۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
تجدید ارزیابی دارایی‌ها؛ سراب یا راه نجات؟

تجدید ارزیابی الزامی دارایی‌ها چه مزیت‌هایی دارد و آیا می‌تواند از آن به عنوان راه نجات اقتصاد یاد کرد؟ این سوال در برنامه امروز بورسان با حضور سید جلال سیدی معاون خدمات مالی کارگزاری بانک آینده و مهدی سوری کارشناس ارشد و مدرس بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت.

فردای اقتصاد: سید جلال سیدی معاون خدمات مالی کارگزاری بانک آینده در برنامه امروز بورسان عنوان :  شرایط تورم ایران حاد نیست. تعریف تورم حاد در اقتصاد کلایسک، رشد تورم ماهانه ۵۰ الی ۱۰۰ درصد است.

وی ادامه داد: اکنون ۵۷۰ همت ارزش AUM صندوق‌های فیکس اینکام بوده و ۱.۷ همت سپرده‌های دیداری وجود دارد. بنابراین در شرایط اقتصادی تورم حاد چنین ارقامی وجود ندارد.

مهدی سوری کارشناس ارشد و مدرس بازار سرمایه تصریح کرد:

برای انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ها باید ۳ مطالبه صورت بگیرد. نخست، الزام تمام شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی از تمام طبقات دارایی اعم از استهلاک‌پذیر و استهلاک ناپذیر. در ادامه،  اصلاح استانداردهای حسابداری متناسب با شرایط تورمی (استاندارد حسابداری بین‌المللی شماره ۲۹) و دیگری، اصلاح قوانین مالیاتی به خصوص تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم.

به باور سیدی،  در استاندارد حسابداری بین‌المللی شماره ۲۹ شروط ۵ گانه‌ای مطرح شده است، یکی از آن‌ها به تورم تجمیعی ۳ ساله ۱۰۰ درصد اشاره می‌کند. حال چرا به مابقی شروط بی‌توجهی می‌شود؟

در واقع، استانداردگذار به صراحت در این ماده اشاره می‌کند که باید از قضاوت حرفه‌ای استفاده شود.  باید با توجه به این استاندارد، تاریخچه خرید ساختمان، محدوده شاخص قیمت و... مورد توجه قرار بگیرد و در این زمینه نباید آدرس غلط داد. وی گفت: اساسا ظرفیت تجدید ارزیابی از تمام طبقات دارایی وجود ندارد و ارزش دارایی منصفامه برخی دارایی‌ها را نمی‌توان مشخص کرد.

در شرایطی که ارزش جایگزینی وجود ندارد باید از طریق مفروضات و قضاوت‌ها برآورد صورت بگیرد. در حقیقت تجدید ارزیابی قیمت سهام را رقیق می‌کند اما P/E شرکت تغییری نخواهد کرد.


بورس به روایت آمار
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز با ۰.۳۷ درصد افت همراه شد و تا محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. معیار هم وزن بازار در شرایطی که ۶۲ درصد از نمادهای معاملاتی در محدوده قرمز تابلوی معاملات حضور داشتند با ۰.۰۷ درصد کاهش مواجه شد.

در روز یک‌شنبه ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در رقم ۵ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومانی تثبیت شد و سرمایه‌گذاران رقمی بالغ بر ۳۵۵ میلیارد تومانی جریان نقد حقیقی را از گردونه معاملات بازار سهام خارج کردند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و مختلط در داد و ستدهای روز جاری با اقبال از سوی معامله‌گران همراه شدند به نحوی که ۱۶۶ میلیارد تومان منابع مالی سهامداران خرد جذب یونیت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش شد.امروز ۳۱ شرکت به ارزش ۴۱۸ میلیارد تومان درگیر صفوف سنگین فروش بودند، ۴۵۹ میلیارد تومان نیز ارزش صفوف طولانی خریدی بود که برای ۶۳ شرکت تشکیل شد.

در برنامه امروز بورسان، سید جلال سیدی معاون خدمات مالی کارگزاری بانک آینده و مهدی سوری کارشناس ارشد و مدرس بازار سرمایه به ارزیابی موارد حائز اهمیت پیرامون تجدید ارزیابی دارایی‌ها پرداختند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • حسین IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    چرا نمیشه بعضی قسمت ها رو با کیفیت پایین تر دید؟ بخدا اینترنتمون نمیکشه
  • مهدی قلیراد IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    سلام من فکر میکنم اقای دکتر سیدی مغلطه میکرد بدون هدف امده بود داخل برنامه و حرف جدید نداشت و مخالفت بی بنیاد انجام میداد و خودم کاملا با نظر اقای دکتر سوری موافقم باید تحدید ارزیابی بشود تا هم سود و زیان واقعی مشخص بشه و در مرحله دوم جلوی خیلی از رانتها میشه در داخل همین شرکتهای خصولتی گرفته بشه
  • محمد IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    سلام خب این افزایش،سرمایه فولادمبارکه چه زمانی داده میشه مجمع اون چه زمانی هست
  • محمد IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    خدا به دادسرمایه مردم برسه با این بورس دستوری
  • حامد IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    شرکت های زیادی دارای زیان انباشته آشکار و پنهان هستند ، بهترین راهکار برای پوشش موقت زیان ها ، ارزیابی دارایی هاست ، و هرجا لازم باشد ارزیابی میتواند مثبت یا منفی باشد ، شاید قوانین مکتوب اقتصاد برای چنین روزهایی ست‌ ، قوانین مکتوب و‌ نه قوانین واقعی
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    ب مثل بورس ، ز مثل زیان ، د مثل دولت ، م مثل مالیات
  • میلاد IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    وقتی کارخونه ها هر روز داره مستهلک میشه اینکه این هزینه تو صورت مالی لحاظ نشه خیانته و باعث از بین رفتن کارخونه ها میشه
  • سعید IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    سلام به همگی .واقعا متوجه نشدم اقای سیدی دنبال چی بود . صرفا هدفش حضور در برنامه و دیده شدن بود ؟ضمن تشکراز فردای اقتصاد در مورد این موضوع جا برای صحبت و واکاوی بسیار است .مخالفت اقای سیدی با اصلاح ایتمی که موجب میشه صورت های مالی شرکتها و کارخانجات و عیان شدن عملکرد واقعی مدیر شرکتها چرا باید در
  • هادی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    آقای سیدی بایدم با تجدید ارزیابی مخالف باشه چون تجدید ارزیابی بشه بانک آینده رسما به فنا میره و خیلی چیزا رو میشه
  • 2m1400 IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    با سلام و سپاس از برنامه خوب و تخصصی بورسان و رسانه فردای اقتصاد. نظرات آقای سیدجلال را تا دقیقه ۱۳ گوش دادم و به هزار دلیل این نظرات قدیمی و قیاس مع الفارق است. و اگر بگویید این استاندار حسابداری مترود است پس آیا می شود قیمت خودرو و ملک را هم با بیان شما بعبارتی عملیاتی و پایین آورد؟ سالم و تندرست