۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
فوری/ سن بازنشستگی افزایش می‌یابد + جزئیات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش دادند. این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان، قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

ایسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه را به تصویب رساندند.

در همین رابطه بخوانید: نحوه محاسبه سن و سابقه در قانون جدید بازنشستگی

بر اساس بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه؛ به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوقها در انجام تکالیف محوله:

۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد.

۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌شود.

۳‌. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌شود.

۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می‌شود.

۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌شود.

تبصره -۱ اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره -۲ اصلاحات فوق در قوانین صندوق‌های بازنشستگی به استثنای صندوق هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آنها از ارقام مذکور در تبصره (۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می‌شود.

تبصره -۳ ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره -۴ اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توانند بدون نیاز زمان‌های مذکور در بندهای(۲) الی(۵) تا سقف سن موضوع تبصره(۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان‌پذیر است.

تبصره-۵ چنانچه دستگاه‌ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد می‌توانند بدون لحاظ زمان‌های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس‌جمهوری بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶_ افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای(۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی بند خ ماده ۲۹ لایحه را بر خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی تشخیص داد و آن را قابل طرح ندانست. در بند خ ماده ۲۹ لایحه آمده بود که به منظور ایجاد نظام تأمین اجتماعی پایدار و تضمین حقوق بیمه شدگان جدید از ابتدای اجرای برنامه، نظام تأمین اجتماعی بیمه شدگان جدیدالورود بر اساس اصول ذیل توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان و دستگاه‌های ذی ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تعیین شرط سن ۶۵ سال برای مرد و ۶۰ سال برای زن و سابقه بازنشستگی ۳۵ سال برای مرد و ۳۰ سال برای زن؛ مستخدمین موجود با رضایت کتبی خود نیز می‌توانند مشمول حکم این جزء قرار گیرند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 73
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • داود IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    ناترازی صندوق ها چه ربطی به سن بازنشستگی داره از ریخت و پاشا کم کنن درست میشه فقط زورشون به کارگر بدبخت میرسه
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    خجالت بکشید،تاکی
  • هادی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    واقعا شورای نگهبان میخواهد این مصوبه مجلس را تایید کند؟! اصلا مبنای شرعی دارد؟ وقتی نفر تعهد به ۳۰ سال دارد و حقوق بازنشستگی ۳۰ روز میگیرد، در ضمن کارکنان غیر بومی مناطق بد آب و هوا مثل نظامیان چی، ۵ سال اضافه خدمت خوردن؟ کشورهای دیگه لااقل اینقدر مردم را تحت فشار نمیزارن، دریغ ....
  • علی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    متولدین دهه ٦٠ همیشه بدبخت اند چرا نمیزارید مردم خوششون باشه
  • احسان IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    خدا از شما نگذره..خدا شمارو لعنت کنه با تصمیمات احمقانه.کارگری ک دوازده ساعت با فشار شدید روانی و جسمی کار میکنه و حتی مجبوره جمعه هم کار کنه ک فقط زنده بمونه چطور میتونه سی و پنج سال سرپا بمونه
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    واقعا کشوری با این همه منابع زمینی و استعداد مردمش کاری کرده که تمام صندوق های بازنشستگی ورشکست شده اند . علتش هم اینکه توجهی به اشتغال جوانان نشده و خیل کسری از دانش آموختگان برای کار به خارج از کشور مراجعت کرده اند .
  • US ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    باسلام وعرض ادب لطفا اول فکر کنید بعد طرح بدید برای تایید شورا آیا فکر کرده اید ۶۰ سال سن برای بازنشستگی زیاده تازه اضافش هم میکنید آیا فکر کرده اید کارگر بدبخته با کمترین حقوق باید خورد بشه و زیر فشارهای تورومو ناتوانی خرید همه چی باید تا ابد در دل خودشو زن و فرزندانشون بماند
  • مهرداد IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    آقا نماینده مردم تواونجاتومجلس رفتی هوای مردمو داشته باشی نه برای مردم نقشه بکشی.خود کرده رو تبدیر نیست
  • مریم عبدی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    لطفا در مورد بازنشستگی زنان با سن 42 و 20 سال هم در برنامه توسعه هفتم توضیح دهید که شامل حال این مورد هم میشود یا نه ؟ ممنون
  • مهدی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    کی تا۶۰عمر میکنه کاری کردید کسی حقوق بازنشستگی نبینه
  • مژگان IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    واقعا برااین جامعه که زحمت کشیدیم برا مسعولان متاسفم که خیلی درحق مردم بخاطر ریخت وپاش خودشان ظلم میکنن عمر مفید توایران بخاطر استرس زیاد فقر چقد هست که ۵۵ سال کارکنیم کی بهره ببریم بعد مرگ ما میره دوباره توجیب خودشان
  • محمد IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    بجای این بازی کثیف برین کسایی که دارایی صندق رو زدن وبردن بگیرید چقدر ظلم به طبقه ضعیف کارگر وکارمند فقط خود دولت ۶۵ میلیارد به صندوقها بدهکاره