۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
بایدن و شی چه از هم می‌خواهند؟

جو بایدن و همتای او شی جین پینگ قرار است در حاشیه اجلاس APEC در سانفرانسیسکو دیدارکنند. به نظر می‌رسد که این یک نقطه عطف مهمی برای روابط آمریکا و چین باشد.

فردای اقتصاد: اکنون باید ببینیم که مذاکرات بین این دو مرد در راس قدرت چه خواهد شد. بلومبرگ نگاه کوتاهی دارد به آنچه که آنها احتمالاً در تلاشند تا در APEC به دست بیاورند:

آنچه شی می‌خواهد

آرامش سرمایه گذاران خارجی. پکن در تلاش است تا خارجی‌ها را مجاب کند تا بازگردند چرا که داده‌ها حاکی از آن هستند که سرمایه‌گذاری مستقیم، بیش از ورود از کشور خارج می‌شود. بسیاری از مدیران غربی در چین به دلایلی مانند ممنوعیت خروج از کشور، ممنوعیت تحقیقات و حتی بازداشت کارمندان، به طور فزاینده‌ای نگران تجارت در این کشور هستند.

پایان دادن به تعرفه‌های تجاری. بایدن تا حد زیادی تعرفه‌هایی را که ترامپ در ژوئیه ۲۰۱۸ وضع کرده بود بر روی طیف وسیعی از کالاهای چینی دست نخورده نگه داشته است. البته اکنون ترامپ در برخی از ایالت‌های مردد آمریکا در حال پیشی گرفتن از بایدن است. او متعهد شده است تا در صورت انتخاب شدنش در سال آینده تعرفه‌ها را دو برابر کند، بنابراین در زمینه متقاعد کردن بایدن به تجدید نظر در تعرفه‌ها انگیزه سیاسی کمی وجود دارد. مصاحبه با یکی از افراد شرکت جنرال موتورز، نشان می‌داد که محدودیت‌های موجود منجر به جابجایی زنجیره تامین به مکان‌هایی مانند آسیای جنوب شرقی و مکزیک شده است.

رفع محدودیت‌های تکنولوژی. دولت بایدن برخی کنترل‌های صادراتی را وضع کرده است که مانع از دستیابی شرکت‌های چینی به برخی از نیمه‌رساناهای پیشرفته و تجهیزات ساخت تراشه می‌شود. پکن اذعان کرده است که با توجه به تلاش‌ها برای تزریق میلیاردها دلار به کارخانه‌های تولید تراشه داخلی، چنین محدودیت‌هایی از بین نمی‌روند.

آنچه بایدن می‌خواهد

از سرگیری مذاکرات نظامی. شی در اوت ۲۰۲۲ پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مذاکرات نظامی در سطح عالی با ایالات متحده را متوقف کرد. پس از برکناری لی شانگفو وزیر دفاع چین که توسط ایالات متحده تحریم شده بود، حالا این پست خالی است. نام وزیر دفاع جدید که باید با لوید آستین، وزیر دفاع واشنگتن ملاقات کند اکنون مورد حدس و گمان است. دریای چین جنوبی و تایوان نقطه عطف بالقوه در روابط در کشورهستند.

سرکوب فنتانیل. ایالات متحده و چین سال‌هاست که به خاطر بحران مواد افیونی در آمریکا دچار مشکل هستند. اتفاقی که منجر به ده‌ها هزار اوردوز در آمریکا شده است. همه ساله شرکت‌های خصوصی چینی حجم زیادی از مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید فنتانیل بسیار قوی را به ایالات متحده و سایر کشورها صادر می‌کنند. مقامات آمریکایی به صراحت گفته‌اند که خواهان همکاری بیشتر چین برای رسیدگی به این بحران هستند.

شفافیت بیشتر. بایدن ممکن است شی جین‌ پینگ را برای شفافیت بیشتر در مورد همه چیز از زرادخانه هسته‌ای چین گرفته تا هزینه‌های مربوط به کمربند و جاده چین تا نحوه مدیریت دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت فشار قرار دهد. پکن پس از اینکه نرخ بیکاری جوانان این کشور به بالاترین حد خود رسید، ارائه اطلاعات در مورد نرخ بیکاری جوانان را متوقف کرد. چین به چیزی تبدیل شده است که سورن آندال، استاد دانشگاه تگزاس از آن به عنوان سیاه چاله داده یاد می‌کند و این کشور را به مکانی سخت برای سرمایه گذاری تبدیل می کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار