۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها در سال آینده قطعی شده است؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همین الان ۱۸ درصد افزایش حقوق کارمندان را بررسی کردیم، در کمیسیون اجتماعی و پیشنهاد کمیسیون افزایش ۷ درصد و ۲۵ درصد بود اما تلفیق در همراهی با دولت آن را کنار گذاشت و آن را به ۲۰ درصد رساند.

ایلنا: سیدکریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «دولت درخصوص یک افزایش ۲ درصدی حقوق کارمندان یک واکنش تند رسانه‌ای داشت و رسانه‌های دولت هجمه قابل توجهی به مجلس داشتند»، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم به ویژه کارمندان دولت ما باید یکی از سه راه موجود را انتخاب کنیم و آن اجرایی شود. درحال‌حاضر پایه حقوقی کارمندان پایین است و افزایش‌های گذشته همراه و در واقع به موازات افزایش تورم نبوده است، بنابراین یا باید پایه حقوقی افزایش پیدا می‌کرد یا این درصدهایی که هر ساله در بودجه سنواتی می‌آیند نیز باید پایین بودن را جبران کند.

وی ادامه داد: همین الان ۱۸ درصد را بررسی کردیم، در کمیسیون اجتماعی و پیشنهاد کمیسیون افزایش ۷ درصد و ۲۵ درصد بود اما تلفیق در همراهی با دولت آن را کنار گذاشت و آن را به ۲۰ درصد رساند یعنی فقط ۲ درصد افزایش نسبت به پیشنهاد دولت اما اینکه الان دولت بر سر این ۲درصد هم بحث کند، جای سوال دارد.

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: اگر دولت راه اول یعنی افزایش سنواتی را نپذیرد، باید به گزینه بعدی فکر کنیم. در چنین شرایطی ناچار هستیم که از راه دیگر جبران کنیم و آن افزایش فوق‌العاده ویژه است که اکنون بسیاری از وزارتخانه‌ها خواستار و پیگیر این مسئله هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: به هر حال مجلس و دولت باید حرفی برای گفتن در خصوص افزایش حقوق داشته باشند، باید یا پایه حقوقی که پایین بوده افزایش پیدا می‌کرد یا درصدهای سنواتی افزایش مناسب داشته باشد یا فوق‌العاده ویژه که در نظر بگیرند مانند وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، ورزش و جوانان که از نظر حقوق و دستمزد پایه حقوقی پایینی داشتند.

عضو کمیسیون اجتماعی در واکنش به اقدام دولت و فضاسازی رسانه‌ای و هجمه علیه مجلس در مقابل همکاری‌های قوه مقننه، ابرازکرد: مایه تأسف است که این همراهی مجلس با دولت در بیش از ۹۰ درصد موضوعات و موارد باشد و این را دولتی‌ها نبینند، ولی در مواردی که به نفع مردم و کارمندان دولت است؛ مجلس یک نظری بدهد و این هم از سوی دولتی‌ها تحمل نشود و هجمه صورت گیرد.

حسینی در پاسخ به سوالی درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و موافقت مجلس با افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش افزوده و این سوال که «چقدر احتمال می‌دهید درست اجرا شود؟»، عنوان کرد: ما همواره این را گفتیم که برای خلق منابع درآمدی، دولت نباید سراغ آسان‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین راه برود، این خطاست. اینکه ما برای افزایش حقوق و همسان‌سازی بازنشستگان از طریق افزایش مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنیم، خطاست و یقیناً روی معیشت مردم تاثیر منفی می‌گذارد و اینکه ما بخواهیم برای درست کردن ابرو بزنیم چشم را کور کنیم روش مدیریت و تدبیر نیست.

وی ادامه داد: بنابراین منابع دیگری برای تامین همسان‌سازی حقوق وجود دارد و دولت نباید سراغ افزایش مالیات بر ارزش افزوده برود.

نماینده اهواز در پاسخ به این سوال که «یعنی در صحن تعدادی از نمایندگان به دنبال حذف افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش افزوده هستند؟»، گفت: با توجه به اثرات تورمی که دارد، قطعا ما به دنبال حذف یک درصد هستیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها