چرا بزرگترین استارتاپ پاکستان شکست خورد؟

فروریختن این استارتاپ بعد از جذب ۸۵ میلیون دلار باعث شگفتی بسیاری شد
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
چرا بزرگترین استارتاپ پاکستان شکست خورد؟

شرکت Airlift Technologies آماده جذب منابع جدید برای توسعه بیشتر شده بود اما تنها شش روز بعد از این آمادگی در اوایل ژوئیه شاهد منحل شدن این استارتاپ برجسته پاکستانی بودیم.

فردای اقتصاد - مهدی واعظی :  شرکت Airlift Technologies آماده جذب منابع جدید برای توسعه بیشتر شده بود اما تنها شش روز بعد از این آمادگی در اوایل ژوئیه شاهد منحل شدن این استارتاپ برجسته پاکستانی بودیم.

این استارتاپ و شرکت تجارت الکترونیک بزرگ در کمتر از یک هفته که آماده وارد شدن به مرحله جدید توسعه‌ای و جذب سرمایه بود، فروپاشید. این نشان می‌دهد که چقدر ارزیابی جهانی در حوزه فناوری و استارتاپ‌ها مهم است و شاهد ضعف آن هستیم. شرکت Airlift سال گذشته ۸۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرده بود که این عدد برای یک استارتاپ در پاکستان رکورد محسوب می‌شود. این در حالی است که این شرکت در تلاش برای ورود به مرحله جدید جذب سرمایه بود و شروع به کاهش هزینه‌ها کرده بود. اما پس از اینکه سرمایه‌گذار و پشتیبان اصلی این شرکت تعهد خود را انجام نداد، ایر لیفت را بدون سرمایه‌ کافی برای ادامه دادن کار خود باقی گذاشت و مجبور به تعطیلی ناگهانی شد.

عثمان گل، یکی از بنیان‌گذاران ایر لیفت در مصاحبه‌ای گفت: تمام تیم زمانی که در آخرین لحظات اجرایی شدن راند سرمایه‌گذاری بودیم، غافلگیر شدند. اما ایرلیفت برای این اتفاق و تغییر سنتیمنت در بازار سهام آماده نبود.

رشد سالم و پیشرفت به سوی سودآوری و متقاعدسازی سرمایه‌گذارانی که نسبت به وقوع رکود جهانی نگران هستند، کار ساده‌ای نبود و شرکت Airlift نتوانست به سلامت از این چالش عبور کند. بنابراین این شرکت به گروهی از شرکت‌ها در پاکستان و هند می‌پیوندد که با دیواری سخت برخورد کرده‌اند، چراکه سرمایه‌گذاران خطرپذیر سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه‌یافته را به کشورهای کمتر توسعه یافته ترجیح می‌دهند.

یکی از اشتباهاتی که ایرلیفت سال گذشته مرتکب شده زمانی بود که بازار شرایط متعادل و مساعدتری داشت اما اقدام برای جذب سرمایه نکرد. به موجب شرایط حاکم بر بازارها و وضعیت کلی اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران متمرکز بر مقاصد و کسب و کارهایی شده است که پتانسیل درآمدی بالایی دارند و در حال حاضر تحت نظارت شدیدی قرار گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد بر اساس اسناد ارسالی از سوی شرکت در تاریخ ۵ ژوئیه، ایر لیفت صلاحیت لازم را داشته است. اما تنها دو روز بعد اوضاع بدتر شد و پشتیبان اصلی ارسال پول را تعویق انداخت و سایر سرمایه‌گذاران را همراه خود کرد. سایر سرمایه‌گذاران با اشاره به ترس از رکود جهانی و رکود بازارهای مالی درخواست مهلت دو الی سه ماهه کردند. بعد از گذشت کمتر از یک هفته شاهد خشک شدن نقدینگی در ایرلیفت بودیم که منجر به پایان پذیرفتن این تجارت شد.

به گفته اعضای این شرکت، ایرلیفت به سرمایه‌گذارانی همچون Sequoia و Accel که به پروژه‌های سرمایه‌پذیر خود اعتقاد و ایمان دارند، احتیاج دارد تا زمان مراحل جذب سرمایه دغدغه‌ای نداشته باشند.

ایرلیفت با راند سرمایه‌گذاری موفق و بی‌سابقه‌ای که قبلتر تجربه کرد به پاکستان کمک کرد تا توجه زیادی را به خود جلب کند.

ایرلیفت کار خود را با استفاده از ون‌ها و اتوبوس‌های کوچک که مورد استفاده کارکنان اداری و دانشجویان آغاز کرد. هنگامی که این تجارت در طول همه‌گیری کاهش یافت، شرکت به تجارت سریع روی آورد. این استارت‌آپ قبل از مرگ خود، حدود ۸۵ میلیون دلار را در مدت ۱۸ ماه برای راه‌اندازی بیش از ۷۰ انبار در پاکستان، گسترش در آفریقای جنوبی و افزایش سهم از بازار از طریق هزینه‌های بازاریابی اختصاص داد. در حالی که در تلاش برای جمع آوری سرمایه کار می‌کرد، شرکت نقدینگی خود را ۶۶ درصد کاهش داده بود و حدود سه ماه تا سود عملیاتی و حدود ۶ تا ۹ ماه تا سودآوری در سطح شرکت فاصله داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار