۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
بازار خانه‌های اشتراکی در تهران داغ شد

تقاضا برای اجاره سوییت و خانه‌های دانشجویی در بازار مسکن تهران به شدت افزایش یافته است.

در ۲ سال گذشته میزان استقبال از خانه‌های دانشجویی و اجاره سوئیت‌ها کاهش یافته بود اما از ابتدای شهریور ماه شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای اجاره این خانه‌ها و سوئیت‌ها هستیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل وضعیت شکننده کنترل بیماری کرونا و شرایط نامناسب برخی از خوابگاه‌های دانشجویی سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها ترجیح دهند برای فرزندانشان خانه‌های دانشجویی اجاره کنند. جهش شدید میزان ودیعه و اجاره ماهانه، سبب شده است تقاضا برای زندگی با هم‌خانه در دانشگاه‌ها به شدت افزایش یابد تا به این طریق با نقسیم هزینه‌ها امکان زندگی دانشجویی فراهم گردد.

هزینه رهن و اجاره خانه‌های اشتراکی و هم‌خانه‌شدن

برای نمونه در محله طرشت برای یک واحد ۶۵ متری تقاضای هم‌خانه شدن یک خانم آگهی شده که میزان ودیعه ۵۰ میلیونی و اجاره ماهانه ۳ میلیون تومانی تقاضا شده است. در شهرک اکباتان نیز یک واحد ۶۸ متری با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۶.۵ میلیون تومان به صورت اشتراکی با یک خانم ۳۴ ساله آگهی شده است.

در دروازه دولت نیز یک واحد ۸۳ متری را برای هم‌خانه شدن ۲ نفر آگهی کرده‌اند که هر کدام باید ۱۵ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۲ میلیون تومان اجاره پرداخت کنند و در مجموع در این واحد ۴ نفر سکونت خواهند داشت.

در محدوده میدان پاستور هم ۳ اتاق مبله و مجزا از یک خانه ویلایی به دانشجویان خانم اجاره داده می‌شود که مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بابت ودیعه در نظر گرفته شده واجاره ماهانه نیز برابر با همین مبلغ است و اگر بخواهید روزانه در این ساختمان اجاره کنید هزینه‌ای برابر با ۱۸۰ هزار تومان دارد که به عبارت دیگر می‌شود ماهی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان؛ مزیت اصلی این ساختمان نزدیکی آن به دانشگاه تهران است.

در صادقیه نیز یک واحد ۴۰متری زیرهمکف با ودیعه ۵ میلیونی و اجاره ۱.۵ میلیون تومانی به یک خانم موجه برای هم‌خانه شدن آگهی شده است. در گیشا یک اتاق ۱۸ متری از یک واحد مسکونی برای هم‌خانه شدن به آقایان اجاره داده می‌شود که ودیعه سالانه آن ۳۰ میلیون و اجاره ماهانه ۴ میلیونی تومانی برای آن درخواست شده است.

در محدوده میدان انقلاب نیز واحد ۴۵ متری وجود دارد که برای هم‌خانه شدن ودیعه ۶۰ میلیونی و اجاره ماهانه ۳ میلیون تومانی در نظر گرفته شده و در این آپارتمان که در نزدیکی دانشگاه تهران واقع شده ۳ نفر زندگی خواهند کرد.

از جمله شرایط در نظر گرفته شده برای بیشتر کسانی که دنبال هم‌خانه می‌گردند، موجه بودن، غیرسیگاری بودن، عدم استفاده از قلیان، نداشتن رفت و آمد؛ برگزار نکردن میهمانی و مراسم‌های پر سر و صدا، توجه شدید به نظافت و پاکیزگی، نداشتن حیوانات خانگی و... اعلام شده است.

مزای و معایب اصلی خانه‌های اشتراکی

سمیرا سال سوم دانشگاه است و در دو سال گذشته به‌طور غیرحضوری در کلاس‌ها شرکت می‌کرده اما امسال ناچار به حضور در تهران شده و نتوانسته خوابگاه بگیرد. او ۱۰ روزی است که دنبال خانه می‌شود و هنوز نتوانسته مورد مناسب با شرایط خویش را بیابد.

وی می‌گوید: هم‌خانه شده بسیار سخت است و با طرف مقابل باید نقاط اشتراک فراوانی داشته باشید زیرا هرگونه اختلاف نظر شرایط سکونت را برای طرفین سخت می‌کند. چند خانه را بازدید کرده‌ام اما متاسفانه هم‌خانه‌ها یا دانشجو نبوده‌اند و یا سن زیادی داشته‌اند که به حتم نمی‌توانند شرایط دانشجویی بنده را درک کنند.

او عنوان می‌کند: امنیت خانه، تردد و دسترسی آسان به دانشگاه که نخواهم هزینه رفت و آمد زیادی پرداخت کنم نیز بسیار مهم است؛ امیدوارم هرچه زودتر بتوانم خانه خوبی اجاره کنم وگرنه همچنان باید در مراکز اقامتی شبانه‌روزی بمانم که بسیار سخت و پرهزینه است.

منبع: قرن نو

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها