۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
رای عجیب عراق و تونس به قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه

شامگاه جمعه مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی برای برقراری آتش بس بشردوستانه فوری در نوار غزه را به تصویب رساند.

ایرنا: شامگاه جمعه در جریان دهمین نشست فوق العاده و اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وضعیت جنگی در فلسطین اشغالی به ویژه نوار غزه، قطعنامه پیشنهادی اعراب برای برقراری «آتش بس بشردوستانه دائمی و پایدار» فوری در این نوار را تصویب کرد.

این قطعنامه پیشنهادی که تحت عنوان «حفاظت از غیر نظامیان و پایبندی به تعهدات حقوقی و بشردوستانه» توسط اردن به نمایندگی از کشورهای عربی ارائه شده و مورد حمایت ده‌ها کشور دیگر عضو سازمان ملل قرار گرفت، در مجمع عمومی با اکثریت ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف به تصویب رسید در حالی که ۴۵ کشور نیز بدان رای ممتنع دادند.

در این میان رای ممتنع دو کشور مسلمان و عربی عراق و تونس موجب تعجب رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت. این در حالی است که در میان کشورهای اسلامی حتی کشورهایی که با رژیم اسرائیل رابطه داشتند به این قطعنامه رای مثبت دادند.

از سوی دیگر رای ممتنع آلمان و انگلستان نیز از آراء غیر منتظره ارزیابی می‌شود چون در وقایع اخیر آلمان و انگلیس از حامیان درجه اول اسرائیل بودند و احتمال می‌رفت که به قطع نامه رای منفی بدهند، اما ممتنع رای دادند. فرانسه نیز به قطعنامه رای مثبت داد. به نظر می‌رسد این آراء تحت تاثیر فشار افکار عمومی داخلی این کشورها بوده است. در این حال عراق که انتظار می‌رفت رای مثبت بدهد، رای ممتنع داد.

رای عراق اشتباه بود؟

عباس کاظم عبید رئیس اداره سازمان‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی وزارت خارجه عراق طی درخواستی اعلام کرد که رأی این کشور به قطعنامه کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل اشتباه ممتنع ثبت شد و باید اصلاح و به "آری " تبدیل شود.

وی تأکید کرد که بغداد از طریق پیوستن به تصمیم توقف جنگ در غزه که در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده است، بر موضع اصولی خود تأکید کرده است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور نسبت به برخی از کلمات مندرج در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که مغایر با قوانین ملی عراق بوده از جمله گزینه راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و برابری میان غیرنظامیان فلسطینی و دشمنان آنها، با قید پذیرفته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها