۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کاهش صادرات با سیاست های ارزی بانک مرکزی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران سیاست های جدید بانک مرکزی را موجب کاهش شدید صادرات فرآورده های نفتی در پایان امسال دانست.

احمد معروفخانی درباره موانع پیش روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌ های نفتی با بیان اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی اتحادیه را مشمول تعهد ارزی و ارائه در سامانه نیما کرده است، گفت : این تصمیم که با اقتضای گروه کالایی صادرکنندگان عضو اتحادیه همخوانی نداشته و غیر کارشناسی است آسیب فراوانی را به بخش صنعت وارد می کند و موجب عدم انتفاع و تعطیلی واحدها می شود. وی افزود : وزارت نفت، وزارت صمت و تشکل های ذیربط و تخصصی نیز این نظر را تایید کرده اند اما بانک مرکزی با بی توجهی به نظر تخصصی این نهادها کار خود را ادامه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات بانک مرکزی همخوانی با شرایط اقتصادی ندارد تصریح کرد: منشا مقاومت این نهاد در مقابل تصمیم های کارشناسی یا جهل یا عمد است و شاید سال های آینده مشخص شود که این افراد تحت نفوذ و استخدام جاسوسان اطلاعاتی بوده اند.

معروف خانی با اشاره به اینکه تصمیم بانک مرکزی موجب کاهش شدید آمار صادرات فرآورده های نفتی خواهد شد، گفت: سال گذشته ۴.۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم که به طور حتم تا پایان امسال شاهد کاهش این آمار خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کسری سامانه نیما از ۶ میلیارد دلار در دو ماه گذشته به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است، گفت: تصمیمات دولت در راستای جبران کسری  سامانه نیما است.

این در حالی است که بر اساس کارشناسی وزارت نفت و صمت، ما مشمول این تصمیم نمی شویم. ما کالای خود را از بورس کالا و بورس انرژی خریداری می کنیم و براساس عرضه و تقاضا و رقابت به دست ما می رسد. سپس به واحدهای کوچک توزیع می کنیم و هزینه حمل و فروش داریم.

مافیای خام فروشی

معروف خانی در ادامه به موضوع خام فروشی میعانات گازی اشاره و تصریح کرد: طی چند ماه گذشته مافیای خام فروشی میعانات گازی فضای متشنجی را علیه تولیدکنندگان کوچک مقیاس کشور با ابزارهای مختلف ایجاد کردند و اکنون همان گروه ماهانه یک تا ۲ میلیون بشکه میعانات گازی را به صورت خام از شرکت ملی نفت گرفته و صادر می‌ کنند و شرکت‌ های خصوصی و پتروشیمی ها را با مشکل تامین خوراک مواجه کرده اند.

وی تصریح کرد : عرضه میعانات گازی به دنبال صادرات این محصول از سوی مافیا ۷۰ درصد کمتر شده است و پتروشیمی هایی که خوراک میعانات گازی دارند با چالش و دغدغه تامین خوراک و میعانات روبه رو هستند.

وی ادامه داد: صنعت داخل را به بهانه اینکه درآمد بیشتری بابت صادرات این کالا کسب می‌ کنند، با چالش مواجه کرده ودر نتیجه این اقدامات واحدها تولید را متوقف کرده و مجبور می‌ شویم فرآورده را با قیمت گزاف وارد کشور کنیم.  

تصمیم‌ گیری در اتاق تاریک بانک مرکزی

در ادامه سیدحمید حسینی، سخنگو و عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به اصول حکمرانی مناسب گفت: سیاست های ارزی علیه صادرات و تنها در راستای تامین منافع واردکننده بود و مردم در این بین ذینفع نخواهند بود، زیرا کالایی با دلار ۴۰ هزار تومانی به دست مردم نمی رسد.

وی افزود: منطقی بود که دولت لیستی از اقلام ضروری را همانگونه که در تمامی دولت های گذشته روال بوده، اعلام می کرد و صادرکنندگان در مقابل ارز این کالاها را وارد می کردند اما هم اکنون بانک مرکزی در اتاق تاریک تصمیم گیری کرده و دیگر تصمیمات را وتو می کند، حتما کسانی در پشت پرده از این جابجایی ارزی منافع دارند.

صادرات روغن

وی درخصوص کاهش آمار صادرات گفت: در ۷ ماهه ابتدایی امسال ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۹ میلیون دلار صادرات روغن داشتیم و این در حالی است که در همین مدت در سال گذشته این رقم ۳ میلیون ۵۳۰ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار بوده یعنی ۳۹ درصد کاهش یافته است.

کاهش صادرات پارافین

همچنین در این مدت، صادرات پارافین به‌ میزان ۱۶۰ هزار تن و به‌ ارزش ۱۲۲ میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات ۱۴۱ هزار تنی به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، از نظر ارزش صادراتی با کاهش مواجه بوده است.

افزایش صادرات قیر

به گفته وی تنها در صادرات قیر امسال روند افزایشی داشته ایم که آن هم به دلیل وجود تحریم ها و عرضه ارزان از سوی تولیدکنندگان ایرانی درخواست بیشتر داشته است. بر این اساس صادرات قیر از ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار تن به ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تن رسیده و به لحاظ ارزشی نیز از رقم یک میلیارد و ۱۴ میلیون دلار به یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار رسیده یعنی ۳۶ درصد رشد داشته است.

صادرات گاز مایع

وی در ادامه به صادرات گاز مایع اشاره کرد که بر اساس آن، ۶ میلیون و ۷۵۷ هزار تن گاز مایع در ۷ ماهه نخست امسال به ارزش یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار صادر شده، در حالی که میزان صادرات گاز مایع کشور در زمان مشابه سال قبل، ۵ میلیون و ۱۷۵ هزار تن به ارزش ۹۶۴ میلیون دلار بوده است.

حسینی با بیان اینکه ما در حال حاضر ظرفیت تولید ۱۲ میلیون تن گاز مایع در کشور داریم، گفت: همه پالایشگاه های نفتی و گازی و همچنین پتروشیمی های کشور گاز مایع تولید می کنند و بسیار غنی در این حوزه هستیم. میزان مصرف داخل این فرآورده ۲ میلیون تن است، زیرا ۹۷ درصد کشور به گاز شهری متصل است.

نگرانی ازآینده متانول

حسینی در ادامه با ابراز نگرانی از آینده تولید متانول در کشور گفت: ظرفیت فعلی تولید متانول ۱۴ میلیون تن در سال است و این ظرفیت با بهره‌ برداری از طرح‌ های جدید به ۲۴ میلیون تن در سال می‌ رسد. این درحالی است که کل بازار جهانی متانول ۸۰ میلیون تن در سال است و به‌ شدت نگران آینده بازار متانول هستیم.

وی ادامه داد: در ۷ ماهه ابتدایی سال جاری صادرات متانول ۵ میلیون و ۶۴۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار بوده است.

محدودیت های دولتی و کاهش صادرات پلیمرها

وی همچنین با بیان اینکه پلیمرها از کالاهای باارزش صادراتی پتروشیمی محسوب می شود، گفت: صادرات پلیمرها در ۷ ماهه امسال یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار بوده در حالی که در مدت مشابه پارسال این رقم ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۷۴ میلیون دلار بوده به این معنا که محدودیت های دولتی منجر به کاهش ۳۵ درصدی ارزش صادرات شده است.

وی افزود: حذف معافیت‌ های مالیاتی و اخذ عوارض از صادرات، دلیل اصلی کاهش یک‌ میلیارد دلاری صادرات پلیمر کشور است.

حسینی ادامه داد: در مورد صادرات اوره در سال جاری در آمار ۷ ماهه، ۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۸ میلیون دلار صادرات داشته‌ ایم که این رقم برای مدت مشابه سال قبل، ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه کل ارزش صادرات محصولات پتروشیمی امسال به ۱۲ میلیارد دلار نمی رسد، تاکید کرد: پیمان ارزی، بازگشت ارز و عوارض، اثر منفی خود را در صادرات نشان می دهد که همه این مسائل اثر منفی بر تولید ناخالص داخلی کشور دارد و در مجموع متاسفانه تراز تجاری کشور منفی است و با این سیاست ها کشور دچار مشکل خواهد شد.

تعطیلی واحدهای تولیدی

در ادامه این نشست فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآوده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: اعدادی که در لایحه بودجه تقدیم مجلس شده نگرانی جدی از حیث کسری و انتشار اوراق بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: دولت انتشار ۴۲ هزار میلیارد تومان اوراق، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی و رشد ۵۰ درصدی مالیات را در دستور کار قرار داده است که اتفاقات بدی را در فضای کسب و کار و حکمرانی در پی خواهد داشت.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه اوضاع کنونی نشانه های بدی دارد و ما باید واحدهای تولیدی را تعطیل و به سمت سوداگری برویم، خاطرنشان کرد: نرخ رشد ۷ درصدی که در لایحه بودجه عنوان شده دست نیافتنی است.

وی بیان داشت: در دولت و برخی ارکان تصمیم گیری به ویژه بانک مرکزی گوش شنوا برای نظرات کارشناسی وجود ندارد و با این سیاست ها امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی وجود ندارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار