۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
اجبار و انحصار در نظام بازنشستگی

در روز چهارشنبه ۳۳ شرکت به ارزش ۴۷۸ میلیارد تومان در صفوف سنگین فروش جای گرفتند، در مقابل ۴۶۷ میلیارد تومان ارزش صفوف طولانی خریدی بود که برای ۶۳ شرکت تشکیل شد.

فردای اقتصاد: مرتضی کاظمی تحلیلگر اقتصادی معتقد است، در صورتی که نظام بازنشستگی کشور به حالت اجبار و انحصار تداوم پیدا کند، طبعا شاهد بهبود در وضعیت نخواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به این که وضعیت اقتصادی ایران رو به افول بوده و چشم‌انداز مثبتی هم قابل مشاهده نیست، در صورتی که تدابیری برای نظام بازنشستگی اندیشیده نشود، شرایط بدتر می‌شود.

در واقع راز شکست نظام بازنشستگی ایران، اجبار و انحصار است.

روایت آماری بازار

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز با افت ۰.۰۶ درصدی تا سطح ۲ میلیون و ۱۷۷ هزار واحد عقب‌نشینی کرد، در مقابل نماگر هم وزن با ۰.۰۱ درصد افزایش به کار خود در آخرین روز معاملاتی هفته جاری پایان داد.

ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) ۴ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان شد و معامله‌گران ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی را از گردونه معاملات خارج کردند.

در روزی که ۵۱ درصد نمادهای معاملاتی در محدوده مثبت تابلو حضور داشتند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و مختلط توانستند رقمی بالغ بر ۲۶۶ میلیارد تومان جریان نقد حقیقی را وارد بازار کنند.

در روز چهارشنبه ۳۳ شرکت به ارزش ۴۷۸ میلیارد تومان در صفوف سنگین فروش جای گرفتند، در مقابل ۴۶۷ میلیارد تومان ارزش صفوف طولانی خریدی بود که برای ۶۳ شرکت تشکیل شد.

در برنامه امروز بورسان، مرتضی کاظمی تحلیلگر اقتصادی ابعاد مختلفی از نظام بازنشستگی را مورد ارزیابی قرار داد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک محمودی IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    عالی بود ممنون از برنامه های خوب شما 🙏
  • حمید حکیم زاده IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    با تشکر از مجری توانا آقا مهدی طحانی و پژوهشگر عزیز آقای کاظمی - باور کنید مردم شما رادوست دارند وقتی حقیقت را می گویید و برای مصالح مردم و بازنشستگان با دلسوزی وعلم طرح پیشنهاد می دهید در قلب آنها جای میگیرید .باید بشنوند و تغییری بدهند تا مردم به آرامش و آسایشی که سزاوار آن هستند برسند. ممنون
  • محسن IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    اگر کسی حقوقش 10 ملیون است آیا 3 ملیون تومان برای بیمه کسر می شود؟
  • حامد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    جدای از جذاب بودن موضوع ، گفتگوی ‌دو فرد با سواد با انگیزه بررسی و خبر رسانی بسیار جلب توجه می کند‌ ، سلامت باشید و پایدار و موفق
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    دو عزیز دوستداشتنی.
  • حمید CH ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    ممنون از برنامه خوبتون و امیدوارم بورسان ادامه داشته باشه و بخاطر برنامه های دیگه مثل همراه سرمایه گذار تعطیل نشه و به سرنوشت خط سود دچار نشه.
  • حمید حماسی CH ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    من 16 سال هست که در نروژ کار میکنم و کارفرمام بیمه بازنشستگی رد میکنه. اینجا حقوق بازنشستگی از دو بخش تشکیل میشه، یه یخش دولت پرداخت میکنه و یک بخش ناشی از سرمایه گذاری پولی هست که کارفرما به شرکت ها یا صندوق های سرمایه گذاری که معمولا زیر مجموعه بانک ها هستند پرداخت میکنه.
  • حمید حماسی CH ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    شخص هم میتونه به این حساب پول واریز کنه و برنامه تهاجمی یا محافظه کارانه رو انتخاب کنه که نسبت سرمایه گذاری تو سهام/اوراق رو تعیین میکنند. ولی این سیستم هم چندان کارایی نداره و سن بازنشستگی 67 سال هست که عملا عمر زیادی بعدش باقی نمیمونه و بخش خصوصی فقط ده سال بطور ماهیانه تا سن 76 سالگی پرداخت میکنه
  • علیرضا IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    چرا آقای شیبانی این هفته نبودند.اگر میشه ایشون رو هر هفته بیارید ممنون از برنامه های خوبتون
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    قانون تامین اجتماعی در ردیف قوانین مترقی دنیاست.اگر در اجرا موفق نیست دلیل دیگری داردو نبایدخط بطلان بر آن کشید بهتر بود ابتدا خدمات سازمان تبیین میشد وبعد راجع به بود یا نبود ان اظهار نظر میشد. حق بیمه سهم بیمه شده 7%است و نه 30%واگر اجبار نباشد هیچ کارفرمایی سهم خودرا نمیپردازد
  • سعید IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    سلام.بسیار عالی و تشکر از زحمات شما .جناب دکتر طحانی و جناب دکتر کاظمی .چرا چنین افرادی در بدنه دولت و مجلس شورای اسلامی جایی ندارند .به نظر من حضور این افراد موجب حذف کوتوله‌ها در نهاد های اجرایی میشه.
  • مهدی فتاحی US ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    عالی متاسفانه pay as go به علت کاهش نرخ رشد جمعیت در حال کار نمی‌تونه ادامه پیدا کنه