۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
رفت‌وآمد روس‌ها به ایران بیشتر می‌شود + جزییات

با لغو ویزای گروهی ایران و روسیه، شمار سفر توراپراتورهای گردشگری روس به ایران درحال افزایش است.

ایسنا: از اوایل مهرماه ۱۴۰۲ روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه با هدف تسهیل و تقویت سفرهای گردشگری بین دو کشور لغو شده است. پیش‌بینی‌ها بر این است که محدودیت در سفرهای بین‌المللی اتباع روس پس از جنگ با اوکراین، ایران را می‌تواند در مسیر سفر گردشگران روسیه قرار دهد و لغو روادید این انگیزه را تقویت می‌کند.

هنوز آماری از میزان سفر گردشگران روسیه پس از لغو روادید گروهی بین دو کشور در دست نیست، اما خبرگزاری ریانووستی اوایل شهریورماه امسال، پیش از آن‌که روادید گروهی بین دو کشور لغو شود، با استناد به داده‌های «مگافون» (اپراتور روسی تلفن همراه) و براساس اطلاعات گردشگرانی که از روسیه به دیگر کشورها سفر کرده‌اند، گزارش داد که ایران و عربستان سعودی به مقصدی جذاب برای گردشگران روس تبدیل شده‌اند، آنچنان‌که علاقه گردشگران روس برای سفر به ایران در تابستان ۲۰۲۳ حدود ۱۱۵ درصد و سفر به عربستان ۱۲۳ درصد افزایش یافته است.

مصطفی شفیعی شکیب، رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران ـ نیز در گفت‌وگو با ایسنا از افزایش شمار سفر توراپراتورهای روس به ایران پس از لغو روادید گروهی خبر داد و در عین حال گفت که بازار سفر روس‌ها به ایران هنوز به اندازه چین داغ نشده و برای آب شدن یخ گردشگران روس و باز شدن مسیر سفر به ایران، به زمان و تبلیغات بیشتری نیاز است.

او همچنین از سفر ۲۲ توراپراتور روس به ایران خبر داد و افزود: آنها نخستین «گروه گردشگری غیردولتی» روسیه به شمار می‌آیند که با استفاده از «قرارداد دولت‌های روسیه و ایران برای لغو ویزای گروهی بدون پرداخت هزینه»، به ایران سفر کرده‌اند و از زمان لغو روادید سفرهای گروهی، بزرگترین گروه توراپراتورهای روسیه هستند که با هدف آشنایی و برنامه‌ریزی برای سفر گردشگران روس، به ایران آمده‌اند.

به گفته این تورگردان، این توراپراتورها از هفت استان و شهر مسکو، یکاترینبورگ، ایرکوتْسْک، نووسیبیرسک، ماگادان، سنت‌پترزبورگ و توِر به ایران سفر کرده‌اند که این پراکندگی آنها در روسیه، به معرفی و تبلیغ ایران در جغرافیای گسترده‌تری از این کشور منجر خواهد شد.

شفیعی که برنامه‌ریزی سفر این ۲۲ توراپراتور روس را انجام داده است، گفت: آنها در ۱۰ روز به شهرهای تهران، کاشان، ‌اصفهان، یزد و شیراز سفر می‌کنند و با قطار از اصفهان راهی تهران می‌شوند و به این شکل نه تنها در مسیر تاریخی ایران سفر می‌کنند، که در جریان وضعیت زیرساخت‌ها و خدمات گردشگری ایران برای برنامه‌ریزی سفرهای بعدی قرار می‌گیرند.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به سلیقه گردشگران روس در انتخاب مقصد، چرا یک مسیر تاریخی برای این توراپراتورهای روسیه انتخاب شده و چه تضمیمی در موفقیت جذب گردشگران روس به مسیرهای تاریخی ایران وجود دارد؟ اظهار کرد: ما سعی کردیم روی علاقه‌مندی گردشگران و مردم روس بیشتر مطالعه کنیم و بر این اساس سعی شده مسیر سفر با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات موجود، به این توراپراتورها معرفی شود و فکر می‌کنیم مسیر تاریخی ایران مورد توجه گردشگران روس نیز قرار بگیرد.

این تورگردان امیدوار است حالا که سفر گردشگران اروپایی به ایران محدود شده است، با تقویت روابط گردشگری ایران و روسیه، به صنعت گردشگری ایران جان دیگری داده شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها