۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
بزرگترین کارخانه های ذوب آهن جهان

ما در این مقاله به نقش بزرگترین واحدهای تولیدکننده فولاد در اقتصاد جهانی پرداخته‌ایم و تحلیل موثری درباره رتبه‌بندی این کارخانه‌ها و اهمیت آن‌ها در تأمین نیازهای جهانی خواهیم داشت.

صنعت فولاد یکی از بزرگ‌ترین صنایع جهان است و برای بسیاری از کشورها، یک منبع درآمد مهم محسوب می‌شود. صنعت فولاد در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و کارخانه‌های ذوب آهن و تولید فولاد در مقیاس‌های مختلف در سراسر دنیا راه‌اندازی شده‌اند. بعضی از کشورها صرفا برای تأمین نیازهای داخلی خود فولاد تولید می‌کنند و بعضی دیگر که منابع کافی در اختیار دارند، صادرات هم انجام می‌دهند و در بازار فولاد جهان فعالند.

در این گزارش، بزرگترین شرکت های فولادی سازی جهان را معرفی می‌کنیم. اطلاعات بیشتر درباره صنعت آهن فولاد و قیمت‌ آهن امروز و  سایر مقاطع فولادی را می‌توانید در سایت آهن آنلاین بخوانید.

بزرگترین کارخانه های ذوب آهن جهان
کارخانه ArcelorMittal

بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد جهان: کارخانه ArcelorMittal لوکزامبورگ با تولید ۹۶.۴۲ میلیون تن

در میان بزرگترین کارخانه های فولاد دنیا، ArcelorMittal حرف اول را می‌زند. لوکزامبورگ یکی از کوچک‌ترین کشورهای اروپایی است که از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان به شمار می آید. اولین شعبه از کارخانه‌های ArcelorMittal در سال ۲۰۰۶ در آن تأسیس شد. در حال حاضر شرکت فولاد ArcelorMittal در ۱۹ کشور مختلف و ۴ قاره دنیا فعالیت دارد و ۵۴ شعبه مختلف راه‌اندازی کرده است.

این کارخانه فولاد بین‌المللی ۱۰ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کند و حدود ۲۵۰ هزار کارمند در شعبه‌های مختلف آن مشغولند. کارخانه ArcelorMittal علاوه بر تولید مقاطع فولادی، در زمینه عرضه سنگ آهن و ذغال سنگ هم فعالیت دارد.

لیست بزرگترین کارخانه های فولادسازی دنیا در سال ۲۰۲۳

شرکت های برتر فولاد جهان در کشورهای مختلف قرار دارند؛ بسیاری از این کارخانه‌ها در آسیای شرقی واقع شده‌اند. کشورهای شرقی آسیا نقش مهمی در تولید فولاد جهان ایفا می‌کنند؛ زیرا هم معادن آهن بسیاری در این کشورها وجود دارد و هم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در شرق آسیا کار می‌کنند. در ادامه لیست بزرگ‌ترین مجموعه‌های فولادسازی را نام می‌بریم و درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

کارخانه Baosteel (چین) با تولید ۶۷.۴۳ میلیون تن

این کارخانه در شهر پودونگ شانگهای فعالیت می‌کند و یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های ذوب آهن چین به شمار می‌رود. Baosteel در سال ۱۹۷۸ راه‌اندازی شده است و در حال حاضر محصولاتی چون استیل ضد زنگ، فولاد کربنی و آلیاژهای خاص فولاد را تولید می‌کند. تولیدات کارخانه Baosteel چین به ۴۰ کشور در سراسر جهان صادر می‌شود. البته بائو استیل اکنون به یک هلدینگ بزرگ تبدیل شده و محصولات دیگری چون ابزارهای خودروسازی، پتروشیمی و صنایع هسته‌ای را نیز تولید می‌کند. این کارخانه چینی در تلاش است که جایگاه اول را در بازار به دست آورد و با ArcelorMittal رقابت تنگاتنگی دارد.

کارخانه Nippon Steel Corporation (ژاپن) با تولید ۴۹.۲۲ میلیون تن

این شرکت فولاد ژاپنی به صورت تخصصی در زمینه تولید ورق‌های استیل ضد زنگ فعالیت دارد. نیپون استیل نوع جدیدی از فولاد ضد زنگ را تولید کرد و استانداردهای این محصولات را ارتقا داد. ورق‌ها و صفحه‌های فولادی مرغوبی که در این کارخانه ژاپنی تولید می‌شود در صنایع دریانوردی، هواپیما و کشتی‌سازی، پل‌سازی، برج‌سازی و ساخت تجهیزات استخراج نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌های فولادی نیپون هم از دیگر محصولات صادراتی این کارخانه است که برای ساخت بدنه خودرو، لوازم الکتریکی و تولید قوطی‌های نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بزرگترین کارخانه های ذوب آهن جهان
کارخانه Nippon Steel

کارخانه HBIS (چین) با تولید ۴۶.۸۰ میلیون تن

در میان شرکت های برتر فولاد جهان، کارخانه HBIS چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی شناخته می‌شود و متریال بسیاری از کارخانه‌های لوازم خانگی در سراسر دنیا را تأمین می‌کند. HBIS همچنین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید فولاد خودرو شناخته می‌شود و ورق‌های استیل مرغوبی برای استفاده در بدنه و سایر بخش‌های خودروها تولید می‌کند. این کارخانه نسبت به سایر تولیدکننده‌های فولاد در چین، صادرات بیشتری دارد.

کارخانه Posco (کره جنوبی) با تولید ۴۲.۸۶ میلیون تن

Posco اولین کارخانه مستقل و یکپارچه‌ای بود که در ۱۹۶۸ در کره جنوبی راه‌اندازی شد. این کارخانه از آن زمان تاکنون به تولید مقاطع فولادی مشغول است و اکنون به صورت تخصصی روی تولید میلگرد و استیل ضد زنگ کار می‌کند. در این کارخانه پیشرفته‌ترین تجهیزات نورد سرد و نورد گرم وجود دارد و حدود ۱۸ هزار نفر در آن کار می‌کنند.

کارخانه Shagang Iron and Steel Group (چین) با تولید ۳۹.۲۰ میلیون تن

کارخانه فولاد Shagang یک شرکت خصوصی است و بزرگ‌ترین تولیدکننده خصوصی فولاد در چین به شمار می‌آید. این کارخانه انواع مقاطع فولادی را به روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌کند، همچنین در زمینه تولید استیل ضد زنگ و آهن هم فعالیت دارد. در این کارخانه بیش از ۳۰ هزار نفر مشغول به کار هستند و محصولات آن به بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان صادر می‌شود.

علاوه بر مجموعه‌هایی که در این لیست نام بردیم، کارخانه تولید فولاد ووهان چین هم در رتبه‌های بعدی تولیدکننده‌های بزرگ استیل ضد زنگ قرار می‌گیرد و بخشی از صادرات فولاد این کشور را به خود اختصاص داده است.

کارخانه JFE Steel Corporation​​​​​​​ (ژاپن) با تولید ۳۵.۰۰ میلیون تن

JFE بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد در ژاپن به شمار می‌رود و در توکیو تأسیس شده است. قدمت این کارخانه به ۱۹۵۰ برمی‌گردد، اما اکنون از پیشرفته‌ترین تجهیزات برای تولید محصولات فولادی استفاده می‌کند. تولیدات این شرکت فولادی، در صنایع گوناگونی چون کشتی‌سازی، هواپیماسازی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کارخانه JFE همچنین واحد تحقیق و توسعه وجود دارد که روی بهینه‌سازی فرایندهای تولید فولاد و افزایش کیفیت محصولات کار می‌کند. در شرکت JFE همیشه از پیشرفته‌ترین تجهیزات و به‌روزترین و بهینه‌ترین فرمول‌ها برای تولید استیل استفاده می‌شود و مشتریان از کیفیت و مرغوبیت تولیدات این کارخانه مطمئن هستند.

بزرگترین کارخانه های ذوب آهن جهان

کارخانه Tata Steel

کارخانه Tata Steel (هند)​​​​​​​ با تولید ۳۲.۸۰ میلیون تن

تاتا استیل برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ در کشور هند راه‌اندازی شد. جالب است بدانید که این کارخانه تاکنون چند بار در شهرهای مختلف هند جابه‌جا شده است، اما اکنون مرکز اصلی آن در شهر بمبئی قرار دارد. Tata اکنون به یک شرکت چندملیتی تبدیل شده است که در سال ۲۰۰۷ به بریتانیا فروخته شد. واحدهای مختلف کارخانه تاتا اکنون در کشورهایی از جمله انگلیس، تایلند، ژاپن، هلند، چین و استرالیا قرار دارند.

تولیدات کارخانه Tata شامل اسلب، بیلت، بلوم، انواع میلگرد و ورق‌های فولادی است. محصولات این مجموعه معمولا با روش کوره انفجار تولید می‌شوند و در سراسر جهان تقاضا برای آن‌ها وجود دارد.

کارخانه United States Steel Corporation (ایالات متحده) با تولید ۳۰.۲۰ میلیون تن

بزرگترین کارخانه فولاد آمریکا، کارخانه یو اس استیل (U.S Steel) است. البته این شرکت، شعبه‌هایی در اروپای مرکزی و کانادا هم دارد. این کارخانه در سال ۱۹۰۱ راه‌اندازی شد. جالب است بدانید که حجم تولید مقاطع فولادی در یو اس استیل از سال ۱۹۰۲ تاکنون تغییر چندانی نداشته، اما همچنان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولاد آمریکا شناخته می‌شود و رقیب جدی ندارد. کشورهای غربی بیشتر به عنوان مصرف‌کننده مقاطع فولادی شناخته می‌شوند و تولید زیادی ندارند، زیرا با محدودیت منابع و معادن مواجه هستند.

فناوری های استفاده شده در بزرگترین شرکت های فولادسازی جهان

در حال حاضر باکیفیت ترین فولاد جهان با سوزاندن سوخت‌های فسیلی چون ذغال سنگ به دست می‌آید، اما فناوری‌های آینده ممکن است این روند را تغییر دهند. در حال حاضر جدیدترین فناوری‌ها روی استفاده از هیدروژن برای تولید فولاد کار می‌کنند. در فرایند تولید این محصول با هیدروژن، به جای کربن دی‌اکسید، آب به دست می‌آید و آلودگی کم‌تری دارد. بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد جهان همچنین در تلاشند کربن به دست آمده در طی فرایند تولید را جذب کنند و با استفاده از آن محصولات شیمیایی مفیدی چون سوخت به دست آورند.

آینده تولید فولاد در جهان

رشد کشورهای در حال توسعه و استفاده از فناوری‌های جدید در فرایند تولید فولاد نشان از آینده روشن این بازار دارد. صنعت فولاد یکی از صنایع تأثیرگذار در اقتصاد جهان است که کشورهای مختلف، به خصوص کشورهای شرق آسیا، توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند و از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. آینده تولید فولاد در جهان به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان با کم‌ترین مصرف سوخت و آلودگی زیست ‌محیطی پیش می‌رود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار