۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
شکست انحصار فروشگاه اپلیکیشن اپل در اروپا

اپل می‌گوید تاثیر این سیاست باعث کاهش امنیت کاربران اروپایی خواهد شد

فردای اقتصاد - شرکت اپل بر اساس قوانین اتحادیه اروپا ملزم به اقداماتی شده که به انحصار این شرکت در انتشار اپلیکیشن از طریق فروشگاه اپلیکیشن اپل - اپ استور - در اروپا خاتمه می‌دهد. 

این تغییرات که به رغم نارضایتی اپل صرفا برای کاربران اروپایی اعمال شده اجازه راه‌اندازی اپ استور مستقل را روی آیفون و آیپد کاربران اروپایی می‌دهد و در عین حال کمیسیون مربوط به خرید را هم کاهش داده است. 

تغییرات تازه قرار است از اواخر اسفند و همزمان با عرضه iOS 17.4 در دسترس قرار گیرد و بر اساس آن کاربران میتوانند اپلیکیشن‌ها را از یک استور متفرقه هم دانلود کنند هرچند این فروشگاه‌های متفرقه باید فرآیندهای تایید اپل را طی کنند. با نصب این فروشگاه‌ها یا استورها بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که ممکن بوده حتی در استور اپل قابلیت انتشار نداشته باشند روی دستگاه‌های کاربران قابل نصب شود.

تا پیش از این و برای ۱۵ سال اپل اجازه نصب هیچ برنامه‌ای را روی آیفون و آیپد به صورت سایت‌لود ( نصب خارج از استور) نمی‌داد و این یک اکوسیستم مهم و انحصاری برای اپل محسوب می‌شد. 

قانونگذاران اروپایی اما با هدف دسترسی گسترده‌تر کاربران به اپلیکیشن‌ها و کاهش کمیسیون اپل این شرکت را ملزم به اجرای سیاست تازه کردند. 

این قوانین جدید و نحوه برخورد اپل با آنها نشان می‌دهد که تاثیراستراتژی‌های قانونگذاران اتحادیه اروپا، تا چه اندازه می‌تواند روی رویکردهای تجاری شرکت بزرگی مانند اپل تاثیر گذار باشد. تا کنون برنامه نویسان زیادی نارضایتی خود را از اپل را اعلام کرده و مدعی بودند که این اکوسیستم انحصاری، عملا رقابت را غیر ممکن کرده است.

 این شرکت همچنین ساختار جدیدی برای پرداخت کمیسیون برنامه نویسان معرفی کرده است. کمیسیون پرداختی برنامه‌هایی که در طی یک سال، ۱ میلیون بار دانلود شده‌اند، ۰.۵ یورو خواهد بود و برای برنامه‌هایی اعمال می‌شود که یا در اپ استور مستقل عرضه شده و یا روی اپ استور اصلی اپل باقی خواهند ماند. کمیسیون پرداختی اپلیکیشن‌هایی که روی اپ استور اصلی اپل باقی می‌مانند، از ۳۰ درصد به ۱۷ درصد و برای برخی از برنامه نویسان واجد شرایط، از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

شرکت اپل مدعی است که انحصاری و محدود بودن اکوسیستم اپ استور، به دلیل بالابردن امنیتی دستگاه‌های سیستم عامل آی‌اواس، اینگونه طراحی شده  است. اپل همچنین اعلام کرده که این تغییرات جدید صرفا در اروپا و برای کاربران و برنامه نویسان اروپایی عرضه شده و قرار نیست در دیگر نقاط جهان نیز ارائه شود.

اپل مدعی است بعد از اعمال قوانین جدید اتحادیه اروپا و تغییرات اکوسیستم اپل، مردم به خوبی متوجه خواهند شد که چرا اپل همیشه روی انحصار اپ استور تاکید داشته است.

این شرکت همچنین اعلام کرده که سیاست کاهش کمیسیون اپل باعث کاهش گسترده‌ درآمد ۹۹ درصد توسعه دهندگان خواهد شد. 

قانون بازارهای دیجیتال (DMA) که از حدود یکسال پیش اجرایی شده شرکتهای بزرگ فناوری را ملزم می‌کند تا امکان سایدلود اپلیکیشن‌ها را فراهم کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار