۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
رقیب جدید چین در بازار آمریکا

مکزیک در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار طی ۲۰ سال گذشته، به نخستین منبع کالاهای وارداتی به آمریکا تبدیل شد.

فردای اقتصاد: داده‌های جدیدی که از سوی وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد مکزیک در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار طی ۲۰ سال گذشته، به نخستین منبع کالاهای وارداتی به آمریکا تبدیل شد. این کشور موفق شد تا در این زمینه از چین سبقت بگیرد و برای اولین بار، رتبه نخست در صادرات به آمریکا را به خود اختصاص دهد. هر چند که با وجود عملکرد قوی مکزیک در سال ۲۰۲۳، نگرانی‌هایی در مورد زیرساخت‌های این کشور و دسترسی آن به انرژی نیز وجود دارد.

کاهش حجم واردات آمریکا از چین، عمدتا به سبب تداوم تنش‌ها بوده است که با درگیری‌های تجاری و اعمال تعرفه‌ها تشدید شده است. اعمال تعرفه‌های ۶۰درصدی بر واردات از چین در دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸، منجر به افزایش قیمت این محصولات برای آمریکایی‌ها شد. در تداوم اقدامات ترامپ، دولت بایدن نیز همچنان به اعمال فشار بر شرکت‌ها به منظور بازگرداندن خط تولید خود به آمریکا یا تولید محصولات در «کشورهای دوست» و متحدان آمریکا ادامه داده است. 

این اقدامات منجر به کاهش حجم تجارت با چین برای کالاهای با تعرفه بالا شده است؛ در حالیکه این رقم برای کالاهای بدون تعرفه، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران منتشر شده، سبقت گرفتن مکزیک از چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا، نشان‌دهنده تغییر قابل توجه در پویایی تجارت جهانی است. این انتقال از چین به مکزیک به کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به زنجیره تامین و در نهایت کاهش قیمت کالاها در آمریکا کمک خواهد کرد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، ارزش کالاهای وارداتی از مکزیک به آمریکا بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، حدود ۵ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴۷۵ میلیارد دلار رسیده است؛ این در حالی است که واردات چین در همین مدت، به میزان ۲۰ درصد کاهش یافت و به رقم ۴۲۷.۲ میلیارد دلار رسید؛ یعنی چین تنها کمی در رتبه بالاتری از کانادا قرار دارد؛ بیش از یک سوم واردات آمریکا، یعنی بیش از ۳ تریلیون دلار، از کشورهای مکزیک، چین و کانادا تامین می‌شود.

جالب است که ارزش واردات آمریکا از چین در آغاز همه‌گیری کرونا به شدت افزایش یافت، زیرا بسیاری از آمریکایی‌ها تمام وسایل مورد نیاز خود از قبیل مبلمان تا لپ‌تاپ را از کالاهای ساخت چین خریداری می‌کردند؛ در همین راستا حجم تجارت با چین در سال ۲۰۲۲ با وجود اختلالات در زنجیره تامین، همچنان بالا بود اما ارزش واردات از چین در سال گذشته با کاهش مواجه شد. میزان کسری تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۳ تقریبا ۱۹ درصد کاهش یافت؛ کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی اغلب نیازهای خود به ویژه در بخش پوشاک و قطعات خودرو را از کالاهای تولیدشده در کشورهای اروپایی، کره جنوبی، هند و ویتنام تامین می‌کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار