۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
فرصت‌های حفاری شمال در بالادست صنعت نفت و گاز

برنامه امروز خط سود همراه با سروش رشیدی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت حال حاضر صنعت حفاری و به طور اختصاصی شرکت حفاری شمال پرداخت.

فردای اقتصاد: شرکت حفاری شمال در زمینه حفاری میادین نفتی فعالیت می کند و نوسانات قیمت نفت تاثیر بسزایی بر حاشیه سود شرکت می‌گذارد به صورتی که به نظر می‌تواند حاشیه سود را تا ده ها درصد جا به جا کند؛ با رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی به نظر می‌آمد که «حفاری» بتواند روزهای خوبی را تجربه کند اما به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها و عدم وصول مطالبات توسط شرکت‌های دولتی «حفاری» نتوانست آن طور که انتظار می‌رفت، عمل کند.

در برنامه امروز خط سود همراه با سروش رشیدی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت حال حاضر صنعت حفاری و به طور اختصاصی شرکت حفاری شمال پرداخته شد.

رشیدی پیرامون وضعیت صنعت در شرایط فعلی گفت: با برگشت قیمت نفت به سطوح بالا، تقاضا برای حفاری در میادین نفتی شدت گرفت و در نهایت نرخ درآمدزایی روزانه یا همان day rate دکل‌های نفتی بالا رفت.

در ایران ۱۳ دکل دریایی وجود دارد که ۹ دکل آماده استفاده است.

شرکت حفاری شمال دارای ۹ دکل آماده است، مهم‌ترین آن‌ها دکل‌های دریایی سحر۱، سحر۲ و الیما هستند که الیما از شرایط خاصی برخوردار است زیرا الیما در منطقه دریای خزر قرار دارد و دریای خزر به آب‌های آزاد دسترسی ندارد پس باید دکل در همان محدوده ساخته شود بنابراین تقاضا در دریای خزر بالاست درحالی که تعداد دکل‌های موجود در دریای خزر محدود هستند.

دو دکل دیگر سحر۱ و سحر۲ نیز در دریای خزر قرار دارند که به دلیل تقاضای بالای نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس درحال اجاره کردن دکل از قاره آمریکا هستند پس می‌توان نتیجه گرفت در صورت احیای برجام دکل‌های حفاری شمال با تقاضای خوبی مواجه شوند.

به دلیل قیمت‌های بالای انرژی در دنیا نرخ Day Rate در خلیج‌فارس تا محدوده ۸۰ هزار دلار رشد داشته است که می‌تواند سود قابل توجهی به شرکت‌های دارای دکل در این محدوده برساند.

رشیدی در مورد وضعیت شرکت حفاری شمال افزود: اوایل دهه نود شرکت حفاری شمال دوران طلایی شرکت نبوده بلکه شرکت به طور نرمال در حال فعالیت بوده است؛ شرایط بد فعلی باعث شده نگاه به اوایل دهه نود حفاری برای تحلیلگران طلایی به نظر برسد.

حفاری در دهه نود تجربه تحقق سود ۹۰ میلیون دلاری و تقسیم سود ۵۰ میلیون ریالی را داشته است که با مارکت فعلی ۱۲۰ میلیون دلاری حفاری کمی عجیب به نظر می‌رسد.

مشکلاتی که حفاری را به شکل امروزی آن تبدیل کرد

ریزش قیمت نفت در اواسط دهه ۹۰ و به دنبال آن منعقد کردن قرارداد هایی که به دلیل شرایط بد نفتی بود. قراردادها به گونه‌ای است که برای شرکت‌ها نه تنها ارزش افزوده‌ای تولید نمی‌کند بلکه آن ها را حتی به محدوده زیان وارد می‌کند.

این قراردادها برای «حفاری» تا امروز زیان مستقیم نداشته اما حداقل نزدیک به ۲۷ میلیون دلار عدم نفی را برای شرکت در بر داشته است. «حفاری» در صورت احیای برجام از دو روش منتفع می‌شود:

  1. منعقد شدن قراردادهای جدید و با نرخ به روز
  2. در صورت احیای برجام نقدینگی دولت و شرکت‌های زیر مجموعه آن افزایش پیدا می‌کند و این احتمال وجود دارد که این مطالبات وصول شود.

مطالبات «حفاری» حدود ۱۳۰ میلیون دلار تخمین زده می شود که از دو شرکت «پتروگوهر فراساحل کیش» و «پتروپارس» است.

از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها که در مورد «حفاری» وجود دارد، عدم راحت وصول شدن درآمدهای احتمالی در آینده است.

ما در برنامه‌های آینده خط سود تلاش می‌کنیم با دعوت از مدیرعامل شرکت حفاری شمال در مورد چالش‌ها و نکات مبهمی که در برنامه امروز مطرح شد صحبت کنیم و ابهامات را از بین ببریم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha