۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
واگذاری سهم دولت در بیمه اتکایی اجباری به بخش خصوصی

به گفته رئیس‌کل بیمه مرکزی، دولت بر اساس تکلیف قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، سهم خود از بیمه اتکایی اجباری را به شرکت‌های بیمه خصوصی واگذار می‌کند.

علی استاد هاشمی، ‌ در مورد تشکیل بیمه فراگیر اتکایی در کشور، ‌ گفت: صنایع مالی کشور سهامدار اصلی شرکت فراگیر بیمه اتکایی در کشور خواهند شد و این شرکت را تشکیل خواهند داد. این شرکت هم ریسک را از صنعت کشور جمع آوری کرده و در بازار سرمایه پخش حواهد کرد.

وی همچنین گفت: استفاده از ابزارهای جدید مانند انتشار اوراق اتکایی که مجوز آن برای ۴ شرکت بیمه اتکایی صادر شده، ولی هنوز عملیاتی نشده است، این ابزار بین بازار بورس و بیمه مشترک خواهد بود و بخشی از ریسک به بازار سرمایه منتقل خواهد شد.

استاد هاشمی با بیان این که مجوز فعالیت سه شرکت بیمه اتکایی در دولت سیزدهم صادر شده است، ‌ بیان داشت: بر اساس تکلیف قانون برنامه ۵ و ۶ توسعه قرار شده که بیمه مرکزی از فعالیت بیمه گری خارج شود و سهم بیمه اتکایی اجباری این نهاد ناظر به بخش خصوصی منتقل شود. در حال حاضر بخش از بیمه اتکایی به شرکتهای خصوصی بیمه منتقل می‌شود، ‌ اما مقدار آن اندک است.

به گفته وی، ‌ بخشی از سهم بیمه اتکایی به صورت اختیاری و بخشی به شکل اجباری به بیمه مرکزی منتقل می‌شود که باید این سهم کم کم به شرکتهای بیمه بخش خصوصی و غیر دولتی منتقل شود.

به گفته استاد هاشمی، به خاطر تحریم‌ها امکان انتقال پوشش بیمه اتکایی به شرکتهای خارجی وجود ندارد و باید یک شرکت فراگیر اتکایی داخلی ایجاد کنیم.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی در حال حاضر شرکتهای بیمه‌ای برای حفظ ارزش حق بیمه دریافتی از مشتریان خود به ویژه در بیمه‌های عمر و پس انداز که ماهیت طولانی مدت دارند، ‌ در بخشهای مختلف از جمله بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین بیمه‌ها با ورود به پروژه‌های کلان در تامین مالی مشارکت می‌کنند.

استاد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان این که شرکتهای بیمه زندگی فقط مسئولیت حفظ ارزش سرمایه مردم را ندارند، ‌ گفت: در کنار سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول و رعایت نرخ تطابق و عایدی حق بیمه‌ها، فعالیت بیمه‌گری هم انجام می‌دهند و ریسک‌های بیمه زندگی را پوشش می‌دهند. سرمایه‌گذاری در بیمه عمر و پس انداز، ‌مانند سرمایه‌گذاری در بانک و بورس نیست.

وی ادامه داد، ‌ برای بالابردن بازدهی بیمه زندگی، ‌ این بیمه‌ها را به صندوق سرمایه‌گذاری طلا وصل می‌کنیم تا با نرخ بازدهی اقتصادی بهتری فعالیت کنند.

به گفته مصطفی کیایی کارشناس بیمه، ‌ یکی از دلایل مهم عدم اقبال مردم به خرید بیمه نامه زندگی، ‌ وجود تورم بالا در اقتصاد کشور و کاهش ارزش پول مردم در طول زمان است، برای رونق بیمه عمر و پس انداز که بتواند باعث تقویت پس انداز و منبع سرمایه‌گذاری شود، باید روند روبه رشد تورم مهار و اقتصاد با ثبات شود.

از طرفی در حال حاضر سهم دولت از بیمه اتکایی (بیمه شرکتهای بیمه در پوشش بیمه موارد بزرگ و ارزشمند مانند کشتی، ‌ هواپیما و کارخانجات بزرگ) حدود ۹۰ درصد و سهم شرکتهای بیمه اتکایی کمتر از ۱۰ درصد است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha