۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
تولید ۳ محصول جدید در فولاد هرمزگان

سه محصول جدید فولاد هرمزگان با استفاده از تکنولوژی و تولید ۲ مگامدول در داخل کشور به زودی تولید خواهد شد.

به گزارش فردای اقتصاد، مدیرعامل فولاد هرمزگان در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: سال گذشته موفق شدیم ۳۶ رکورد ثبت و از ظرفیت اسمی تولید عبور کنیم.

عطاالله معروفخانی افزود: امسال با ثبت ۲۸ رکورد در سخت‌ترین شرایط در حوزه تولید صادرات و افزایش درآمد رکورد خوبی به ثبت رسیده است.

وی تولید دو مگامدول با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در فولاد هرمزگان را حاصل تکنولوژی داخلی دانست و افزود: این پروژه‌ها پیشرفت خوبی دارند و این مگامدول‌ها سه محصول جدید را برای اولین بار در دنیا تولید خواهد کرد.

معروفخانی با بیان اینکه امروز محصولات اسلب تولید شده در فولاد هرمزگان به قلب اروپا و کشورهای پیشرفته دنیا صادر می‌شود، تصریح کرد: این محصول متقاضیان زیادی دارد و این امر حاصل استفاده از تکنولوژی است.

مدیر عامل فولاد هرمزگان تصریح کرد: انتظار داریم با جمع‌بندی ایده‌ها و اهداف صنعت فولاد در این کنفرانس بتوانیم از آخرین تکنولوژی‌های روز جهان در شرکت‌های فولادی داخلی استفاده کنیم.

وی رکوردها فعلی را حاصل استفاده از تکنولوژی‌های جدید صنعت فولاد در جهان دانست و ادامه داد: امروز ۳۰ پروژه در شرکت فولاد هرمزگان بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صدد هستیم در شرکت فولاد هرمزگان با استفاده از تکنولوژی‌های جدید بهره‌وری را در این شرکت ارتقا دهیم.

معروفخانی خاطر نشان کرد: به دنبال دستیابی به اولین فولاد سبز در ایران هستیم و با کاهش مصرف گاز امیدواریم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم.

مدیر عامل فولاد هرمزگان اهداف برگزاری کنفرانس مزبور را توسعه صنعت فولاد کشور اعلام و تاکید کرد: برگزاری این کنفرانس توسط شرکت فولاد هرمزگان برای توسعه صنعت فولاد و آهن کشور بسیار تاثیر گذار است و امیدواریم برای تولید محصولات فولادی کیفی در ایران گام‌های اساسی برداشته شود.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد نیز در سومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم افزود: هم اکنون سالانه ۲ میلیارد تن محصولات فولادی در جهان تولید می‌شود که حدود یک میلیارد تن آن در چین و ۵۰ درصد آن در سایر کشورهای جهان تولید می‌شود.

بهرام سبحانی تصریح  کرد: در چشم انداز صنعت فولاد کشور در سال ۱۴۰۴ باید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود و لازم است فولادسازان داخلی برای رسیدن به این تولید گام‌های اساسی بردارند.

وی تاکید کرد: با اینکه برای تولید ۵۰ میلیون تن محصولات فولادی در کشور ظرفیت سازی شده است، اما متاسفانه فولادسازان نمی‌توانند به این ظرفیت دست پیدا کنند.

به گفته وی در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز سبب شده است که نتوانیم به این ظرفیت دست پیدا کنیم.

سبحانی با بیان اینکه هم اکنون سالانه تولید محصولات فولادی ایران به حدود ۳۳ میلیون تن رسیده است، افزود: از این میزان حدود ۱۳ میلیون تن صادرات داریم اما محدودیت‌های حمل و نقل ریلی، بندری و جاده‌ای و کمبود انرژی سبب شده است که در صنعت فولاد کشور با چالش‌های زیادی مواجه شویم.

رییس انحمن تولید کنندگان فولاد خاطرنشان کرد: هرچند که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید ۱۰۰ میلیون تن محصولات فولادی در کشور مجوز صادر کرده است، اما محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهند که برای تولید ۱۰۰ میلیون تنی گام برداریم.

وی ادامه داد: صنعت فولاد کشور با توجه به این کمبودها برای تولید محصولات ارزش افزوده بالا باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانیم با رعایت مسائل زیست محیطی تولید محصولات با ارزش افزوده و صادرات آن درآمدهای بیشتری را کسب کنیم.

 رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و دانش روز تولید فولاد سبز مورد توجه جدی صنعت فولاد کشور قرار گیرد، تصریح کرد: هم اکنون ۷۳ درصد فولاد جهان از طریق کوره بلند تولید می‌شود که با زغال سنگ کار می‌کنند و این آلودگی بالایی را در جهان به وجود آورده است. این در حالی است که تولید فولاد در ایران با روش احیای مستقیم که آلودگی کمتری دارد در دستور کار فولادسازان است و انتظار داریم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مسیر تولید سبز فولاد در کشورمان با سرعت بیشتری دنبال شود.
سبحانی عنوان کرد: تولید فولاد سبز، یک الزام اقتصادی است و در آینده به جایی می‌رسیم که تولید فولاد به روش‌های فعلی، یک فولاد ضدحقوق بشری و فولاد مسموم تلقی می‌شود.

وی در پایان گفت: ورود فولاد به اروپا بر اساس میزان کربن تولید شده، مالیات خواهد داشت. البته از آنجایی که اکثر فولاد دنیا به روش کوره بلند تولید می‌شود ولی در ایران، بیشتر به روش احیای مستقیم، در نتیجه میزان آلایندگی کمتری نسبت به سایر نقاط جهان داریم اما این دلیل نمی‌شود که به تولید فولاد سبز و کم آلاینده، توجه نکنیم.

کاظمی، معاون تکنولوژی فولاد هرمزگان نیز در این کنفرانس گفت: فولادهای نسل سوم استحکام بالا، اقتصاد چرخشی، تاثیر تکنولوژی‌های نوظهور بر کاهش انتشار کربن از موضوعات کلیدی صنعت فولاد است. کاظمی با اشاره به اینکه صنعت فولاد تا سال ۲۰۵۰ باید سهم تکنولوژی‌هایی که آلایندگی کمتری دارند را افزایش دهد افزود: کاهش انتشار کربن با برنامه‌هایی مثل تغییر تکنولوژی جزو برنامه‌های جهانی است و استفاده از کوره‌های قوس با مصرف قراضه مطلوبیت خواهد یافت.

وی ادامه داد: پروژه‌ها و تکنولوژی‌های جمع‌آوری کربن در امارات، برزیل، ونزوئلا، ژاپن و فولادسازانی هم‌چون آرسلور میتال، تیسن گروپ در حال انجام است. به گفته وی تغییرات در تعرفه‌ها و تقاضاهای جهانی ما را مجبور به حرکت به سمت فولاد سبز و کاهش کربن خواهد کرد.

 امیرحسین فتحی، دبیر سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم  فرایندهای کوره قوس الکتریکی، فرایندهای متالورژی ثانویه، ریخته‌گری و انجماد محصولات ریخته‌گری مداوم، بازیافت حرارت، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فرایندهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، شبیه‌سازی و کنترل فرایندها، انقلاب صنعتی چهارم، تکنولوژی‌های نوظهور در فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و در نهایت محیط زیست و پایداری که همان فولاد سبز است را از محورهای این دوره کنفرانس دانست.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار