۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
سپتامبر تلخ بورس‌های جهانی

نهمین ماه میلادی تنها ماهی است که بازار سهام ایالات متحده به طور متوسط در هر دوره زمانی کاهش داشته است.

فردای اقتصاد: دقیقا ۲۱ سال پیش بود که برخورد هواپیماهای ربوده شده به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک که نماد قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا نیز به شمار می‌رفتند، نزدیک به ۳هزار کشته به جای گذاشت. در این روز بازگشایی بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) پس از برخورد اولین هواپیما به برج شمالی مرکز تجارت جهانی به تأخیر افتاد و معاملات در آن روز بعد از برخورد هواپیمای دوم به برج جنوبی لغو شد. بورس اوراق بهادار نیویورک تا روز ۱۷ سپتامبر بسته باقی ماند. این سومین بار در تاریخ بود که این بورس تعطیلی طولانی‌مدتی را تجربه می‌کرد، اولین بار در ماه‌های اولیه جنگ جهانی اول بود و بار دوم مارس ۱۹۳۳ یعنی در دوران رکود بزرگ.

در روز از سرگیری معاملات بورس نیویورک در ۱۷ سپتامبر، داوجونز ۶۸۴ واحد معادل ۷.۱ درصد سقوط کرد و در آن زمان رکورد بزرگترین ضرر در تاریخ بورس را برای یک روز معاملاتی ثبت کرد (با واکنش بازار در طول همه گیری جهانی ویروس کرونا، این رکورد تحت الشعاع قرار گرفته است). بسته شدن معاملات در روز جمعه به هفته‌ای پایان داد که بیشترین ضرر را در تاریخ بورس نیویورک شاهد بود. میانگین داوجونز بیش از ۱۴ درصد کاهش یافت، شاخص اس اند پی ۱۱ درصد سقوط کرد و نزدک ۱۶ درصد کاهش یافت. تخمین زده می‌شود که ۱.۴ تریلیون دلار از ارزش بازار در این مدت از دست رفت.

اما این تنها سپتامبر تلخ بورس‌های جهانی نبود. بر اساس داده‌های بلومبرگ، ماه سپتامبر از لحاظ تاریخی یکی از بدترین ماه‌ها برای سهام جهانی بوده است جایی که میانگین بازدهی شاخص S&P۵۰۰ در ماه سپتامبر و برای دوره ۳۰ ساله منفی ۰.۳۴ درصد و برای دوره ۱۵ ساله منفی ۰.۲۶ درصد بوده است. در برش زمانی ۵ ساله نیز شاهد ثبت میانگین منفی ۰.۹۲ درصد این شاخص در ماه سپتامبر هستیم. به این ترتیب سپتامبر تنها ماهی است که بازار به طور متوسط در هر دوره زمانی کاهش داشته است.

سپتامبر تلخ بورس‌های جهانی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار