۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
نگاه سرخ بورس آمریکا به فدرال رزرو

با انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه آگوست که ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات بود، بازارهای سهام آمریکا سرخ‌پوش شدند.

فردای اقتصاد: روز گذشته و قبل از خبر انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه آگوست، همه‌چیز در بازارهای جهانی سهام و کالایی خوب پیش می‌رفت اما انتشار تورم ۸.۳ درصدی که ۰.۲ درصد بالاتر از انتظارات بود، در یک آن، رنگ سرخی را بر دیوار سبز بازارها پاشید. تورمی که با وجود کاهش نسبت به ماه گذشته، به دلیل بالاتر بودن از سطح پیش‌بینی‌ها، نگرانی از تداوم سیاست‌های فدرال رزرو را بیش از پیش افزایش داد تا بار دیگر چشمان سرخ کلاس‌های دارایی نگاه خود را به اقدامات آتی بانک مرکزی ایالات متحده بدوزند.

طی یک ماه گذشته و پس از سخنرانی سران بانک‌های مرکزی دنیا در حاشیه نشست جکسون هول از جمله جروم پاول رئیس فدرال رزرو، انگیزه‌ای بالا و قاطعیتی تمام عیار برای مقابله با تورم جهانی دیده می‌شد که در همان زمان باعث ریزش نسبتا سنگینی در بازار سهام شد. پس از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا اما شرایط کمی بهتر شد و کاهش شاخص دلار فرصتی را برای افزایش دیگر دارایی‌ها فراهم کرد تا بتوانند پس از تحمل روزهای سخت، بخشی از ریزش‌های خود را جبران کنند اما این روزهای خوش دوام چندانی نداشت.

چرا کاهش تورم کارساز نبود؟

تورم ماه آگوست نسبت به ماه جولای با کاهش ۰.۲ درصدی همراه شد و سوال این است که چرا با وجود کاهش تورم، نگرانی‌ها افزایش یافت؟ پاسخ این سوال را می‌توان از دو منظر بررسی کرد.

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که کاهش ۰.۲ درصدی تورم ماه آگوست چیزی نبود که بازارها انتظار آن را می‌کشیدند. تا قبل از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده، کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که این شاخص با کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به ماه قبل همراه شود و عدد ۸.۱ درصد را هدف قرار دهد اما این بار پیش‌بینی‌ها به هدف نزدند و بازارها نیز با کاهش شدیدی که داشتند این موضوع را سخت محکوم کردند.

از سمت دیگر بهتر است که به جزئیات نرخ تورم نگاهی بیاندازیم. طی یک سال گذشته که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) روند صعودی قدرتمند خود را شروع کرده بود، همواره افزایش شدید شاخص انرژی و مواد غذایی به دلیل بحرانی که از جنگ روسیه و اوکراین سرچشمه می‌گرفت، دلیل عمده صعودهای بدون توقف نرخ تورم بود. طی دو ماه گذشته اما کاهش این دو متغیر باعث شده بود که تا حد زیادی انتظارات به سمت کاهش‌های بیشتر هدایت شود و CPI با سرعت بالاتری وارد روند نزولی شود. در ماه آگوست اما شرایط متفاوت پیش رفته است. شاخص قیمت مصرف کننده هسته یا همان (Core CPI)، که به صورت مشخصی نرخ تورم را بدون در نظر گرفتن انرژی و مواد غذایی میسنجد، افزایش ماهانه ۰.۶ درصدی داشت تا نشان دهد که اژدهای تورم در بخش‌های دیگر نیز رسوخ کرده است. این موضوع باعث شد تا نگرانی‌ها برای مقابله کم دردسر سیاستگذاران با این پدیده ناخوشایند، افزایش یابد.

تعظیم بازارهای سهام در مقابل فدرال رزرو

در روز گذشته، بازار سهام یکی از جدی‌ترین واکنش‌ها را به این تحولات نشان داد و شاخص بورس‌های آمریکا با کاهش شدیدی طی یک روز مواجه شدند به طوری که شاخص Nasdaq بیش از ۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. شاخص S&P۵۰۰ با کاهش بیش از ۴ درصدی مواجه شد و شاخص Dowjones نیز ریزش نزدیک به ۴ درصدی را تجربه کرد. این ریزش‌ها به قدری زیاد بود که نسبت قیمت به سود (P/E) این بازارها به طور میانگین یک واحد کاهش یافتند تا بدین ترتیب خود را با افزایش نرخ بهره‌های بیشتر تطبیق دهند.

به هرحال روز ۲۱ سپتامبر نشست بعدی فدرال رزرو برگزار خواهد شد و قرار است که شاهد افزایش دوباره‌ای در نرخ بهره آمریکا باشیم. این افزایش نرخ که قطعا مقدار کمی نخواهد بود، در پیش‌بینی‌ها سهم ۸۰ درصدی را برای یک رشد ۰.۷۵ درصدی و سهم ۲۰ درصدی برای احتمال افزایش یک درصدی دارد. حال باید منتظر ماند و دید که طی یک هفته آینده بازارهای جهانی به خصوص بازار سهام چگونه با این ترس خود مقابله خواهد کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار