۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کمترین و بیشترین میزان مشارکت استانی در انتخابات

میزان مشارکت استان ها در انتخابات مجلس دوازدهم در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم کاهش داشته است، به طوریکه در این دوره فقط ۶ استان مشارکت بالای ۵۰ درصدی داشته اند، اما در سال ۱۳۹۸ این عدد ۱۰ بوده است.

ایسنا: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ مهمترین ماراتن سیاسی کشور در دو بخش مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار و نتایج آن طی روزهای اخیر به تناوب اعلام شد.

آنگونه که وزارت کشور اعلام کرده بود، واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر بودند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ را مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ را زن از مجموع واجدین شرایط تشکیل می دادند.

میزان مشارکت اعلام شده در انتخابات ۱۴۰۲ همانگونه که پیش بینی شده و دور از انتظار نبود، پایین تر از انتخابات مجلس یازدهم بود و بنا به گفته احمد وحیدی وزیر کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، ۴۱ درصد بوده و در این دوره از انتخابات ۲۵ میلیون نفر پای صندوق های رأی حضور یافته اند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه میزان مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به تفکیک استان ها نیز اعلام کرد که طبق آن استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۵.۷۴ درصد بالاترین مشارکت را از آن خود کرد و استان تهران با ۲۶.۱۷ درصد کمترین میزان مشارکت را در انتخابات داشته است.

کاهش تعداد استان هایی با مشارکت بالای ۵۰ درصد

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت کشور، درباره میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸ و مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که برخلاف سال ۹۸ که ۱۰ استان مشارکت بالای ۵۰ درصدی در انتخابات داشته اند، امسال این آمار به ۶ استان کاهش یافته است.

آنگونه که استان کهکیلویه و بویراحمد با کسب بالاترین میزان مشارکت در سال ۹۸؛ یعنی ۷۰.۶۶ درصد، با وجود آنکه در این دوره از انتخابات نیز بالاترین میزان مشارکت را با ۶۵.۷۴ درصد از آن خود کرده، ولی ۴.۹۲ درصد کاهش مشارکت داشته است.

همچنین ۴ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و اردبیل که در سال ۱۳۹۸ در لیست استان های با مشارکت بالای ۵۰ درصد قرار داشتنند؛ در این دوره از انتخابات با کاهش مشارکت در رده بین ۵۰ تا ۴۰ درصد مشارکت قرار گرفته اند. برهمین اساس مشارکت در سیستان و بلوچستان ۴۳.۱۸درصد؛ هرمزگان ۴۶.۶۶ درصد؛ کرمان ۴۸.۴۸ درصد و استان اردبیل ۴۹.۰۳درصد بوده است

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها