۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
هوشمندسازی صنایع در ایران چگونه محقق می‌شود؟

دهقانی، معاون رئیس جمهور: هوش مصنوعی را شوخی بگیریم؛ شکست خورده‌ایم

فردای اقتصاد: یک سوم کابینه دولت سیزدهم امروز در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، چگونگی هوشمندسازی تهران و الزامات صنعت هوشمندسازی ایران را بررسی کردند و از اقدامات انجام شده در این خصوص سخن گفتند.

وزارت صمت میزبان و سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) برگزار کننده این همایش بود.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، عباس علی‌آبادی وزیر صمت، احمد وحیدی وزیر کشور، ‌روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بابک احمدی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو، زاکانی شهردار تهران و تعدادی از فعالان و مدیران شرکت‌های دانش بنیان در این همایش حضورداشتند.

هوش مصنوعی را شوخی بگیریم؛ شکست خورده‌ایم

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی،‌ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در همایش مذکور با بیان اینکه هوش مصنوعی در حال بازتعریف ارتباطات جهان است که این ارتباطات در زمره حیات بشر محسوب می‌شود؛ اظهار کرد: ژنتیک افراد در حال تغییر و تبدیل افراد به آدم‌های درونگرا است.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی‌ تا ۱۰سال دیگر به جای انسان فکر خواهد کرد. یکی از کارهای تکنولوژی ایجاد اختلاف است و هوش مصنوعی در راس شکاف ایجاد می‌کند. کسانی که نتوانند در حوزه هوش مصنوعی کار کنند به برده دنیای آینده تبدیل خواهند شد.

وی از سرعت به عنوان یکی از ویژگی‌های حوزه ارتباطات نوین نام برد و گفت: اگر سر قضیه هوش مصنوعی شوخی بگیریم و هم‌افزایی ایجاد نکنیم قطعا با وجود محدودیت منابع شکست خواهیم ‌خورد.

دهقانی تاکید کرد: در حال حاضر از نظر تولید هوش مصنوعی جایگاه هفدهم و از نظر کاربرد رتبه ۷۷ را در دنیا داریم. باید تا دو یا سه سال آینده اتفاق بزرگی در هوش مصنوعی ایران رقم بزنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: برگزاری چنین رویدادهایی منجر به اتفاقات هماهنگ و یکپارچه در دسترسی کشور به فضای هوش مصنوعی شود و شهری عاری از آلودگی هوا، با سیستم حمل و نقل و خانه‌های هوشمند که بر اساس نیازهای افراد و شهروندان طراحی شده است، ایجاد کنیم.

مکانیزم‌های هوشمندسازی از نگاه وزیر علوم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم و تحقیقات در همایش مذکور با بیان اینکه ارتباط جامعه علمی و صنایع در زمان علی آبادی وزیر صمت روزبه‌ روز در حال رشد است، ابراز امیدواری کرد تا هوشمندسازی را نه فقط در حوزه شهری، بلکه در تمام شئون زندگی رویت کرد.

وی گفت: ما باید در پی ایجاد شهر دانا باشبم، زیرا وقتی می‌گوییم شهر هوشمند تمام فکرمان به سمت استفاده از تکنولوژی می‌رود ولی در شهر دانا بحث ‌توجه به رشته‌های علوم انسانی و دینی اهمیت پیدا می‌کند.

به گفته وزیر علوم، در شهر هوشمند بیشتر به کنترل‌های بیرونی توجه می‌شود ولی در شهر دانا مباحث ‌معرفتی مطرح است.

وزیر علوم تصریح کرد: هرچه تکنولوژی آسایش می‌آورد ولی لزوما منجر به ایجاد آرامش نخواهد شد.

زلفی‌گل، از علی‌آبادی وزیر صمت درخواست کرد تا در همایش‌های بعدی هوشمندسازی از دانشمندان رشته‌های علوم انسانی و هنر هم دعوت شود تا در شهر هوشمند آرامش هم حاکم شود.

به گفته زلفی‌گل، در جورچین هوشمندسازی باید مباحث‌ معرفتی هم دیده شود.‌

راه جلوگیری از اتلاف منابع کشور

بابک احمدی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو هم در همایش مذکور گفت: پژوهش‌ها باید براساس نیاز صنعت انجام شود. اگر هم‌راستایی در این حوزه ‌نباشد اتلاف منابع کشور است.

احمدی تاکید کرد: یک سوم اعضای هیات دولت در این همایش حضوردارند تا این پیام را بدهند که هم‌راستایی از نقطه‌ شروع تحقیق وتعریف مساله را انجام می‌دهیم وتمرکز ما امروز روی صنعت شهر هوشمند است.

معاون وزیر صمت با اشاره به محورهای اصلی که سازمان گسترش دنبال می کند گفت :در حوزه شهر هوشمند و انقلاب صنعتی کشور زیر ساخت شهر هوشمند .حکمرانی ، آموزش ، سلامت ،امنیت و ابزارهوشمند و غیره را داریم.

وی اظهار کرد: در حوزه انقلاب صنعتی بر شهر هوشمند تمرکز کردیم و باید در این راستا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و وزارت صمت در کنار شهرداری‌ها سعی می‌کند نیازهای شهر هوشمند را فراهم کند.

راهکار جایگزین برای شهر هوشمند نیست

همچنین در ادامه این همایش امین فرجی، مدیرعامل مرکز تحقیقات شهر هوشمند با بیان اینکه راهکار جایگزینی برای شهر هوشمند نیست، بلکه باید از این فرایند برای تغییر استفاده کنیم، گفت:در حال حاضر نسل زد(z) تمام زنجیره نیازهای خود را در پلتفرم‌ها برطرف می‌کند.

وی تاکید کرد: هوش مصنوعی جایگزین انسان نمی‌شود بلکه جایگزین کسانی می‌شود که نمی‌توانند با این هوش همراه شوند. هوش مصنوعی قاعده بازی در سطوح خرد و کلان است. صنعت هوشمند سیکل هزینه‌سازی را کاهش می‌دهد و شهرداری‌ها برای کسب درآمد به تراکم فروشی نیاز ندارند.

فرجی در ادامه به تعریف شهر هوشمند پرداخت و گفت: شهری هوشمند است که بر بستر نیازهای شهروندانش ایجاد شده باشد و تصمیم درست، مسیر درست و آینده درست را ایجاد ‌کند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه‌ اقتضائات هر شهر متفاوت است به نیازهای  سه گانه هوشمند سازی شهرها اشاره کرد و گفت: برای ایجادشهر هوشمند سه چیز نیاز است.استراتژی،  بودجه و منابع انسانی کنار هم باید جمع شوند تا شهر هوشمند ایجاد شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به محورهای اصلی که سازمان گسترش دنبال می کند گفت :در حوزه شهر هوشمند و انقلاب صنعتی کشور زیر ساخت شهر هوشمند .حکمرانی ، آموزش ، سلامت ،امنیت و ابزارهوشمند و غیره را داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انقلاب صنعتی بر شهر هوشمند تمرکز کردیم و باید در این راستا زیرساخت ها را فراهم کنیم و وزارت صمت در کنار شهرداری ها سعی می کند نیازهای شهر هوشمند را فراهم کند.

بزرگ‌ترین شهرک علم و فناوری منطقه در ایران احداث می‌شود

زاکانی شهردار تهران در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان از احداث بزرگترین شهرک علم و فناوری منطقه در ایران خبر داد.

به گفته زاکانی، در پارک ولایت پارک علم و فناوری ایجاد کرده‌ایم؛ بنا داریم کارخانه‌های نوآوری در آنجا بنا کنیم؛ ۹ کارخانه نوآوری در شهر تهران ایجاد کرده‌ایم که حلقه‌های بعد از این شهر فناور و پارک علم و فناوری خواهند بود.

وی ادامه داد: سه ناحیه نوآور در تهران را لکه‌گذاری کرده و ۱۲ خدمت را در آنجا تعریف کردیم‌؛ ایجاد نمایشگاه دائمی علم و فناوری در پارک گفت‌وگو که بخشی از آن برای این موضوع ساخته و اصلاح شده است.

علیرضا زاکانی افزود: توجه به شهروندان و مشارکت آنان برای ساخت شهر فضای جدیدی را برای همه ساکنان ایجاد می‌کند.

زاکانی گفت: باید زیرساخت‌های هوش مصنوعی را بعد از درک درست فراهم کنیم تا گام‌های بعدی را برداریم.

شهردار تهران گفت: باید در شهر و برای تحقق مدینه فاضله بازنگری اساسی در کارها و اقدامات کرده و جامع‌تر نگریست.

وی اظهار کرد: شهرداری تهران سرمایه‌گذاری زمانی، فکری و مادی ویژه‌ای با تعریف نقشه راه برای هوشمندسازی تهران کرده است.

شهردار تهران افزود: ۸۵۰ خدمت در شهر تهران داریم که ۸۵ سامانه برای آن در نظر گرفته‌ایم؛ سوپر اپلیکیشن ویژه‌ای برای خدمات جامع به مردم شهر تهران در نظر گرفته‌ایم که از مهرماه در حال فعالیت است؛ سوپر اپلیکیشن شهرزاد هم برای ارایه خدمات به تهرانی‌ها در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: امروز وزارت صمت بر مدار برقی‌سازی خودرو و وسایل حمل و نقل متمرکز است که شهرداری تهران هم در خدمت این موضوع است؛ وزارت ارتباطات و فناوری هم در مسیر توسعه خدمات فیبر نوری و ICT است که شهرداری هم همراه آنان است‌.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار