تیرماه ۶/۷ درصد و در مرداد ۹/۲ درصد رشد اقتصادی داشتیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های اقتصادی ما تشکیل رشد سرمایه ثابت است که بحمدالله در سال ۱۴۰۱ رشد ۶/۷ درصدی داشت.

خاندوزی تاکید کرد: البته پایداری رشد اقتصادی متاثر از فعالیت و مسائل داخلی و خارجی است.

وی افزود: نرخ تورم نقطه در شهریور ماه امسال ۳۹/۵ درصد است که نسبت به تورم نقطه به نقطه همین امسال که در ابتدای سال ۵۴ درصد داشتیم شاهد کاهش هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان این‌که نان به عنوان قوت غالب و سنگر اقشار جامعه است، بیان کرد: یارانه در ۲ سال دولت ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و هزینه نان در سبد خانوار ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و حدود ۲۵ درصد هزینه نان توسط مردم پرداخت می‌شود. دولت مردمی قیمت خرید تضمینی گندم را از حدود ۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش دادیم و توانستیم امسال یکی از بهترین سال‌های خرید گندم را داشته باشیم و با افزایش ۱۰۴ درصدی خرید تضمینی گندم روبه‌رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: برای این‌که اطمینان پیدا کنیم یارانه نان به‌دست مردم می‌رسد، طرح هوشمندسازی آرد و نان را داشتیم که امروز می‌توانیم بگوییم با حدود یکسال از طرح کاهش هدررفت آرد رو به‌رو بوده‌ایم.

خاندوزی یادآور شد: امروز دولت ۱۰۵ هزار کارتخوان را در ۵۰۰ هزار نانوایی گذاشته است.

وی یادآور شد: کیفیت رشد اقتصادی هم مهم است به نحوی که گرچه در بهار امسال سهم قابل توجهی ناظر بر رشد ۱۶.۴ درصدی نفت بوده ولی در سایر بخش‌های اقتصادی نیز وضعیت خوب بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی؛ تمام گروه‌های اقتصادی در بهار امسال رشد مثبتی را تجربه کردند. گروه صنایع و معادن که بهار سال گذشته رشد صفر درصد داشت، بهار امسال به رشد ۳.۷ درصد رسید. بخش صنعت به تنهایی در این زیر گروه رشد ۴.۲ درصدی را در بهار ۱۴۰۲ داشت. در بخش کشاورزی نیز با وجود رشد ۲ درصدی در بهار سال گذشته، امسال نیز ۲.۲ درصد رشد داشتیم. گروه خدمات نیز در ادامه رشد ۲.۳ درصدی سال گذشته، توانست ۶.۲ درصد در بهار امسال نسبت به سال قبل رشد کند.

خاندوزی درباره پذیرش FATF از سوی ایران بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی درباره FATF هیچ تغییری نکرده است و فارغ از کنوانسیون‌های بین‌المللی به اعتقادات خودمان با پول‌شویی مبارزه می‌کنیم و معتقدیم کارگروه اقدامات ویژه مالی باید با نگاه فنی به مسائل بنگرد.

وی درباره حضور خود در اجلاس بانک جهانی گفت: پایان این هفته اجلاس در کشور مراکش برگزار خواهد شد و همزمان اجلاس بین‌المللی صندوق بین‌المللی پول هم برگزار می‌شود که رئیس بانک‌مرکزی به نمایندگی از کشورمان شرکت می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها