۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
چرا اپل حق فروش اپل واچ را در آمریکا ندارد؟

پرده آخر سال ۲۰۲۳ برای اپل صحنه مناسبی نبود و این شرکت مجبور به جمع آوری مهمترین مدل‌های ساعت هوشمندش - اپل واچ - از فروشگاه‌هایش شد.

فردای اقتصاد - پرده آخر سال ۲۰۲۳ برای اپل صحنه مناسبی نبود و این شرکت مجبور به جمع آوری مهمترین مدل‌های ساعت هوشمندش - اپل واچ - از فروشگاه‌هایش شد. 

بخش ساعت‌های هوشمند اپل با درآمد ۱۷ میلیارددلاری در سال یکی از یکی از مهمترین رده‌های محصولی بزرگترین شرکت تکنولوژی جهان محسوب می‌شود اما با حکم کمیسیون تجارت بین‌الملل امریکا این شرکت به دلیل نقض دو حق اختراع سنسور اکسیژن خون فعلا مجبور به توقف فروش این ساعت‌ها شده است. 

اپل طی روزهای اخیر چشم‌انتظار وتوی تصمیم کمیسیون تجارت بین‌الملل توسط رئیس‌جمهور آمریکا بود اما کاخ سفید در نهایت در مهلت مقرر تصمیمی برای ورود به این مساله نگرفت.

شرکت تجهیزات پزشکی ماسیمو، شاکی اصلی این پرونده ، چندین سال است که این موضوع را به دادگاه کشانده و سرانجام کمیسیون فدرال رای خود را به نفع این شرکت صادر کرده در حالی که اپل با رد این ادعا معتقد است که حق اختراع ماسیمو را نقض نکرده است. 
اپل در حال حاضر فروش ساعت‌های هوشمند سری ۹ و الترا ۲ را متوقف کرده و این ساعت‌ها را از ویترین‌های مجازی و فیزیکی خود و فروشگاه‌های دیگر جمع آوری کرده است.

سخنگوی اپل در این زمینه گفته که این شرکت به شدت با تصمیم علیه ساعت‌های اپل مخالف است و تمام اقدامات را برای بازگرداندن ساعت‌های سری ۹ و اپل واچ الترا برای ادامه فروش در آمریکا انجام می‌دهد.

چرا اپل حق فروش اپل واچ را در آمریکا ندارد؟
جو کیانی مدیرعامل ایرانی تبار شرکت ماسیمو میگوید انتظار دارد که اپل به نقض حق اختراع این شرکت پایان دهد
اپل در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۰ نفر از کارکنان و مهندسان این شرکت را استخدام کرده بود

اپل همچنین یک به روزرسانی نرم‌افزاری برای ساعت‌های اپل انجام داده و معتقد است که این کار مشکل را حل می‌کند. این طرح اپل به مقامات دولتی ارایه شده و قرار است در ماه ژانویه در این مورد تصمیم‌گیری شود.

تصمیم کمیسیون باعث شده که هم اپل از فروش ساعت‌هایش در فروشگاه‌ها منع شود و هم اساسا جلوی واردات این ساعت‌ها - که در چین ساخته می‌شود - به آمریکا گرفته شود. در حال حاضر فروشندگان دیگر محصولات اپل در آمریکا مانند وال‌مارت، تارگت و بست‌بای اجازه فروش این ساعت‌ها را تا تمام شدن موجودی‌شان دارند.با این حال اپل به کارکنانش اعلام کرده که بر اساس حکم دادگاه فروشندگان این شرکت اجازه ندارند به مشتریان بگویند که این ساعت‌ها از طریق کانال‌ها و فروشگاه‌های غیر اپل در دسترس قرار دارد.

دو ساعت سری ۹ و الترا ۲ ساعت‌های رده بالا و پیشرفته اپل هستند که بر اساس این حکم فعلا فروش آنها متوقف شده است. اپل اما همچنان قادر است فروش ساعت‌های سری ارزان‌تر SE را که سنسور اکسیژن خون ندارد، ادامه دهد.

یک دردسر بالقوه برای دارندگان ساعت‌های اپل سری ۶، ۷ و ۸ این است که همه آنها هم دارای سنسور اکسیژن خون هستند و تا زمانی که ممنوعیت فروش این ساعت‌ها برداشته نشود، دستگاه‌های خارج از گارانتی توسط اپل قابل تعمیر نخواهد بود.

این ممنوعیت در شرایطی به اپل تحمیل می‌شود که احتمالا تاثیر زیادی روی نتایج فصل تعطیلات این شرکت نخواهد گذاشت. بسیاری از افراد تا قبل از کریسمس خریدهای خود را انجام داده‌اند و برخی نیز طی روزهای اخیر بعد انتشار هشدارهای اپل برای خرید ساعت اقدام کرده باشند.

سهام اپل به دنبال این ممنوعیت تغییر چندانی نکرده است. سهام این شرکت طی سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۹ درصد رشد کرده است. در همین حال سهام شرکت ماسیمو بعد از این اتفاقات و پیروزی بر اپل ۲۵ درصد افزایش یافته است.

اپل سنسور اکسیژن خون را از سال ۲۰۲۰ به ساعت‌های سری ۶ خود اضافه کرد. شرکت ماسیمو در همان سال به دلیل نقض حق اختراع سنسورهای خود از این شرکت شکایت کرد. هفت سال قبل از آن اپل در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۰ نفر از مهندسان و مدیران ارشد پزشکی شرکت ماسیمو را استخدام کرده بود. 

در سال ۲۰۲۱ و بعد از رونمایی اپل واچ سری ۶، شرکت ماسیمو به کمیسیون تجارت بین‌الملل هم شکایتش را مطرح کرد. اپل هم در سال ۲۰۲۲ متقابلا از ماسیمو شکایت کرد و ادعا کرد که این شرکت تجهیزات پزشکی از طرح اپل واچ برای دستگاه‌های سری W1 استفاده کرده است.

جو کیانی مدیرعامل ایرانی تبار شرکت ماسیمو گفته که انتظار دارد که اپل به نقض حق اختراع این شرکت پایان دهد هرچند به نظر می‌رسد این شرکت تمایلی به این کار ندارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار