۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
عدم تخصیص ارز به موقع موجب کاهش شدید تولید تایر شد

رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان مواد اولیه و زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز به موقع در اوایل سال تولید کارخانه ها به  یک دهم رسید.

به گزارش فردای اقتصاد، محمد رضا گنجی تصریح کرد: همه آنچه در ظرف ۴۰ سال گذشته صنعت تایر با تمام توان و قدرت انجمن صنفی صنعت تایر بدست آورده بود ظرف یک سال گذشته همه از بین رفت.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت معقول هیچ گاه صورت نگرفت و همواره با سازمان حمایت از مصرف کننده در خصوص این موضوع در تقابل بودیم.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان مواد اولیه و زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور با بیان اینکه کاهش تولید موجب افزایش قیمت تایر در بازار آزاد شد، افزود:  از این رو دولت به دلیل کمبود کالا در بازار تصمیمات عجولانه ای گرفت.

وی تصمیمات فوق  را به چهار دسته تقسیم کرد و افزود: نخست صدور اجازه واردات به تجار در حالی که سایزهای ۱۳، ۱۴ . ۱۵ به دلیل داشتن اضافه تولید صادر می شد، دوم کاهش تعرفه گمرکی واردات از حدود ۲۶ درصد به ۵ درصد که ضربه ای مهلک به کارخانه های تولیدی وارد کرد، سوم حذف ذیل تعرفه مربوطه که قطعات منفصله خودروسازان سوم را به جز تایر مجاز اعلام می کنند و چهارم سعی در ایجاد محدودیت در توزیع تایر توسط چند شرکت خاص که مورد قبول صنعت تایر واقع نشد که اگر این کار اتفاق می افتاد مجوز هزار توزیع کننده حذف می شد.

گنجی ادامه داد: همه این عوامل با فشار و سرعت برای جبران کمبود تولید انجام شد در حالیکه کافی بود ارز مورد نظر کارخانه ها را روزانه تامین کنند و یا اجازه ورود مواد اولیه را با ارز آزاد می دادند.

وی گفت: با تخصیص البته تنها یک بسته ۱۳، ۱۴ . ۱۵ به قیمت حمایت مصرف کننده و توزیع تایر توسط توزیع کنندگان به مردم قیمت حدود یک میلیون تومان در هر جفت افت کرد و این در حالی است تایر ۱۴ دیگر آن چنان خواستار ندارد که دولت ثبت سامانه را از آن حذف کرد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان مواد اولیه و زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور خاطرنشان کرد: ای کاش کمی تحمل و سعه صدر و اطمینان به کارخانه های تایر داشتند کارخانه هایی که در دوران جنگ تحمیلی بدون واردات تمامی نیاز مردم و جبهه ها را تامین کرد.

وی تصریح کرد: از همه توزیع کنندگان انتظار داریم کالا را به قیمت رسمی، به قیمت مصرف کننده به دست مردم برسانند و هر چه سریع تر قیمت ها به سطح سازمان حمایت بازگردد.

به گفته گنجی، تولیدکنندگان تایر در وضعیت فعلی در ناحیه زیان هستند و برغم دستور وزیر سازمان حمایت از مصرف کننده با توجه به وظیفه ذاتی خود از افزایش قیمت جلوگیری کرده است، شایسته است وزیر که در ملاقات حضوری و مصوبه ستاد تنظیم بازار و اعلام عمومی در صداو سیما دستور  داده شرحی به سازمان حمایت نوشته بشود تا در آزادسازی قیمت تایر همراهی می کنند.

صنوف توزیعی آماده حمایت از تولید داخلی

رییس اتحاده فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر نیز درهمایش فوق با تاکید بر ضرورت تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید داخلی گفت: هم اکنون نظارت بر تولید داخلی از مبداء کارخانه ها تایرسازی صورت می‌گیرد و این محصولات کاملا قابل رقابت با برندهای خارجی تولید می‌شوند.

محمدرضا آل سارا با اشاره به تمرکز ویژه اتحادیه بر روند عرضه افزود: برنامه‌های نظارت بر واحدهای صنفی نیز به طور مرتب در حال انجام است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به شکل‌گیری ثبات در بازار تایر کشور تصریح کرد: این اتحادیه آمادگی کامل دارد تا در راستای حمایت از تولید داخلی و بهبود مکانیزم‌های تولید عزم خود را به کار گرفته و با تولیدکنندگان داخلی تعامل و همکاری بیشتری داشته باشد.

تاثیر بسزای نقش اصناف در برون رفت از چالش های صنعت تایر

دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این همایش خاطرنشان کرد: درصدد هستیم واحدهای در دست احداث جدید به مدار تولید وارد شوند تا در زمینه تایر به خودکفایی برسیم

علی لطفی زاده با بیان اینکه گام بعدی هدف صادراتی باشد، افزود: هم اکنون صنعت تایر ایران ازمزیت صادراتی  برخوردار است و چنانچه تایر با کیفیت تولید کنیم علاوه بر خودکفایی می توان با صادرات ارزاوری  بیشتری داشته باشیم که توسعه  اقتصاد ملی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه محدودیت ها موجب اختلال در بازار تایر می شود، تصریح کرد: از این رو نقش اصناف برای خروج از مشکلات در صنعت تایر بسیار کلیدی است.

دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: از آنجا که تولید کندکان تایر محدود هستند برای حل مشکلات صنعت تایر اعلام آمادگی می کنیم  تا تمامی مسایل  را باتشریک مساعی برطرف کنیم  که کالایی با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مردم بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: درصورت رسیدن تعادل به بازار تایر واردات آن را قطع وتعرغه ها رو اصلاح خواهیم کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار