خودزنی کارآفرینان در شرایط دشوار

چگونه بنیانگذاران شرکت، تحت فشار به ضرر خود کار می‌کنند؟
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
خودزنی کارآفرینان در شرایط دشوار

همه تحت فشار بیشتر مرتکب خطا می‌شوند. اما این برای کارآفرینان به معنای نابودی خود و شرکتشان است.

فردای اقتصاد: طی ۱۰ سال اخیر و به‌ویژه در بازار پررونقی که تا سال ۲۰۲۱ هم خوب پیش رفت، سرمایه‌گذاران غربی توانستند به امیدبخش‌ترین استارت آپ‌ها و بنیانگذاران آن‌ها دسترسی داشته باشند. حالا اما فضای سرمایه‌گذاری به شدت تغییر کرده است و سرمایه‌گذاران پرسش‌های سختی را پیش روی صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌دهند.

نشریه "هاروارد بیزینس‌ری‌ویو" در مقاله‌ای، سه نوع رفتار تخریبی را شناسایی کرده است که به‌طور روزافزون بین کارآفرینان متداول می‌شود چون آن‌ها بیش از پیش با استرس ناشی از تامین سرمایه و سلامت کسب‌و کارهایشان مواجه می‌شوند. این سه رفتار «حرکت علیه»، «حرکت از» و «حرکت به» نامگذاری شده‌اند. "حرکت علیه" به رفتاری از کارآفرین اتلاق می‌شود که در شرایط پراسترس، می‌خواهد با واقعیت موجود بجنگد. "حرکت از" به گذشتن کارآفرین از مسایل مهم و نادیده گرفتن آن‌ها اشاره دارد و "حرکت به" اشاره به این دارد که گاهی کارآفرینان بیش از حد در مورد یک مساله یا سرمایه‌گذار غرق می‌شوند. همه این سه نوع رفتار، مکانیزم‌هایی هستند که تلاش می‌کند با دستکاری و مداخله، تغییر شکل واقعیات و انتقادات شدید یا برعکس، خودشیرینی برای اجتناب از رنج و ترس، کنترل امور را دوباره به کارآفرین بازگرداند.

در این بین اما خودآگاهی، در کنار حمایت‌های حرفه‌ای و شخصی می‌تواند مانع از بروز رفتارهای خودتخریبی در کارآفرینان شود و تعاملات و مهم‌تر از آن، نتایج مثبت‌تری را در پی داشته باشد. بر این اساس، در واقع ریشه این رفتاری مخرب در فقدان خودآگاهی و حمایت است. کارآفرینان باید بدانند در شرایط فشار، چه الگوهای رفتاری‌ای از خود بروز می‌دهند. اگر این را به درستی نمی‌دانند، استفاده از مشاوران و حمایت‌های حرفه‌ای و شخصی می‌تواند به شدت کمک‌رسان باشد.

در نهایت، کارآفرینان باید نگاه درازمدت داشته باشند و به ورای شرایط دشوار اقتصادی فعلی بیاندیشند. این به معنای پذیرش دوران پرچالش و تلقی آن به عنوان یک فرصت ارزشمند است تا اعتبار سازمان در ذهن سرمایه‌گذاران و بازار شکل گیرد.

منبع: HBR

نویسنده: کارتر کست

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار