۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
تهاتر ورزشگاه تختی تهران برای ساخت بزرگراه

امروز در دویست و پنجمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران لایحه شهرداری در خصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره ملک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان بررسی شد.

ایلنا: محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پنجمین جلسه دوره ششم شورا در جریان بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره ملک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان گفت: این موضوع در چند سال اخیر مورد بحث بود و دو بار به مرحله انعقاد تفاهمنامه رسید، اما نهایی نشد.

وی افزود: در این دوره از مدیریت شهری، با توجه به نیاز شهرداری برای ساخت آزادراه شهید شوشتری و تکمیل خط هفت مترو، مدیریت شهری تهران ۳۴ هکتار از ورزشگاه تختی را تحویل خواهد گرفت و با توجه به اینکه کارشناس رسمی دادگستری ارزش این زمین را سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده است، هفت فقره ملک به وزارت ورزش و جوانان تحویل داده خواهد شد.

آخوندی با بیان این که این تهاتر در چند دوره دنبال شد تا به دلیل اهمیت طرح آزادراه شهید شوشتری و تکمیل خط هفت مترو انجام شود که در این دوره به نتیجه رسید، خاطرنشان کرد: برای رفع برخی دغدغه‌ها جلساتی برگزار شد و نکات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت؛ ۱۶ سال است که این تهاتر به نتیجه نرسیده است، لذا بررسی‌های لازم برای آن انجام شد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: آزادراه شهید شوشتری یکی از پروژه‌های مهمی است که در دوره شهرداری آقای قالیباف نیز بر لزوم اجرایی شدن آن تاکید می‌شد. ما در کمیسیون ماده پنج تاکید داشتیم که این پروژه در خط حریم شهر تهران واقع شود و ارتباط دهنده شمال و جنوب از مسیر شرق پایتخت باشد. باید بخشی از ورزشگاه تختی برای اجرای این طرح خریداری می‌شد تا پروژه اجرایی شود و امیدواریم امور به خوبی مورد پیگیری قرار بگیرد تا بزرگراه راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسد.

شهرداری به‌ازای ورزشگاه تختی، سرانه ورزشی در تهران را افزایش دهد

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران هم با تاکید بر این که هیچ مخالفتی با این موضوع نیست، اظهارکرد: ما در مورد وزارت ورزش صحبت می‌کنیم که وظیفه آن توسعه ورزش است. این چه طریقه معامله‌ای است که می‌گوییم املاک مشکلاتی دارند.

وی افزود: در بازی باشگاه پرسپولیس با النصر عربستان نتوانستیم ورزشگاه را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که بتوان یک بازی را برگزار کرد. قرار بود تا پایان آذر املاکی را در نظر بگیریم تا یک ورزشگاه جدید ساخته شود. دولت اراده کرده است ورزشگاه بسازد. ما درآمد، مدیریت و نیروی انسانی داریم و توان اداره هفت ورزشگاه را نداریم و به وزارت ورزش و جوانان می‌گوییم این هفت مجموعه را اداره کند.

کاشانی با بیان این که شهرداری حاتم طایی نیست که اموال را ببخشد، گفت: آن بخش که درآمد و توان بیشتر دارد، شهرداری است و می‌تواند ورزشگاه بسازد. به جای این بگوییم ما به ازای زمینی که به شهرداری تحول می‌دهد، تعدادی ورزشگاه نیز ساخته شود، چه اشکالی خواهد داشت؟

خزانه‌دار شورا افزود: شهرداری می‌تواند به وزارت ورزش و جوانان بگوید به‌ازای ورزشگاه تختی، دهکده‌های ورزشی و مجموعه‌هایی را برای افزایش سرانه‌های این بخش می‌سازد.

وزارت ورزش توان توسعه سرانه‌های ورزشی پایتخت را ندارد

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز با بیان این که ۵۰ درصد بودجه وزارت ورزش جاری و۵۰ درصد عمرانی است، اظهارکرد: سهم بودجه عمرانی وزارت ورزش ۷۵۰ میلیارد تومان و سهم شهرداری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: سهم عمرانی سازمان ورزش شهرداری تهران نزدیک به ۲.۵ برابر سهم شهر تهران از بودجه عمرانی وزارت ورزش است. با این ارقام وزارت ورزش توان توسعه سرانه‌های ورزشی پایتخت را نخواهد داشت.

وزارت ورزش برای عوارض ساخت‌وساز به شهرداری بدهکار است

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا نیز در ادامه این جلسه با طرح این پرسش که وزارت ورزش و جوانان و مجموعه‌های زیر نظر آن همچون ورزشگاه انقلاب بر اثر توسعه‌ها تا چه میزان به شهرداری تهران بدهکارند، گفت: اگر قرار است تهاتری صورت بگیرد، باید تهاتر بدهی‌ها باشد.

وی افزود: وزارت ورزش برای عوارض ساخت‌وساز به شهرداری تهران بدهکار است و باید بدهی‌های خود را بپردازد. ساده‌ترین راه ممکن چوب حراج زدن به اموال شهرداری است. پس از دو سال آقای زاکانی به عنوان عضو هیات دولت، لایحه تهاتر به شورا ارائه داده است.

وی با بیان این که تصور ما این است که شهردار در هر جلسه هیات دولت حضور و امکان مکاتبه دارد، گفت: این روند کاری قابل قبول و قابل پذیرش نیست. ما مطمئنیم با گرفتاری‌های موجود وزارت ورزش، این املاک در حال واگذاری به سبد ورزش خانوار پایتخت باز نخواهد گشت و دود آن به چشم قشر ضعیف می‌رود.

اگر انتظار پرداخت بدهی‌های دولت را داشته باشیم، آزادراه شوشتری معطل می‌ماند

سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورا نیز در جلسه امروز با بیان این که اگر انتظار پرداخت بدهی‌های دولت را داشته باشیم، طرح احداث آزادراه شهید شوشتری معطل خواهد ماند و به دوره بعد منتقل خواهد شد، گفت: اگر انصاف را در نظر بگیریم، دولت در این دوره از مدیریت شهری کمک‌های خود را برای تامین واگن‌های مترو و توسعه حمل‌ونقل عمومی داشته است.

وی با تاکید بر این که باید کمک کنیم تا مشکل ترافیک در جنوب شرق تهران برطرف شود، تصریح کرد: امیدواریم اعضا موافقت کنند تا زشت یا زیبا این طرح به نتیجه برسد تا بتوان آزادراه شهید شوشتری را اجرایی کرد.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بیان موافقت‌ها و مخالفت‌های خود با حداکثر آرا با لایحه شهرداری در خصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره ملک متعلق به شهرداری تهران با ورزشگاه تختی موافقت کردند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها