۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
متهم صعود دلار به سقف ۱.۵ ماهه

قیمت دلار با رشد ۱۱.۵ درصدی در یک ماه، به سطحی برگشت که پیش از ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در آن قرار داشت.

فردای اقتصاد: قیمت دلار در هفته گذشته حدود ۵ درصد و طی یک ماه اخیر ۱۱.۵ درصد رشد کرده است. به عبارتی دلار هر آنچه از اواسط مرداد به واسطه ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین، کاهش یافته بود دوباره به دست آورده است.

بانک مرکزی علت رشد قیمت دلار را افزایش تقاضای سنتی ارز در اربعین و اواخر تابستان اعلام می‌کند. همچنین از موج دوباره دستگیری دلالان ارزی می‌توان برداشت کرد که دولت بار دیگر احتمالا دچار خطا در تشخیص عامل اصلی رشد قیمت‌هاست. اما فعالان بازار ارز کمرنگ شدن چشم‌انداز احیای برجام را عامل اصلی معکوس شدن مسیر قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

در نشست هفته گذشته شورای حکام همانطور که انتظار می‌رفت قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد. با وجود این، دلار به مسیر صعودی ادامه داده و در معاملات پشت خطی آخر هفته تا سطح ۳۱۷۵۰ تومان افزایش یافت. این بیشترین قیمت یک و نیم ماه اخیر (از ‍۱۰ مرداد) است و در واقع همان محدوده‌ای است که دلار پیش از آخرین دور مذاکرات در وین و افزایش شانس احیای برجام در ذهن معامله‌گران، در آن قرار داشت. برخی فعالان بازار ارز هم در توضیح روند صعودی اشاره دارند به تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۱۲ فرد و شرکت ایرانی به دلیل آنچه فعالیت‌های مخرب سایبری ایران خوانده شده است و همچنین اظهارات امروز وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا که مدعی شد «ما از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای داد که برای ما قابل قبول نبود، در بن‌بست هستیم».

پیش بینی قیمت دلار

در خصوص پیش بینی قیمت دلار، به عقیده کارشناسان، احیای برجام همچنان پس از انتخابات آبان ماه کنگره آمریکا ممکن است و از این رو، احتمال ایست دلار و عدم عبور آن از قله تاریخی ۳۳ هزار تومان وجود دارد. به عقیده معامله‌گران تکنیکال هم دلار در کوتاه‌مدت در حوالی دو سقف پیشین خود یعنی محدوده ۳۲، ۳۳ هزار تومان با مقاومت مواجه خواهد شد. اما در همین شرایط، اظهارات چهارشنبه گذشته علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی درباره وجود مازاد عرضه در بازار حواله‌های ارزی، این سوال را در ذهن برخی فعالان بازارها پررنگ کرده که اگر قیمت دلار با وجود مازاد عرضه در حال رشد است، در صورت محدود شدن جریان دلارهای نفتی در چه سطحی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داری IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    ها پس آمریکا که غلطی نمی کرد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار