۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
دعوای توییتری همتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه فعلی

جدل رئیس سازمان برنامه و بودجه رئیس کل سابق بانک مرکزی حالا وارد فاز تاره‌ای شده است.

خبرآنلاین: حالا داوود منظور و عبدالناصر همتی در فضایی تازه دوئل خبری خود را آغاز کرده‌اند. این دو مقام که یکی پیش از این در دولت دوازدهم سمت داشته و دیگری در دولت سیزدهم دارای سمت شده است، در شبکه‌ی فیلتر شده‌ی ایکس یا توییتر سابق دست به دوئلی رسانه‌ای زده‌اند.

همتی که در دو سال اخیر در جایگاه منتقد جدی دولت همواره کشیده است نسبت به عمکرد دولت واکنش تحلیلی نشان دهد، در پستی در شبکه‌ی ایکس نوشته است: « تأیید عدم تحقق ۳۰ درصد درآمدهای بودجه دولت در ۷ ماه اول سال توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه، با برداشت سنگین بانک‌ها از بانک مرکزی و در نتیجه رشد بی‌سابقه پایه پولی (چاپ پول ) مطابقت دارد. ‏ سلطه مالی دولت بر سیاست‌های پولی عملاً دست بانک مرکزی را برای کنترل تورم بسته است. »

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به این پست، پستس نوشت و تاکید کرد: «عدم تحقق کامل منابع عمومی در بودجه‌های سنواتی امری کاملا عادی است که در امسال با مکانیزم تخصیص مدیریت شده است. از قضا، بر اساس آمار سنوات قبل، سلطه مالی دولت بر بانک مرکزی در دوران تصدی جنابعالی کاملا مصداق داشته است! »

اما جواب همتی به رئیس سازمان برنامه و بودجه این بود: «حداقل از شما انتظار بود که صحبتهای من را دقیق گوش می‌دادید.گفته بودم؛سلطه مالی گژرفتاری همه دولت‌ها است. ‏البته، رشد شدید بدهی دولت به بانک‌ها، مانده بیش از ۵۰۰ همت برداشت امروز بانک‌ها از بانک مرکزی و چاپ ۲۸۰ همت(هزار میلیارد تومان) پول در یکسال، عملکرد دولت متبوع شما در این خصوص را بسیار شاخص کرده است! »

همتی در پست خود فیلمی از خودش منتشر کرده است که در ان توضیحاتی درباره‌ی وضعیت اقتصادی داده است. وی گفته است: طبق آمار رشد پایه پولی منتهی به مرداد ماه ۴۱ درصد بوده است. این بدان معناست که ظرف یک سال گذشته ۲۸۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کردند؛ به عبارت دیگر ماهی بیست و سه هزار میلیارد تومان پول چاپ شده و با این حجم نقدینگی مگر می‌شود تورم کنترل شود؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها