۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کتاب فردا/ میلتون فریدمن؛ آخرین محافظه کار

چند هفته پیش در آمریکا کتابی منتشر شد که توجه رسانه‌های برتر دنیا به مانند اکونومیست و نیویورک تایمز را به خود جلب کرد و ما در برنامه کتاب فردا تصمیم به معرفی این کتاب گرفتیم. کتاب میلتون فریدمن آخرین محافظه کار از جنیفر برنز، استاد تاریخ دانشگاه استفورد.

مهمان این قسمت از برنامه محمد امیر عشیری دانش آموخته اقتصاد و محقق در زمینه تاریخ اندیشه اقتصادی است و با مانی بشرزاد درباره کلیشه‌های رایج درباره میلتون فریدمن، تاریخ علم اقتصاد، مکتب شیکاگو و موضوعاتی دیگر گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگو بعدی از شخصیت فریدمن است که در رسانه‌ها کمتر درباره آن صحبت می‌شد: فریدمن اقتصاددان به جای فریدمن ایدئولوگ

دلیل انتخاب نام آخرین محافظه کار از سوی نویسنده چیست؟ جنیفر برنز ادعا می‌کند اگر فریدمن زنده بود و این عنوان را می‌دید به احتمال زیاد ناراضی می‌شد و خود را لیبرال یا لیبرتارین می‌دانست اما نویسنده ادعا می‌کند این عنوان زندگی فکری فریدمن را بهتر توضیف می‌کند. دلیل اول برنز برای این ادعا این است که بر خلاف لیبرتارین‌ها که به دنبال از بین بردن انحصار چاپ پول دولت‌ها هستند، فریدمن به دنبال کنترل صد در صدی دولت بر بازار پول بود.

دلیل دوم نویسنده نقش پررنگ فریدمن در جریان محافظه کاری دهه ۷۰ و ۸۰ است و در مقدمه کتاب ادعا می‌کند که میلتون فریدمن این جریان سیاسی را از یک جنبش ارتجاعی بیرون آورد و نوآوری فکری را وارد این جریان کرد.

اما چرا "آخرین" محافظه کار؟ زیرا ارزش‌های محافظه کاری دهه ۸۰ مرده است! محافظه کاری ریگان به دنبال آزادی‌های فردی، دولت محدود، تجارت آزاد و جهانی‌سازی بود اما محافظه کاری این روزها به دنبال جنگ تجاری با چین و محدودسازی آزادی‌های فردی است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار