۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
چهره نخست ChatGPT به مایکروسافت پیوست

پس از دو روز مذاکره فشرده برای بازگشت سم آلتمن مدیرعامل سابق و بنیانگذار OpenAI - خالق چت‌جی‌پی‌تی- به شرکتش، توافقی حاصل نشد ولی او برای تشکیل شرکتی جدید به شرکت مایکروسافت پیوست. 

فردای اقتصاد - پس از دو روز مذاکره فشرده برای بازگشت سم آلتمن بنیانگذار OpenAI - خالق چت‌جی‌پی‌تی- به شرکتش، توافقی حاصل نشد ولی او برای تشکیل شرکتی جدید به شرکت مایکروسافت پیوست. 

هیات مدیره شرکت OpenAI دو روز قبل آلتمن را از سمتش کنار گذاشت و به دنبال آن برخی از مدیران و متخصصان این شرکت نیز تهدید به ترک این شرکت کردند. 

سرمایه‌گذاران OpenAI از جمله مایکروسافت فشار زیادی را به هیات مدیره وارد کردند تا چهره شاخص هوش مصنوعی جهان دوباره به شرکتش باز گردند اما مذاکرات به نتیجه نرسید و هیات مدیره مدیرعامل سابق پلتفرم توییچ را به عنوان مدیرعامل موقت شرکت انتخاب کرد. 

بحران در شرکت OpenAI در حالی اتفاق افتاد که این شرکت یکی از سریع‌ترین رشدها در تاریخ شرکتهای تکنولوژی را به خود اختصاص داده بود و ارزش آن بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

درباره اخراج سم آلتمن این مطلب را بخوانید

میانداری ساتیا نادلا 

تنها ساعتی بعد از اعلام خبر انتخاب مدیرعامل جدید برای OpenAI، در ساعات پایانی شب به وقت سانفرانسیکو - محل این شرکت - ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت خبر از پیوستن سم آلتمن و تیم‌اش به این شرکت و ایجاد یک شرکت جدید در زمینه تحقیق هوش مصنوعی خبر داد. 

اعلام این خبر یک موفقیت بزرگ برای مایکروسافت به شمار می‌رود چراکه این شرکت کلیدی‌ترین افراد OpenAI را حالا زیر مجموعه خود می‌بیند. تا پیش از این شرکت OpenAI یک سرمایه‌گذاری مایکروسافت به شمار می‌رفت و در واقع بین دو شرکت یک نوع شراکت شکل گرفته بود. 

ساتیا نادلا در توییتر نوشت که به حمایتش از OpenAI نیز ادامه می‌دهد این در حالی است که احتمالا بسیاری از تیم مدیریتی و کارکنان کلیدی استارتاپ هوش مصنوعی ترجیح خواهند داد با سم آلتمن کار کنند. 

میرا موراتی یکی از مدیران اصلی OpenAI که بعد از اخراج سم آلتمن به عنوان مدیرعامل موقت شرکت انتخاب شده بود بعد از اعلام این جابه جایی‌ها نوشت:« OpenAIبدون کسانی که در آن کار می‌کنند هیچ چیز نیست» . بسیاری از مدیران ارشد این استارتاپ نیز طی ساعات اخیر عین این جمله را توییت کرده‌اند که نشانگر نارضایتی آنها از تغییرات صورت گرفته در این شرکت است. 

استارتاپی تا هفته گذشته چهره اول جریان هوش مصنوعی جهان به شمار می‌رفت حالا کاملا دوپاره شده است. در جریان مذاکرات مشخص شد که میرا موراتی مدیر تکنولوژی OpenAI قصدداشته که سم آلتمن را 
با اختیارات مدیرعاملی موقت به شرکت بازگرداند اما چنین اتفاقی نیفتاد و خود او نیز بعد از دو روز از مدیرعاملی موقت کنار گذاشته شد. این احتمال می‌رود موراتی نیز به آلتمن بپیوندد. 
از چپ: میرا موراتی ( مدیر بخش تکنولوژی) ، سم‌آلمتن ( مدیرعامل سابق و هم‌بنیانگذار)، گرگ بروکمن ( رییس سابق هیات مدیره) و ایلیا ساتسکور ( مدیر بخش دانش و عضو هیات مدیره)

چرا سرمایه‌گذاران قادر به اعمال قدرت بر هیات مدیره OpenAI نیستند؟ 

شرکت OpenAI دارای سرمایه‌گذاران بزرگی است و مهمترین آنها مایکروسافت است که تاکنون ۱۱ میلیارد دلار روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. به رغم آنکه همه آنها یکصدا خواستار بازگشت سم آلتمن بودند اما اعضای فعلی هیات مدیره و از جمله اصلی ترین مخالف سم آلتمن یعنی ایلیا ساتسکور حاضر به بازگشت از تصمیم اخراج او نشدند. 

شرکت OpenAI از ابتدای تاسیس دارای ساختار سازمانی منحصر به فردی است. این شرکت ابتدا به صورت یک شرکت غیر انتفاعی تشکیل شده و مهمترین نهاد تصمیم گیر در آن هیات مدیره است. اعضای هیات مدیره هیچ سهمی از آن ندارند. در سالهای اخیر این شرکت با تاسیس بازوی مالی یک بخش انتفاعی را به خود اضافه کرد که تقریبا همه سرمایه‌گذاری‌های اصلی شرکت از طریق این بخش صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاران هیچ حقی برای تغییر اعضای هیات مدیره و یا دخالت در تصمیمات اجرایی ندارند. 

تنها اهرمی که احتمالا سرمایه‌گذاران در اختیار دارند فشار از طریق جریان سرمایه است. مایکروسافت اما علاوه بر این نوعی شراکت ویژه با OpenAI تعریف کرده اما ساتیا نادلا حالا دو شرکت مشابه هم در پورتفو خواهد داشت که باید در آینده در مورد آنها تصمیم بگیرد. 

اینکه ساتیا نادلا توانسته تیم اصلی OpenAI شامل سم آلتمن و همراهانش را به مایکروسافت ملحق کند یک پیروزی بزرگ برای نادلا به حساب می اید چراکه احتمالا مایکروسافت در آینده برای خرید کامل خود شرکت OpenAI - که محتمل به نظر می‌رسید -  باید هزینه بسیار بیشتری می‌پرداخت. 

اختلاف اصلی بر سر چه بود؟

هنوز هیچ جزییاتی از اختلافات بین سم آلتمن و گرگ بروکمن ( رییس سابق هیات مدیره ) از یکسو و دیگر اعضای هیات مدیره وجود ندارد اما گمانه‌ زنی‌ها حاکی از اختلاف بر سر سرعت توسعه هوش مصنوعی در OpenAI و رسیدن به AGI ( هوش مصنوعی تکامل یافته‌ای با قابلیت هوش فراتر از انسان) است. گفته می‌شود ایلیا ساتسکور که خود از دانشمندان هوش مصنوعی به شمار می‌رود مخالف توسعه سریع هوش مصنوعی است و امنیت را در اولویت می‌داند و این با چیزی که سم آلتمن و برنامه‌های تجاری‌اش برای رشد سریع این استارتاپ تفاوت دیدگاه ایجاد می‌کرد.

بلومبرگ گزارش داد در طی هفته اخیر سم آلتمن مشغول جذب میلیاردها دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران جهانی برای ساخت یک استارتاپ تولید تراشه‌های هوش مصنوعی در رقابت با انویدیا بوده است. او همچنین مشغول کار روی یک استارتاپ  فعال در زمینه سخت‌افزار هوش مصنوعی با همراهی جانی آیو طراح مشهور سابق محصولات اپل هم هست. مجموعه جاه طلبی‌ها و فعالیت‌های جانبی آلتمن در کنار نگرانی از توسعه سریع هوش مصنوعی به چنین اختلافی منجر شده است. 

بنیانگذار ChatGPT به مایکروسافت پیوست
Emmett Shear مدیرعامل جدید OpenAI معتقد به رشد کند هوش مصنوعی است

افرادی چون ایلان ماسک و شرکتهایی چون آمازون، گوگل و متا نگران توسعه سریع چت‌جی‌پی تی و OpenAI بودند و احتمالا از وضعیت پیش آمده برای این شرکت تا اندازه زیادی خشنود هستند چون دوپاره شرکت توسعه آن را به تاخیر می‌اندازد. 

مدیر عامل جدید نیز با دیدگاه‌های مورد نظر  ایلیا ساتسکور همخوان است. Emmett Shear هم بنیانگذار سابق پلتفرم توییچ پیش‌تر گفته بود که موافق کند شدن روند توسعه هوش مصنوعی است تا محصولاتی امن ساخته شود. 

امت شیر همچنین زمانی گفته بود که مدیرعاملی شغل گرانقیمتی است چرا آن را با هوش مصنوعی جایگزین نکنیم؟ 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار