۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
بازگشت پول حقیقی به زمین خرید بورس + پیش بینی بورس فردا

شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با رشد بیش از یک درصدی به پایان رساند و شاهد خالص خرید حدود ۹۰ میلیارد تومانی سهامداران خرد بود.

فردای اقتصاد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل بورس با رشد ۱.۰۳ درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحدی رسید و شاخص کل هموزن ۱.۶۹ درصد و شاخص کل فرابورس با ۱.۱۶ درصد رشد همراه شدند. نقش خریداران حقیقی در معاملات امروز پررنگ‌تر بود تا همزمان با ثبت خالص خرید حدود ۹۰ میلیارد تومانی این دسته از معامله‌گران، ارزش معاملات خرد سهام نیز با اندکی رشد به ۳۸۴۰ میلیارد تومان برسد که البته همچنان از فضای رکودی معاملات خبر می‌دهد. بیشترین ورود پول سهامداران خرد متعلق به صندوق اهرمی موج فیروزه و پتروشیمی تندگویان (شگویا) بود.

همچنین، شرکت‌های فولاد اصفهان (فولاد)، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و ایران‌ خودرو (خودرو) بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند. به طوری که نماد «خودرو» تا مرز صف خرید پیش رفت. در میان خبرهای پیرامونی نیز هیئت مدیره شرکت فولاد مبارکه پیشنهاد افزایش سرمایه از محل سود انباشته را اعلام کرد که مورد توجه خریداران بازار قرار گرفت.

تلاش‌های حمایتی از بازار

سازمان بورس روز گذشته ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش ضریب تضمین دارایی‌های بورسی از ۶۰ به ۶۵ درصد را به کارگزاران ارائه کرد. از اهداف این ابلاغیه می‌توان به کاهش ریسک حساب کارگزاری سهامداران و افزایش حجم و ارزش معاملات اشاره کرد. البته هنوز نامه رسمی به کارگزارن ارسال نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که اثر قابل توجهی بر منابع در دسترس سهامداران داشته باشد.

همچنین، علیرضا صالح، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، بیان کرد که صندوق توسعه ملی با دو روش سپرده گذاری و ورود مستقیم در صدد حمایت از بازار سرمایه است که یک هزار میلیارد تومان از طریق صندوق تثبیت و ۶ هزار میلیارد تومان در قالب سپرده‌گذاری واریز خواهد شد.

واکنش بازار به افت محسوس متغیرها

عقبگرد نسبت قیمت به درآمد به کف یکساله و افت محسوس ارزش دلاری بازار و نزدیک شدن شاخص کل به کف امسال را می‌توان یکی از دلایل بازگشت بازگشت طی دو روز گذشته عنوان کرد؛ جایی که غریب به اتفاق کارشناسان از ارزندگی بازار و سهام سخن می‌گویند اما همزمان با آن از نگرانی‌های خود در خصوص ریسک‌های سیستماتیک نیز سخن می‌گویند. در شرایط فعلی اما فروکش شوک‌های ناشی از تنش‌های منطقه‎‌ای همزمان با خبرهای ریز و درشت مربوط به شرکت‌ها از عملکردهای ماهانه مطلوب تا افزایش پیشنهادات برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سبب شده تا بار دیگر شاهد تحرک نسبی خریداران در بازار باشیم. در این میان باید دید

پیش بینی بورس فردا

در حال حاضر فروشندگان کمی پا پس کشیده‎اند و در اغلب سهم‌ها شاهد رشد تقاضا و معامله در محدوده سبز تابلو بودیم. همزمان با آن به نظر می‌رسد ریسک‌ تنش‌های منطقه‌ای نیز اثر خود را بر دادوستدها به جای گذاشته‌اند و بعید به نظر می‌رسد شوک جدیدی از این کانال به بورس تحمیل شود. این موضوع شرایطی را فراهم می‌کند تا شاید توجهات به سمت شرکت‌هایی که عملکرد خوبی در گزارش‌های ششماه و تولید و فروش مهرماه داشته‌اند، جلب شود. همچنبن نمادهای که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در پیش دارند، احتمالا جزو پتانسیل‌های مجدد در روزهای معاملاتی پیش رو خواهند بود. در مجموع انتظار می‌رود تا پایان هفته معاملات متعادلی را در بازار سهام شاهد باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    اگه سهامداران عزیز سهام ارزشمند خودشان را تحت هیچ شرایطی نفروشند و حداقل تا پایان سال نگهدارند ، قطعا" شاخص تا پایان سال بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار خواهد گرفت . سهامداران سهامداری کنند . نفروشند . نفروشند و نفروشند .
  • بازنشسته IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    اخه بورس رو چرا میارین پایین با اعصاب مردم بازی میکنین؟
  • یک مستمری بگیر IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    در کولاک برف و بوران یک گل کم جان سر از برف در آورده و مورچه ها فکر می‌کنند بهار آمده !!!
  • کمال IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    پول حقیقی چیه پول دولتی بگید بهتره

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار