۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
ناترازی‌های بودجه ۱۴۰۳ تراز شد؟ / توضیحات رئیسی در مجلس درباره بودجه

رئیس‌جمهور گفت: بنای دولت اجرای برنامه است. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است و بر مبنای برنامه هفتم تهیه شده است و تلاش شده است ناترازی‌ها تراز شود.

ایلنا: حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت غزه گفت: لازم است در این میان ظلمی که به مردم فلسطین شده و شهادت ۶ هزار و ۵۰۰ کودک را یادآوری کنم. به خاک و خون کشیدن زنان ومردان مقاوم مبارز را یادآوری می‌کنم. آن چه در غزه صورت می‌گیرد باعث تاسف است.حامیان این جنایات چگونه می‌خواهند در برابر خدا پاسخ دهند؟ چگونه می‌خواهند در برابر آنچه که قبول دارند و تاریخ، پاسخ‌گو باشند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما ناامید نیستیم، معتقدیم ملت‌ها به پا خواسته‌اند و حقوق بشر، عدالت و نظم نوین بشریت را فریاد می‌زنند و ما امید داریم. همچنان که خداوند امت موسی را بشارت داد باور داریم ملت فلسطین به این رژیم جعلی پایان خواهد داد.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مدرس گفت: آنچه ما از وی باور داریم سخن حق است، الگویی برای همه دولتمردان و دست‌اندکاران است و یاد شهید بزرگوار را گرامی می‌داریم.

رئیسی بیان کرد: تمام تلاش دولت و همکاران من در سراسر کشور بر اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است و تلاش شده آنچه که انجام می‌شود بر مبنای قانون باشد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما در جایگاه اجرای قانون و شما در جایگاه قانون‌گذاری هستید. در تدوین بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد واقع‌بینانه باشد. از همه شما از تلاش‌تان برای اجرای قانون و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تصویب برنامه هفتم تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله بعد از تصویب در شورای نگهبان در کشور اجرایی شود و برخلاف برنامه‌هایی که ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شد، ما تمام برنامه را اجرایی کنیم. بنای دولت اجرای برنامه است. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است و بر مبنای برنامه هفتم تهیه شده است و تلاش شده است ناترازی‌ها تراز شود.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به بودجه ۱۴۰۳ گفت: علاوه بر نگاه واقعی و انطباق با برنامه هفتم تلاش کردیم گام‌هایی در جهت رفع ناترازی‌ها برداشته شود ‌و این ناترازی‌ها مبتنی بر بودجه سنواتی برداشته می‌شود. تشکیل حساب واحد خزانه بسیار مؤثر بوده است و باز هم در دستور کار دولت بوده است.

وی افزود: رشد ۸ درصد در دستور کار ما بود، در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۲ رشد ۷ درصدی محقق شد و امکان دارد در انتهای سال ۸ درصد شود، اما اگر حواس‌مان نباشد و کنترل نداشته باشیم شاید از ۷ درصد هم کمتر شود. دولت سیزدهم با تکیه بر رشد اقتصادی ۸ درصد که در سیاست‌های ابلاغی رهبری آمده برنامه‌ریزی کرده است. سه ماهه اول ۱۴۰۲ آمار نشان‌دهنده رشد اقتصادی ۷ درصد است. نشانه‌هایی در تولید نفت، کشاورزی و صنایع و معادن و... وضعیت متفاوتی به نسبت سال قبل را نشان می‌دهد. هدف‌گذاری دولت رشد اقتصادی ۸ درصد است. توجه به عدالت در پرداخت‌ها چه در حوزه استانی چه در حوزه ملی مورد تاکید بوده است. توجه به اقتصاد در دستور کار بوده است، ما هدف‌مان این است که حضور دولت کمتر شود و بخش خصوصی فعالیت‌شان با نظارت دولت بیشتر شود.

رئیسی ادامه داد: در این چند روزه در رسانه‌ها مطرح شد حقوق‌بگیرها قرار است مالیات بیشتری بدهند، خیر. این مالیات برای کسانی است که فراری هستند، کسانی که درآمد هنگفت دارند اما مالیات پرداخت نمی‌کنند. هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد و آنچه که هست حقوق حقه دولت و در واقع حقوق مردم است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: حتما پیگیری شما در اجرای قانون تاثیر دارد اما نباید شجاعت مدیران را بگیرید. نظارت و اجرا اگر در جای خودش صورت بگیرد کمک بسیاری در افزایش سرمایه اجتماعی دارد. مدیر علاوه بر پیگیری کردن نیازمند جرأت است. حتما ما می‌توانیم گام‌های برداشته نشده را جبران کنیم. امام بزرگوار به من طلبه و شما آموخت ما می‌توانیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دیروز دیداری با رئیس‌جمهور کوبا داشتیم می‌گفت من در تعجبم کشوری که تا این حد با تحریم مواجه است اینقدر پیشرفت داشته است. در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم و باید از حمایت‌های ایشان تشکر کنم، فرمودند این دولت، دولت کار و فعالیت است و من امیدوارم این سندهایی که منعقد شده اجرایی شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha